Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47393
Title: | The effect of cetane improver on polyclic aromatic hydrocarbons in diesel exhaust |
Other Titles: | ผลของสารเพิ่มค่าซีเทนที่มีต่อสารโพลิไซคลิกอะโรมะติกไฮโดรคาร์บอน ในไอเสียเครื่องยนต์ดีเซล |
Authors: | Opart Septhum |
Advisors: | Sophon Roengsumran |
Other author: | Chulalongkorn University. Graduate School |
Advisor's Email: | Sophon.R@Chula.ac.th |
Issue Date: | 1996 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | The effect of cetane improver on quality and quantity of polycyclic aromatic hydrocarbons in diesel exhaust was studied by operating a diesel engine coupled with a dynamometer for laboratory test at different loads and speeds. PAHs in particulate phase and semivolatile phase from diesel exhaust were collected by glass fiber filter and polyurethane foam, respectively. Them they were extracted by soxhlet extraction and analysed by gas chromatography-mass spectrometry. PAHs found in diesel exhaust were naphthalene, methylnaphthalene, dimethylnaphthalene, acenaphthene, phenanthrene, methylphenanthrene, fluoranthene and pyrene. Addition of cetane improvers, 2-ethylhexyl nitrate and di-ti-butyl peroxide could reduce PAHs in diesel exhaust. For the engine load test, it was found that the amount of PAHs in diesel exhaust was lowest at 50% load and highest at 80% load, For the engine speed test, it was found that amount of PAHs in diesel exhaust at the engine speed of 2500 rpm was slightly higher than the engine speed of 1500 and 3500 rpm. The study has shown that supervising powers of the Minister of University Affairs over state and private universities vary in accordance with the subject matter and nature of institution under control. In many cases, there are discrepancies between the above mentioned Act and practices under the other Acts, which leads to confusion. More over, the research has pointed out that in regulating and supervising higher education in Thailand, there are many overlapping authorities i.e. Minister of University Affairs, Minister of Education and various professional associations. The study has recommended the amendment of various Acts in Line with the Act on Administration of Ministry of University Affairs, B.E. 2520 as amended in B.E. 2537. |
Other Abstract: | ในงานวิจัยนี้ได้ทำการศึกษาผลของสารเพิ่มค่าซีเทนที่มีต่อชนิดและปริมาณของสารโพลิไซคลิกอะโรมะติกไฮโดรคาร์บอนในไอเสียเครื่องยนต์ดีเซล โดยใช้เครื่องยนต์ดีเซลต่อกับ dynamometer ในห้องปฏิบัติการ ทำการศึกษาที่แรงบิดและความเร็วรอบของเครื่องยนต์ต่างๆ กัน สารโพลิไซคลิกอะโรมะติกไฮโดรคาร์บอน ที่อยู่ในเขม่าและส่วนที่เป็นสารกึ่งระเหยของไอเสียเครื่องยนต์ดีเซล ถูกจับด้วยแฟ่นกรองไฟเบอร์แก้วและ โฟมโพลิยูรีเทน ตามลำดับ จากนั้นนำไปสกัดด้วย soxhlet และวิเคราะห์ด้วยเครื่องแก๊สโครมาโทกราฟแมสสเปกโทรมิเตอร์ สารโพลิไซคลิกอะโรมะติกไฮโดรคาร์บอนในไอเสียเครื่องยนต์ดีเซลได้แก่ Napthalene, Methylnaphthalene, Acenaphthene, Phenenthrene, Methylphenanthrene, Fluoranthene, และ Pyrene ผลที่ได้แสดงให้เห็นว่าการเติมสารเพิ่มค่าซีเทนได้แก่ 2-ethylhexyl nitrate, di-t-butyl peroxide ทำให้สารโพลิไซคลิกอะโรมะติกไฮโดรคาร์บอน ในเครื่องยนต์ดีเซลลดลง หรับการทดลองแรงบิดของเครื่องยนต์พบว่าปริมาณสารโพลิไซคลิกอะโรมะติกไฮโดรคาร์บอน ต่ำที่สุดเมื่อใช้แรงบิด 50 เปอร์เซ็นต์ และสูงที่สุดแรงบิด 80 เปอร์เซ็นต์ ส่วนการทดสอบความเร็วรอบของรถยนต์ พบว่าที่ความเร็วรอบ 2500 รอบต่อนาที ทีปริมาณสารโพลิไซคลิกอะโรมะติกไฮโดรคาร์บอน สูงกว่าที่ความเร็วรอบ 1500 และ 3500 รอบต่อนาที เล็กน้อย |
Description: | Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 1996 |
Degree Name: | Master of Science |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Petrochemistry |
URI: | http://ezproxy.car.chula.ac.th:2074/handle/123456789/47393 |
ISBN: | 9746353837 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Opart_sc_front.pdf | 6.31 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Opart_sc_ch1.pdf | 1.89 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Opart_sc_ch2.pdf | 12.17 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Opart_sc_ch3.pdf | 4.33 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Opart_sc_ch4.pdf | 8.31 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Opart_sc_ch5.pdf | 1.3 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Opart_sc_back.pdf | 2.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.