Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41983
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจุมพล พูลภัทรชีวิน-
dc.contributor.authorสุภา ใจบุญ-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2014-03-27T03:41:40Z-
dc.date.available2014-03-27T03:41:40Z-
dc.date.issued2531-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41983-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจและวิเคราะห์หาแนวโน้มปรัชญาการศึกษาไทยภายในปีพุทธศักราช 2548 ตามการคาดการณ์ของผู้เชี่ยวชาญทางการศึกษา โดยมุ่งศึกษาแนวโน้มของปรัชญาการศึกษาไทย 5 ด้าน คือ 1. แนวคิดทางการศึกษา 2. จุดมุ่งหมายของการศึกษา 3. องค์ประกอบของการศึกษา : หลักสูตร ผู้สอน ผู้เรียน 4. กระบวนการเรียนการสอน 5. การวัดและการประเมินผล โดยใช้เทคนิควิจัยอนาคตแบบอีดีเอฟอาร์ (EDFR) ผลการวิจัยพบว่า ปรัชญาการศึกษาไทยภายในปีพุทธศักราช 2548 ตามการคาดการณ์ของผู้เชี่ยวชาญทางการศึกษา มีแนวโน้มไปทางปรัชญาการศึกษาพิพัฒนาการนิยมทั้ง 5 ด้าน และมีรายละเอียดบางส่วนสอดคล้องกับพุทธปรัชญาการศึกษา ปรัชญาการศึกษาสารัตถนิยม ปรัชญาการศึกษาอัตถิภาวนิยม และปรัชญาการศึกษาปฏิรูปนิยม ตามลำดับ กล่าวคือ เมื่อแยกวิเคราะห์ในแต่ละด้านพบว่า ในด้านแนวคิดทางการศึกษามีบางส่วนสอดคล้องกับพุทธปรัชญาการศึกษา ปรัชญาการศึกษาสารัตถนิยม และปรัชญาการศึกษาอัตถิภาวนิยม ในด้านจุดมุ่งหมายของการศึกษามีบางส่วนสอดคล้องกับพุทธปรัชญาการศึกษา ปรัชญาการศึกษาสารัตถนิยม และปรัชญาการศึกษาปฏิรูปนิยม ในด้านองค์ประกอบการศึกษามีบางส่วนสอดคล้องกับพุทธปรัชญาการศึกษา ปรัชญาการศึกษาสารัตถินยม และปรัชญาการศึกษาอัตถิภาวนิยม ในด้านกระบวนการเรียนการสอนมีบางส่วนสอดคล้องกับพุทธปรัชญาการศึกษา ในด้านการวัดผลและการประเมินผลสอดคล้องกับปรัชญาการศึกษาพัฒนาการนิยม-
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research was to study trends of Thai educational philosophy within B.E. 2548. The research study aimed at trends of Thai educational philosophy on 5 aspects of Thai educational philosophy concensused by educational experts. They are : 1. educational concepts 2. educational objective 3. educational factors: curriculum, teacher, student 4. teaching and learning processes 5. Measurement and evaluation. The Ethnographic Delphi Futures Research Technique was utilized as the methodology for studying. It was found that trends of Thai educational philosophy within B.E. 2548 as projected by educational experts would be based mainly on Progressivism on all 5 aspects and based partly on Buddhist philosophy of education, Essentialism, Existentalism and Reconstructionism. When analyzed on each aspect. It was found that on educational concepts, there were some concepts based on Buddhist philosophy of education, Essentialism and Existentialism. On educational objectives, there were some objectivesw based on Buddhist philosophy of education, Essentialism and Reconstructionism. On educational factors, there were some concepts based on Buddhist philosophy of education, Essentalism and Existentaism. On teaching and learning processes, there was a concept based on Buddhist philosophy of education. On measurement and evaluation, all concepts based on Progressivism.-
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.titleแนวโน้มปรัชญาการศึกษาไทยภายในปีพุทธศักราช 2548 ตามการคาดการณ์ของผู้เชี่ยวชาญทางการศึกษาen_US
dc.title.alternativeTrends of Thai educational philosophy within B.E. 2548 as projected by educational expertsen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorChumpol.P@Chula.ac.th-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supa_Ch.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.