Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45276
Title: ประสบการณ์ความกลมกลืนของชีวิตและการงาน : กรณีศึกษาบัณฑิตจิตวิทยาการปรึกษา
Other Titles: Experience of integrated life and work : a case study of counseling psychology graduates
Authors: ธนพล เลี้ยงสุขสันต์
Advisors: กรรณิการ์ นลราชสุวัจน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะจิตวิทยา
Advisor's Email: kannikar.n@chula.ac.th
Subjects: การทำงาน
จิตวิทยาการปรึกษา
นักจิตวิทยาการปรึกษา -- การดำเนินชีวิต
Work
Counseling psychology
Counseling psychologists -- Conduct of life
Issue Date: 2555
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการศึกษาประสบการณ์ความกลมกลืนในการดำเนินชีวิตและการทำงานของบัณฑิตจิตวิทยาการปรึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพแบบการศึกษาเฉพาะกรณี ผู้วิจัยทำการเก็บข้อมูลโดยใช้วิธีการ การสัมภาษณ์เชิงลึกจากผู้ให้ข้อมูลหลัก การสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลประกอบ การสังเกตการบันทึกภาคสนาม การใช้แหล่งข้อมูลอ้างอิง วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ใส่รหัสข้อมูล จัดหมวดหมู่ สรุปประเด็นย่อยและประเด็นหลัก ผลการวิจัยพบประสบการณ์ความกลมกลืนในการดำเนินชีวิตและการทำงานของบัณฑิตจิตวิทยาการปรึกษา ดังนี้ 1.เมล็ดพันธ์แห่งชีวิตและงาน ได้แก่ ประสบการณ์การศึกษาในสาขาวิชาจิตวิทยาการปรึกษาประสบการณ์จากบุคคลรอบข้าง เช่น ครอบครัว อาจารย์ เพื่อนร่วมสาขา และการเผชิญชีวิต 2.ความเติบโตและงอกงาม ประกอบด้วยการพัฒนาตนเองอย่างต่อเนื่อง การเรียนรู้สังเกตใจตนเองและผู้อื่น การนำความรู้และทักษะมาพัฒนาตนเอง 3.วิถีชีวิตและงาน มีความสอดคล้องกลมกลืน และการใช้ชีวิตอย่างมีคุณค่า 4.ความสัมพันธ์กับผู้อื่น ประกอบด้วยเห็นคุณค่าและเข้าใจผู้อื่น และช่วยเหลือพัฒนาผู้อื่นให้งอกงามในชีวิตและการงาน ผลการวิจัยทำให้เกิดความเข้าใจในชีวิตและงานของบัณฑิตจิตวิทยาการปรึกษาในสังคมไทย และเป็นแนวทางในการพัฒนานักวิชาชีพจิตวิทยาการปรึกษาที่มีคุณภาพ
Other Abstract: This study explored the experience of integrated life and work of counseling psychology graduates, using case study approach. Data were collected from 3 participants via multiple sources including in-depth interview, interviewing other informants, field observation, and other secondary sources. Content analysis was used to encode and categorize data into themes and subthemes. Four major themes were: 1) Seeds of life and work: counseling psychology class experiences, surrounded persons experiences (e.g., family, teachers, and classmates), and life experiencing 2) Development and growth: continuous self-development, mind-observation and learning from others, and applying acquired knowledge 3) Way of life and work: harmonious congruence, and meaningful living 4) Relationship with others: valuing and understanding others, and facilitating growth in others’ life and work. Findings yielded better understanding in counseling psychology graduates in Thai society and implication for counselor education and professional development.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยาการปรึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45276
Type: Thesis
Appears in Collections:Psy - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thanapol_le.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.