Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48130
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorทวีวัฒน์ ปิตยานนท์-
dc.contributor.authorรุ่งฤทธิ์ หวังอารีย์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2016-06-08T00:51:47Z-
dc.date.available2016-06-08T00:51:47Z-
dc.date.issued2536-
dc.identifier.isbn9745823678-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48130-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536en_US
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ วิเคราะห์เครื่องมือและวิธีการที่อาจารย์ในสถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าใช้ในการวัดและประเมินผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษา และ เพื่อสรุปความคิดเห็นตลอดจนปัญหาที่เกิดขึ้น จากการวัดและประเมินผลการเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม และ แบบสัมภาษณ์ การเก็บรวบรวมข้อมูลแบ่งออกเป็น 2 ระยะ คือ ระยะแรก ส่งแบบสอบถามไปให้อาจารย์แต่ละท่านในสถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าตอบแล้วส่งกลับคืนทางไปรษณีย์ ระยะที่ 2 เก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์อาจารย์ในแต่ละคณะและภาควิชา ผลการวิเคราะห์ข้อมูลมีดังนี้ วิธีสอนที่อาจารย์ใช้ส่วนใหญ่เป็นแบบบรรยาย เครื่องมือที่ใช้ในการวัดความรู้เนื้อหาด้านทฤษฎี คือ ข้อสอบ ซึ่งส่วนใหญ่เป็นแบบอัตนัย สำหรับการวัดภาคปฏิบัติมีลักษณะที่แบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม คือ คณะวิศวกรรมศาสตร์ ส่วนใหญ่พิจารณาผลงานการปฏิบัติและรายงานการปฏิบัติ แต่คณะวิทยาศาสตร์ คณะพลังงานและวัสดุ และเทคโนโลยีการเกษตร พิจารณาจากรายงานผลการปฏิบัติ และ การสอบข้อเขียน การวัดจุดมุ่งหมายด้านจิตพิสัยมีน้อยมากและไม่มีเครื่องมือซึ่งเป็นรูปแบบที่ชัดเจน วิธีดำเนินการสอบ ส่วนใหญ่จัดสอบภาคการศึกษาละ 2 ครั้ง คือกลางภาคและปลายภาคและมักเป็นการสอบแบบปิดตำราตอบ วิธีตรวจข้อสอบส่วนใหญ่ตรวจเป็นข้อๆ จากทุกๆ คน โดยตรวจตามเฉลยที่ทำไว้ล่วงหน้า นอกจากนี้ พบว่า ส่วนใหญ่ไม่มีการพัฒนาข้อสอบและจัดทำคลังข้อสอบ สำหรับการตัดเกรดส่วนใหญ่เป็นแบบอิงกลุ่ม จากการสำรวจความคิดเห็นและปัญหาเกี่ยวกับ การวัดและประเมินผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน พบว่า อาจารย์ส่วนใหญ่ต้องการให้มีการจัดอบรมเชิงปฏิบัติการ เกี่ยวกับการวัดและประเมินผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เพื่อให้สามารถวัดและประเมินผลการเรียนได้ถูกต้องตามหลักการด้านการวัดและประเมินผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนทั้งภาคทฤษฎีและภาคปฏิบัติen_US
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to analyze the tools and methods used by the instructors as well as their problems concerning the measurement and evaluation of students’ learning achievement at King Mongkut’s Institute of Technology. The research instruments included questionnaires and interviews. There were two phases for data collection. On Phase I : the instructors responded to the self-address questionnaires and Phase II : the instructors from each faculty and department were interviewed. The results of the study were as follows : Lecture method were used most often by the instructors. The tools for measuring the contents especially on theory were paper and pencil test essays type. The measurement of practical learning at some faculties such as Engineering, Industrial Education and Architecture were considered from the reports of students’ performance and products. The measurement of some other faculties such as Science, Agricultural Technology and School of Energy and Materials were performed through students’ laboratory report and paper-pencil test. According to test administration, there were mid-term and final tests for each semesters and also a closed-book test. Scoring method were done by scoring each item through all students before moving to the next item. There were rarely item analysis and item banks for future purpose. Grading system were mostly norm-referenced evaluation. From instructor’s point of view and their problems concerning the measurement and evaluation of students’ learning achievement, it was found that most instructors would like to have a workshop on measurement and evaluation of students’ learning achievement so that they would be able to perform correctly and efficiently, both on theory and practice.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.titleการวิเคราะห์วิธีการวัดและประเมินผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษา ในสถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าen_US
dc.title.alternativeAn analysis of measurement and evaluation methods of students' learning achievement in King Mongkut's Institute of Technologyen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineวิจัยการศึกษาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorTaweewat.p@chula.ac.th-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Roongrit_wa_front.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open
Roongrit_wa_ch1.pdf930.27 kBAdobe PDFView/Open
Roongrit_wa_ch2.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open
Roongrit_wa_ch3.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open
Roongrit_wa_ch4.pdf9.2 MBAdobe PDFView/Open
Roongrit_wa_ch5.pdf2.09 MBAdobe PDFView/Open
Roongrit_wa_back.pdf9.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.