Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42184
Title: การพัฒนาวิธีประเมินความสามารถในการใช้วิธีการทางวิทยาศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
Other Titles: Development of a method to assess the abilities in using scientific method of eighth grade students
Authors: อัจฉรา วิญญกูล
Advisors: กมลวรรณ ตังธนกานนท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Kamonwan.T@chula.ac.th
Subjects: วิทยาศาสตร์ -- วิธีวิทยา
ความสามารถทางวิทยาศาสตร์
นักเรียนมัธยมศึกษา
Science -- Methodology
Scientific ability
High school students
Issue Date: 2555
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยและพัฒนาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1) พัฒนาวิธีการประเมินพร้อมทั้งเครื่องมือและเกณฑ์ในการประเมินความสามารถ ในการใช้วิธีการทางวิทยาศาสตร์สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 และ 2) ศึกษาประสิทธิผลของการนำวิธีการประเมินความสามารถในการใช้วิธีการทางวิทยาศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ไปใช้ ใช้วิธีการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ 7 ท่าน และการวิเคราะห์เนื้อหา หลังจากนั้นจึงนำวิธีการประเมินที่พัฒนาได้ไปใช้กับนักเรียนกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 100 คน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) วิธีประเมินที่พัฒนาขั้นประกอบไปด้วย 3 วิธีประเมิน คือ การทดสอบ การสังเกต และการบันทึก วิธีการทดสอบ ใช้เครื่องมือ 2 ชนิดคือ แบบทดสอบอัตนัย ในขั้นการระบุปัญหา และตั้งสมมติฐาน และแบบทดสอบปรนัย ในขั้นการตรวจสอบสมมติฐาน วิธีการสังเกต ใช้เครื่องมือคือ แบบสังเกตพฤติกรรมของนักเรียนในขั้นการตรวจสอบสมมติฐาน การรวบรวมข้อมูล และสรุปผล วิธีการบันทึก ใช้เครื่องมือ 2 ชนิดคือ เกณฑ์การให้คะแนนแบบบันทึกการทดลอง และเกณฑ์การให้คะแนนแบบบันทึกการศึกษา/ค้นคว้า 2) คุณภาพของวิธีการทดสอบ มีค่าความเหมาะสมของวิธีการอยู่ในระดับดีมาก และคุณภาพของแบบทดสอบทั้ง 2 ชนิดอยู่ในระดับดี ความตรงเชิงเนื้อหาอยู่ระหว่าง 0.57-1.00 และมีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.79 และ 0.77 วิธีการสังเกต มีค่าความเหมาะสมของวิธีการอยู่ในระดับดีมาก และค่าความเที่ยงโดย RAI อยู่ในเกณฑ์สอดคล้องสูง (RAI = 0.88) ส่วนวิธีการบันทึก มีค่าความเหมาะสมของวิธีการอยู่ในระดับดีมากทั้ง 2 ชุด 3) ผลจากการศึกษาประสิทธิผลพบว่า ครูและนักเรียนส่วนใหญ่มีความคิดเห็นว่า วิธีการประเมินที่พัฒนาขึ้นเหมาะสมและสามารถนำไปใช้ประเมินในห้องเรียนได้จริง
Other Abstract: This research and development aimed to develop a method to assess the abilities in using scientific method of eighth grade students and (2) to study an effectiveness of the assessing method in science class of eighth grade students. Seven experts were interviewed. Data were analyzed by content analysis. Then, the analyzed data were employed to develop a method to assess the abilities in using scientific method. One-hundred eighth grade students were sampled to study the effectiveness of the assessing method in science class. Results were as follows: 1) The developed method consisted of 3 sub-methods, i.e., Testing, Observing, and Recording. Testing had 2 instruments which were subjective tests for the stage of identify problem and state hypothesis and the objective tests for the stage of test hypothesis. Observing had an instrument was assessment form in stage of test hypothesis collect data and conclusion and the last sub-method recording had 2 instruments which were the critheria of the recording form of an experiment and a study. 2) Testing which this method had the value of appropriateness in very good level the content validity of the both test between 0.57-1.00 and the reliability of 0.79 and 0.77, Observing which this method had the value of appropriateness in very good level and had the value of rater agreement index in high (RAI = 0.88), Recording had which this method had the value of appropriateness in very good level. 3) It was found on the students and teachers’ opinion that the developed assessing method was appropriate and practical.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การวัดและประเมินผลการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42184
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
auchara_wi.pdf4.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.