Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47475
Title: กลยุทธ์การใช้สื่อสารมวลชนในงานโฆษณาคอนโดมิเนียมที่พักอาศัย "บ้านสวนลลนา" ปี 2535
Other Titles: Media strategies for "Bann Suan Lalana" residential condominium advertising 1992
Authors: รัชนี ลีลาศวัฒนกิจ
Advisors: ปนัดดา ธนสถิตย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: บ้านสวนลลนา
โฆษณา -- อาคารชุด
โฆษณา -- ธุรกิจอสังหาริมทรัพย์
การส่งเสริมการขาย
สื่อโฆษณา
อาคารชุด
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อให้เข้าใจถึงปัจจัยต่างๆ ที่ใช้เป็นกรอบในการกำหนดกลยุทธ์การเลือกใช้สื่อ และการสร้างสรรค์บทโฆษณาในแต่ละสถานการณ์ทางการตลาด โดยการศึกษาวิจัยนี้เป็นการศึกษาโดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ และแนวคิดที่ใช้ในการศึกษาประกอบด้วย แนวคิดการวางแผนการตลาด การวางตำแหน่งผลิตภัณฑ์ แรงจูงใจเหตุผลและอารมณ์ในการซื้อของผู้บริโภค กลยุทธ์การโฆษณา แนวคิดเชิญสัญญะ และกลยุทธ์การเลือกสื่อโฆษณา ซึ่งผลของการวิจัยมีดังนี้ ปัจจัยที่ใช้ในการกำหนดกลยุทธ์การใช้สื่อ และการสร้างสรรค์โฆษณา ประกอบด้วยปัจจัยภายในและภายนอกโครงการ ปัจจัยภายในคือ 1. ลักษณะโครงการ 2. เป้าหมายทางการตลาดในแต่ละสถานการณ์ 3. นโยบายผู้บริหาร 4. โครงสร้างการปฏิบัติงาน ปัจจัยภายนอกคือ 1.ลักษณะผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมาย 2. คู่แข่งขัน 3. สถานการณ์ทางเศรษฐกิจ สังคม การเมืองในขณะนั้น 4.ลักษณะและราคาของสื่อ 5. ปัจจัยอื่นๆที่เกี่ยวข้อง แนวคิดกลยุทธ์การสร้างสรรค์โฆษณาใช้แนวคิด PRODUCT CENTERED APPROACH เป็นแนวคิดหลักมุ่งให้ข้อมูลส่วนที่เป็นรายละเอียดข้อดีของโครงการและใช้แนวคิด PROSPECT CENTERED APPROACH เป็นแนวคิดเสริมมุ่งสะท้อนบุคคลิกผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมายของโครงการ ซึ่งแนวคิดนี้จะทำให้โฆษณานั้นมีความน่าสนใจและไม่มุ่งการขายจนเกินไป เนื่องจากคอนโดมิเนียมเป็นสินค้าคงทนถาวรราคาแพง การตัดสินใจซื้อจำเป็นต้องใช้เวลาและข้อมูลมาก สื่อที่ใช้จึงนิยมใช้สื่อที่สามารถให้รายละเอียดโครงการได้มากพอ หนังสือพิมพ์จึงเป็นสื่อหลัก ป้ายโฆษณาเป็นสื่อรอง ทำหน้าที่ตอกย้ำความทรงจำผู้บริโภค และโทรทัศน์เป็นสื่อสนับสนุนในช่วงที่มีกิจกรรมส่งเสริมการขายเท่านั้น เพราะเป็นสื่อที่มีราคาแพง
Other Abstract: The objective of this research is to examine factors affecting the media planning strategies in advertising and the creative process in each market situation. The analyses in this qualitative research are based on several theoretical frameworks such as the marketing planning, the product positioning, the consumer motivation, the sign, the creative thinking and the media planning strategy approaches. The results of this research are as follows: Factors affecting the media planning strategies and the creative process in advertising can be extraneous or intraneous. Intraneous factors include the structure of individual project, the management policy and the marketing objective in each situation. Extraneous factors include consumer behavior, competitors, economic, political and social situations, media cost and characteristics etc. The creative process of condominium advertising primarily uses the product centered approach which emphasizes on providing details about the product. It also uses the prospect centered approach to reflects the characteristics of the target consumer. This approach make the advertisement more interesting and downplay the commercial objective. Since condominiums are durable and expensive products, consumers need a lot of information to make a decision. Media that can provide details, such as newspapers, are, therefore, most often used for condominium advertising. Billboards are also used to remind potential buyers of the products whereas television serves only as a supportive media for promotion since it is the most expensive media.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47475
ISBN: 9745837709
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rachanee_le_front.pdf645.24 kBAdobe PDFView/Open
Rachanee_le_ch1.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open
Rachanee_le_ch2.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open
Rachanee_le_ch3.pdf764.89 kBAdobe PDFView/Open
Rachanee_le_ch4.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open
Rachanee_le_ch5.pdf5.78 MBAdobe PDFView/Open
Rachanee_le_ch6.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open
Rachanee_le_back.pdf4.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.