Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48666
Title: ผลของการจัดโปรแกรมกระตุ้นพัฒนาการที่มีต่อพัฒนาการของทารกอายุ 6 เดือน ที่มีพัฒนาการช้าในสถานสงเคราะห์เด็กอ่อนปากเกร็ด
Other Titles: Effect of an early intervention program on the development of 6-month-old infants who had developmental delays in the Pakkred Babies' Home
Authors: สุมาลี ตัณฑยรรยง
Advisors: พรรณระพี ชลวณิช
พรรณทิพย์ ศิริวรรณบุศย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
ไม่มีข้อมูล
Subjects: พัฒนาการของเด็ก
ทารก
สถานสงเคราะห์เด็ก
Child development
Infants
Children -- Institutional care
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมกระตุ้นพัฒนาการที่มีต่อการส่งเสริมพัฒนาการของทารกอายุ 6 เดือน ที่มีพัฒนาการช้า ซึ่งเป็นการวิจัยในรูปแบบ Pretest-posttest control group design โดยมีกลุ่มตัวอย่างเป็นทารกที่มีพัฒนาการช้า จำนวน 20 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 10 คน กลุ่มควบคุม 10 คน ผลการวิจัยพบว่า โปรแกรมกระตุ้นพัฒนาการมีความเหมาะสมสำหรับทารกอายุ 6 เดือน ที่มีพัฒนาการช้าในการสถานสงเคราะห์ปากเกร็ด เนื่องจากโปรแกรมกระตุ้นพัฒนาที่สร้างขึ้นนี้ ได้ออกแบบให้มีความสอดคล้องกับการดูแลทารกตามปรกติของสถานสงเคราะห์ปากเกร็ด อีกทั้งยังพบว่าโปรแกรมกระตุ้นพัฒนาการนี้มีผลการส่งเสริมพัฒนาการในด้านการเคลื่อนไหว และสติปัญญาของทารก จากการทดสอบด้วยแบบทดสอบ Infant Mullen Scales of Early Learning (Mullen, 1989) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แต่อย่างไรก็ตามในการศึกษานี้ โปรแกรมกระตุ้นพัฒนาการไม่มีผลในการส่งเสริมพัฒนาการทางร่างกาย (น้ำหนักตัว ส่วนสูง และความยาวของเส้นรอบศีรษะ)
Other Abstract: The purpose of this study was to investigate an effect of the early intervention program planned for 6-month-old infant development. The study was designed to be a pretest-posttest control group design and 20 infants with developmental delays were recruited as subjects of the study, 10 for an experimental group and the other 10 for a matching control group. Results of the study revealed that the early intervention program was applicable for 6-month-old infants who had developmental delays at the Pakkred Babies’s Home. The program had no interference with the routine care of the Pakkred Babies’s Home and also showed a significant effect on enhancing motor and cognitive development (p<.05) as measured by the Infant Mullen Scales of Early Learning (Mullen, 1989). However, an enhancing effect on physical development of the infant (weight, height and head circumference) was not found on this study.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยาพัฒนาการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48666
ISBN: 9746365665
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sumalee_tan_front.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open
Sumalee_tan_ch1.pdf4.21 MBAdobe PDFView/Open
Sumalee_tan_ch2.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open
Sumalee_tan_ch3.pdf809.63 kBAdobe PDFView/Open
Sumalee_tan_ch4.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open
Sumalee_tan_ch5.pdf720.42 kBAdobe PDFView/Open
Sumalee_tan_back.pdf3.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.