Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48709
Title: การออกแบบโครงสร้างพื้นผิวของถนนชนิดไม่ลาดผิวสำหรับประเทศไทย
Other Titles: Design of pavement structures of unpaved roads for Thailand
Authors: สมชาย เกษสมบูรณ์
Advisors: ดิเรก ลาวัณย์ศิริ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Direk.L@Chula.ac.th
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยนี้ได้ศึกษาถึงวิธีการออกแบบความหนาของโครงสร้างทางถนนชนิดไม่ลาดผิวสำหรับประเทศไทย โดยได้ทำการศึกษาเปรียบเทียบวิธีการออกแบบความหนาของ the US Army Engineer Waterways Experiment Station (WES) และวิธีของ Jacob Greenstein & Moshe Livneh งานวิจัยนี้ได้ทำการสำรวจการกระจายน้ำหนักรวมของยวดยานที่สัญจรไปมาบนถนนชนิดไม่ลาดผิวในประเทศไทย เพื่อนำมาใช้คำนวณหาจำนวนเที่ยวจนถึงจุดวิบัติของทางสายนั้นๆ ซึ่งเทียบเท่าน้ำหนักเพลามาตรฐาน (18,000 ปอนด์) แทนค่านี้ และค่า CBR ของ subgrade น้ำหนักล้อเดี่ยว และพื้นที่ผิวสัมผัสเท่าที่จำเป็นลงในสมการออกแบบของ WES และสมการของ Jacob Greenstein ผลการวิเคราะห์พบว่าค่าความหนาที่คำนวณจากสมการของ Jacob Greenstein มีค่าน้อยกว่าที่คำนวณจากสมการของ WES ซึ่งเป็นเพราะสมการของ Jacob Greenstein พัฒนาและใช้ข้อมูลที่เก็บจากถนนลาดยางผิวบาง ส่วนสมการของ WES พัฒนาจากถนนชนิดไม่ลาดผิว ในการศึกษาครั้งนี้ได้สร้างสมการออกแบบความหนาโครงสร้างทางถนนชนิดไม่ลาดผิวสำหรับประเทศไทยขึ้นมาก โดยปรับปรุงให้เข้ากับสภาพแวดล้อมของประเทศไทย และได้สร้างแผนภูมิเพื่อความสะดวกในการออกแบบถนนประเภทนี้
Other Abstract: The research dealt with the study of pavement structure design for unpaved roads for Thailand. Two methods were selected for comparison in this research, the US Army Engineer Waterways Experiment Station (WES) methods and Jacob Greenstein & Moshe Livneh’s method. Gross weight distribution surveys of various vehicles on many unpaved roads in Thailand were made for calculation of no. of operations leading to failure (equivalent to standard axle load, 18,000 lbs.) of those roads. Substitution these values and other values that necessary for each equation such as subgrade CBR, single wheel load or equivalent single wheel load and tire contact areas into WES’s equation and Jacob Greenstein & Moshe Livneh’s equation. From analysis results indicated that thicknesses calculated from Jacob Greenstein & Moshe Livneh’s equation are less than those calculated from WES’s equation, because of Jacob Greenstein & Moshe Livneh’s equations was based on data of thin surface paved roads while WES’s equation was derived on unpaved road test. Equation for design of pavement structure on unpaved roads for Thailand was developed, by adjustment to suit with environmental conditions of Thailand. For ease in design, design chart was made.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48709
ISBN: 9745763594
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somchai_kes_front.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_kes_ch1.pdf610.6 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_kes_ch2.pdf9.32 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_kes_ch3.pdf6.07 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_kes_ch4.pdf7.57 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_kes_ch5.pdf6.17 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_kes_ch6.pdf4.23 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_kes_back.pdf18.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.