Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48786
Title: ทัศนคติของผู้บริหารโรงเรียนและครูบรรณารักษ์ที่มีต่อการจัดห้องสมุด ในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา เขตการศึกษา 1
Other Titles: The attitudes of principal and teacher-librarians towards the organization of libraries in secondary schools under the General Education Department, Educational Region 1
Authors: ศิริวรรณ ธุลีจันทร์
Advisors: ประยงศรี พัฒนกิจจำรูญ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Prayongsri.P@Chula.ac.th
Subjects: ผู้บริหารโรงเรียน -- ทัศนคติ
ครูบรรณารักษ์ -- ทัศนคติ
ห้องสมุดโรงเรียน -- ไทย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการจัดการห้องสมุดโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา เขตการศึกษา 1 ในด้านลักษณะของห้องสมุด การดำเนินงานและการประสานงานระหว่างห้องสมุดในโรงเรียน และศึกษาทัศนคติของผู้บริหารโรงเรียนและครูบรรณารักษ์ที่มีต่อการจัดห้องสมุดในโรงเรียน เพื่อเป็นแนวทางต่อผู้บริหารโรงเรียนและครูบรรณารักษ์ในการจัดห้องสมุดในโรงเรียนอย่างมีประสิทธิภาพและเป็นแนวทางต่อกรมสามัญศึกษาในการกำหนดนโยบายการจัดห้องสมุดโรงเรียนต่อไป งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงสำรวจ โดยการส่งแบบสอบถามไปยังผู้บริหารโรงเรียนครูบรรณารักษ์ของโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา เขตการศึกษา 1 จำนวน 82 โรงเรียน รวมจำนวนประชากรทั้งสิ้น 164 คน ผลการวิจัยพบว่า โรงเรียนมัธยมศึกษาทุกแห่งมีการจัดห้องสมุดกลางของโรงเรียนและโรงเรียนมัธยมศึกษาส่วนใหญ่ มีการจัดห้องสมุดหมวดวิชา คิดเป็นร้อยละ 64.79 โดยห้องสมุดหมวดวิชาส่วนใหญ่ มีการดำเนินงานอย่างเป็นอิสระไม่ขึ้นอยู่กับห้องสมุดกลาง และผลการศึกษาทัศนคติของผู้บริหารโรงเรียนและครูบรรณารักษ์ ที่มีต่อการจัดห้องสมุดในโรงเรียนพบว่า ทั้ง 2 กลุ่ม มีทัศนคติที่ตรงกันในระดับมาก ว่า โรงเรียนมัธยมศึกษา ควรจัดให้มีเฉพาะห้องสมุดกลางและห้องสมุดหมวดวิชาเท่านั้น โดยห้องสมุดหมวดวิชาควรมีการดำเนินงานอย่างเป็นระบบเช่นเดียวกับห้องสมุดกลางและควรมีการประสานงานระหว่างห้องสมุดมากขึ้น
Other Abstract: The purposes of this research were to study the organization of libraries in the secondary schools under the General Education Department, Educational Region 1. The study covered the types of library, the management of library, the co-operation among the libraries in the school and the attitudes of principals and teacher-librarians towards the organization of libraries in secondary schools, in order to guide the principals and teacher-librarians to organize school libraries in efficient way. Moreover, it will effect on the General Education Department in defining the policy of school library organization. The survey research was applied in this research. The questionnaires were sent to 164 populations in 82 secondary schools under the General Education Department, Educational Region 1 focusing on the principals and the teacher-librarians The result demonstrated all secondary schools have organized the central library; moreover, most of them (64.79%) have organized the subject library which were not depend on the central library. In addition, the study of the principals and the teacher-librarians' attitudes found that both of them had the same attitudes at the high level which indicated that the secondary school should have only central library and subject library, especially the subject library should be organized in the same system as the central library’s and the co-operation should be acted more efficiently.
Description: วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บรรณารักษศาสตร์และสารนิเทศศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48786
ISBN: 9746333925
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Siriwan_th_front.pdf697.73 kBAdobe PDFView/Open
Siriwan_th_ch1.pdf752.06 kBAdobe PDFView/Open
Siriwan_th_ch2.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
Siriwan_th_ch3.pdf388.07 kBAdobe PDFView/Open
Siriwan_th_ch4.pdf3.33 MBAdobe PDFView/Open
Siriwan_th_ch5.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open
Siriwan_th_back.pdf2.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.