Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48274
Title: แนวโน้มการศึกษาสำหรับพระสงฆ์ภายในสองทศวรรษหน้า
Other Titles: Trends of education for monks within the next two decades
Authors: วัฒนา มีชูเสพ
Advisors: จุมพล พูลภัทรชีวิน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Chumpol.P@Chula.ac.th
Subjects: มหามกุฏราชวิทยาลัย
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
สงฆ์ -- การศึกษา
Issue Date: 2538
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์แนวโน้ม แนวคิด จุดมุ่งหมาย การจัดและการบริหารการศึกษาสำหรับพระสงฆ์ภายในสองทศวรรษหน้า โดยใช้เทคนิควิจัยอนาคต EDFR ผลการวิจัยพบว่า แนวโน้มในการจัดการศึกษาสำหรับพระสงฆ์ด้านแนวคิด จะยึดพุทธธรรมเป็นพื้นฐานโดยใช้หลักไตรสิกขา เพื่อมุ่งพัฒนาคุณภาพของพระสงค์ในฐานะเป็นศาสนทายาท และสงเคราะห์ผู้ด้อยโอกาสทางการศึกษา ด้วยการส่งเสริมการศึกษาพระปริยัติธรรมแผนกสามัญ ด้านจุดมุ่งหมายทางการศึกษา จะมุ่งสนองความต้องการของพระศาสนา สังคมและบุคคล จะให้รัฐบาลรับรองสถานภาพของมหาวิทยาลัยสงฆ์ทั้งสองแห่งและจัดตั้งหน่วยงานเพื่อรับผิดชอบการศึกษาสำหรับพระสงฆ์โดยเฉพาะ ด้านการจัดและการบริหารการศึกษาพบว่า หลักสูตรจะยังคงมีหลายลักษณะ ทั้งสำหรับผู้บวชระยะสั้นและระยะยาว การศึกษาพระปริยัติธรรมแผนกบาลีจะเน้นภาษาบาลีและนำพระไตรปิฎกมาเรียนควบคู่อรรถกถา การศึกษาของมหาวิทยาลัยสงฆ์จะมุ่งสนองศาสนาในการผลิตศาสนทายาทเช่น จัดหลักสูตรบาฟิศึกษาพุทธโฆส จัดหลักสูตรสนองความต้องการของผู้เรียน ในด้านผู้เรียนจะยังเป็นผู้ด้อยโอกาสทางการศึกษาและจำมีผู้บวชระยะสั้นมากขึ้น ด้านผู้สอนจะมีความชำนาญทั้งทางโลกและทางธรรม จะใช้เทคนิคการเรียนการสอนหลากหลาย ส่วนการวัดและประเมินผลมีแนวโน้มไม่เปลี่ยนแปลง ฆราวาสจะเข้ามาช่วยบริหารการจัดการศึกษาสงฆ์มากขึ้น จะมีการตั้งกองทุนพระพุทธศาสนาเพื่อสนับสนุนการบริการจัดการศึกษาสงฆ์มากขึ้น บุคลากรในการจัดการศึกษาจะได้รับค่าตอบแทนและสวัสดิการมากขึ้น
Other Abstract: The purposes of this research were to analyse the trends, ideas, and aims of educational organization for monks within the next two decades, by utilizing the Ethnographic Delphi Futures Research technigue. It was found that the trends of educational organization will base on ideas of Buddha's Dhamma using the Threefold Training to develop the quality of monks as the Buddha's followers, and to provide education for the underprivileged by enhancing Ecclesiastical-general Education. The educational aims will be to serve the needs of the religion, societies and individuals. The two monks' universities should be accredited by the government. It was also suggested that there should be an organization responsible for monks' education. In the aspects of educational organization and administration, it was found that the curriculum will be varied for both short and long term ordination. The Pali Ecclesiastical Education division will focus on Pali and integrate the Tipitaka with Atthakatha. The aims of the monks' universities are to serve the needs of the religion in producing religious scholars. Curriculums such as Pali Buddhakos and other various curriculums should be organized in order to serve the needs of the learners. The prospective students will be those underprivileged and the short term ordination. The instructors will be more knowledgeable in both Dhamma and worldly ways of life. The varieties of teaching techniques will be used. There will be no predicted change in the area of measurement and evaluation. The Buddhists will take more roles in administering and organizing monks' education" There will be more foundations of monks' education established to support educational administration. The involved personal will earn more salary and fring benefits.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48274
ISBN: 9746317016
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wattana_me_front.pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open
Wattana_me_ch1.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open
Wattana_me_ch2.pdf12.89 MBAdobe PDFView/Open
Wattana_me_ch3.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open
Wattana_me_ch4.pdf3.95 MBAdobe PDFView/Open
Wattana_me_ch5.pdf7.69 MBAdobe PDFView/Open
Wattana_me_back.pdf17.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.