Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42714
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNagul Cooharojananoneen_US
dc.contributor.authorSonam Chodenen_US
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Scienceen_US
dc.coverage.spatialBhutan
dc.date.accessioned2015-06-24T06:11:24Z
dc.date.available2015-06-24T06:11:24Z
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42714
dc.descriptionThesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2013en_US
dc.description.abstractThis study tries to find out which factors influence the use of Facebook by the students from colleges and institutes in Bhutan. Four pre-determined factors such as Social Influence, Social Interaction, Social Enhancement and Entertainment Value are tested to find out the students' use of Facebook amongst this cohort. We used an online questionnaire to conduct empirical research, and collected and analyzed the samples of 350 and revealed that Intention to use Facebook was strongly determined by the factor Social Enhancement followed by Social Interaction and Entertainment value. Surprisingly the factor Social Influence is insignificant in determining the students’ Intention to use Facebook in Bhutan. This work also ran clustering analysis by gender, which found notable difference in factor Social Influence between male and female. Social Influence is an important factor affecting Intention to use Facebook for female but not for male. Therefore, the findings suggest that gender differences also produce different significant level in Intention to use Facebook in Bhutan.en_US
dc.description.abstractalternativeงานวิจัยนี้สร้างขึ้นเพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อการใช้เฟสบุ๊คของนักเรียนและนักศึกษาในประเทศภูฏาน โดยปัจจัยที่ใช้ในการศึกษา คือ อิทธิพลทางสังคม การมีปฏิสัมพันธ์ทางสังคม การเพิ่มประสิทธิภาพทางสังคม และความบันเทิง ทั้งนี้งานวิจัยดังกล่าวได้มีการเก็บข้อมูลประชากรตัวอย่างจำนวน 350 คน โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อความตั้งใจในการใช้เฟสบุ๊คมากที่สุด คือการเพิ่มประสิทธิภาพทางสังคม ถัดมาคือการมีปฏิสัมพันธ์ทางสังคม และความบันเทิง ตามลำดับ นอกจากนี้ผลการวิจัยระบุว่าอิทธิพลทางสังคมไม่มีผลกระทบต่อความตั้งใจในการใช้เฟสบุ๊คในประเทศภูฏาน เราจึงได้วิเคราะห์ข้อมูลแบบจำแนกกลุ่มและพบว่า ความแตกต่างทางเพศมีผลกระทบต่ออิทธิพลทางสังคม โดยอิทธิพลทางสังคมจะมีผลกระทบต่อการใช้เฟสบุ๊คในเพศหญิง แต่ไม่มีผลกระทบในเพศชาย ดังนั้นจึงสรุปได้ว่าปัจจัยด้านเพศมีส่วนสำคัญอย่างมากต่อระดับความตั้งใจในการใช้เฟสบุ๊คในประเทศภูฏานen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2013.183-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectSocial media -- Bhutan
dc.subjectSocial influence -- Bhutan
dc.subjectสื่อสังคมออนไลน์ -- ภูฏาน
dc.subjectอิทธิพลทางสังคม -- ภูฏาน
dc.titleFACTORS INFLUENCING INTENTION TO USE FACEBOOK: CASE OF UNIVERSITY STUDENTS IN BHUTANen_US
dc.title.alternativeปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจใช้เฟสบุก: กรณี ของนักศึกษามหาวิทยาลัยในประเทศภูฏานen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Scienceen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplineComputer Science and Information Technologyen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisornagul.c@chula.ac.then_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2013.183-
Appears in Collections:Sci - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5572609023.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.