Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/43749
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปองสิน วิเศษศิริen_US
dc.contributor.authorธิติยา ไชยศรen_US
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์en_US
dc.date.accessioned2015-06-24T06:44:27Z
dc.date.available2015-06-24T06:44:27Z
dc.date.issued2556en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/43749
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการบริหารจัดการของสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในโครงการพัฒนาสู่ประชาคมอาเซียนของกระทรวงศึกษาธิการ โดยใช้กรอบแนวคิดหน้าที่การบริหารของ Koontz และ Weihrich (2010) ประชากรในการวิจัยคือ โรงเรียนในโครงการพัฒนาสู่ประชาคมอาเซียน ของกระทรวงศึกษาธิการ จำนวน 54 โรงเรียน ผู้ให้ข้อมูลคือ ผู้บริหารสถานศึกษา ครูผู้รับผิดชอบศูนย์อาเซียนศึกษา และเจ้าหน้าที่ประจำศูนย์อาเซียนศึกษา คิดเป็นผู้ให้ข้อมูลทั้งหมด 162 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบตรวจสอบรายการ วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า 1) ด้านการวางแผน มีขั้นตอนกำหนดจุดมุ่งหมายและวัตถุประสงค์ให้สอดคล้องกับคู่มือการดำเนินงานโครงการพัฒนาสู่ประชาคมอาเซียนมากที่สุด 2) ด้านการจัดองค์การ มีการมอบหมายให้จัดกิจกรรมการเรียนรู้ของศูนย์อาเซียนศึกษาเผยแพร่แก่ผู้ที่สนใจมากที่สุด โดยบุคลากรมีอำนาจในการตัดสินใจเรื่องที่เกี่ยวกับภาระหน้าที่ที่ได้รับมอบหมายด้วยตนเองอยู่ในระดับมาก 3) ด้านการจัดคนเข้าทำงาน การคัดเลือกพิจารณาจากคุณสมบัติตามที่คู่มือการดำเนินงานโครงการพัฒนาสู่ประชาคมอาเซียนกำหนดมากที่สุด การพัฒนาบุคลากรโดยการศึกษาหาความรู้เพิ่มเติมจากสื่อออนไลน์มีการปฏิบัติมากที่สุด 4) ด้านการนำ ผู้ที่แสดงบทบาทภาวะผู้นำมากที่สุดคือผู้อำนวยการสถานศึกษา โรงเรียนมีการส่งเสริม จูงใจให้บุคลากรปฏิบัติหน้าที่โดยจัดให้มีสื่อ แหล่งเรียนรู้เรื่องอาเซียนในโรงเรียนมากที่สุด 5) ด้านการควบคุม เมื่อผลการดำเนินงาน ไม่เป็นไปตามเป้าหมาย หรือวัตถุประสงค์ โรงเรียนดำเนินการโดยประชุมปรึกษาหารือทุกฝ่ายที่เกี่ยวข้องเพื่อหาทางปรับปรุงแก้ไขมากที่สุด ปัญหาที่พบมากที่สุดคือ ปัญหาด้านการพัฒนาบุคลากร โดยพบว่างบประมาณสำหรับการพัฒนาบุคลากรไม่เพียงพอen_US
dc.description.abstractalternativeThe objective of this research aimed to study the conditions and problems of the management of basic education institutions in the spirit of ASEAN project under the ministry of Education using the concept of administration functions of Koontz and Weihrich (2010). The participants of this research included 162 people from 54 schools involved in the spirit of ASEAN project. The contributors were education services providers, teachers, authorities of the ASEAN Study Center, and ASEAN Study Center’s officer. The research tools used were checklist questionnaires analyzed by frequency and percentage. The results showed that 1) For planning, the aims and objectives in accordance with the operation manual of the spirit of ASEAN project had the highest score. 2) For organizing, there was the assignment to create the learning activities of ASEAN Study Center to the most interested person by a person with authority to make decisions about appropriate duties had a high score. 3) For staffing, the selection from qualities according to the operation manual in the spirit of ASEAN project had the highest score. The highest score was for the staff development learning through online media. 4) For leadership, the person who had highest leadership score was the director of institutes. Schools had encouraged and motivated staff by providing media of information about ASEAN in schools. 5) For controlling, when performance did not meet the targets or objectives, school consultations were undertaken by all parties involved to find ways to improve. The most common problem concerned staff development for which the budget was not sufficient.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2013.1207-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectโรงเรียน -- การบริหาร
dc.subjectการศึกษาขั้นพื้นฐาน
dc.subjectกลุ่มประเทศอาเซียน
dc.subjectSchool management and organization
dc.subjectBasic education
dc.subjectASEAN countries
dc.titleการบริหารจัดการของสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในโครงการพัฒนาสู่ประชาคมอาเซียนของกระทรวงศึกษาธิการen_US
dc.title.alternativeTHE MANAGEMENT OF THE BASIC EDUCATION INSTITUTIONS IN THE SPIRIT OF ASEAN PROJECT UNDER THE MINISTRY OF EDUCATIONen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineบริหารการศึกษาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorv.pongsin@gmail.comen_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2013.1207-
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5383339127.pdf2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.