Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47659
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSophon Roengsumran-
dc.contributor.authorWanwiwa Numtip-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate School-
dc.date.accessioned2016-05-28T06:35:57Z-
dc.date.available2016-05-28T06:35:57Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.isbn9746353772-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47659-
dc.descriptionThesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 1996en_US
dc.description.abstractSix base fuels with differences in T90 and cetane number of 52-58 were split into fifteen batches. To nine of these batches, varying quantities of cetane improvers were added, resulting in cetane numbers up to 62. The base fuels and blends were tested in a ISUZU model 4JA1 diesel engine, and the exhaust emissions (NOx' HC, CO, benzene, toluene, xylene) were measured. The results showed that the emissions are dependent on engine parameters and fuel properties. NOX progressively increased with increasing load while HC, CO and BTX decreased. All emissions were little reduced as cetane number increased with additional cetane improver. The effect of EHN and DTBP on emissions were not different.en_US
dc.description.abstractalternativeน้ำมันพื้นฐานหกชนิด ที่มีค่าอุณหภูมิที่ 90% จุดกลั่นต่างกันและมีค่าซีเทนอยู่ในช่วง 52-58 นำมาแบ่งแยกออกเป็น 15 ชนิด โดยน้ำมันอีก 9 ชนิดได้จากการเติมสารเพิ่มค่าซีเทนในปริมาณต่างๆ กันลงในน้ำมันพื้นฐาน ทำให้ได้น้ำมันผสมซึ่งมีค่าซีเทนสูงสุด 62 จากนั้นทดสอบน้ำมันทั้งหมดโดยใช้เครื่องยนต์อีซูซุ รุ่น 4JA1 และทำการตรวจวัดปริมาณสารมลพิษ คือ ออกไซด์ของไนโตรเจน ไฮโดรคาร์บอนคาร์บอนมอนอกไซด์ เบนซีน โทลูอีน และ ไซลีน ผลการทดสอบพบว่าทั้งตัวแปรจากเครื่องยนต์และคุณสมบัติน้ำมันมีผลต่อปริมาณสารมลพิษ การเพิ่มแรงบิดของเครื่องยนต์ทำให้ออกไซด์ของไนโตรเจนเพิ่มขึ้น ส่วนสารมลพิษอื่นๆ ลดลง และสารมลพิษทุกชนิดจะลดลงเล็กน้อยเมื่อค่าซีเทนเพิ่มขึ้นโดยการเติมสารเพิ่มค่าซีเทน และไม่มีความแตกต่างกันระหว่างผลของสารเพิ่มค่าซีเทน 2 ชนิดคือ Ethylhexyl Nitrate และ Di-tert-Butyl Peroxide ต่อสารมลพิษen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.titleThe effect of improved fuel quality on diesel engine exhaust emissionsen_US
dc.title.alternativeผลกระทบของการปรับปรุงคุณภาพน้ำมันต่อสารมลพิษ จากไอเสียเครื่องยนต์ดีเซลen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Scienceen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorno information provided-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wanwiwa_nu_front.pdf854.88 kBAdobe PDFView/Open
Wanwiwa_nu_ch1.pdf379.02 kBAdobe PDFView/Open
Wanwiwa_nu_ch2.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open
Wanwiwa_nu_ch3.pdf958.33 kBAdobe PDFView/Open
Wanwiwa_nu_ch4.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open
Wanwiwa_nu_ch5.pdf235.07 kBAdobe PDFView/Open
Wanwiwa_nu_back.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.