Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50147
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJiranthara Srioutaien_US
dc.contributor.authorAtinuch Pin-ngernen_US
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate Schoolen_US
dc.date.accessioned2016-12-01T08:00:57Z
dc.date.available2016-12-01T08:00:57Z
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50147
dc.descriptionThesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2015en_US
dc.description.abstractThis study investigates the Thai EFL learners’ apologies and metapragmatic awareness in university contexts in interlanguage pragmatic perspectives. The research aims to investigate the effects of English language proficiency and experience on the Thai EFL learners’ pragmatic competence. The subjects consisted of six groups: native speakers of English (NE) and Thai (NT) and four groups of Thai EFL learners whose levels of English proficiency and experience differed. The results revealed that there were three apology strategies commonly found among the six groups of subjects: explicit display of an apology, expression of responsibility by admitting facts and offer of repair. The selection of apology strategies, however, differed depending on the situational variables, which suggests that different perceptions of such variables as well as different levels of English proficiency and experience can affect the selection of apology strategies among the subjects. It is also found that different levels of metapragmatic awareness could be observed among the four groups of Thai EFL learners. The Thai EFL learners with high English proficiency and experience demonstrated the highest level of metapragmatic awareness. Those with high English proficiency and low experience exhibited the higher level of metapragmatic awareness than those with low English proficiency and high Experience. The findings suggest that (1) the high level of English proficiency or the high level of English experience alone is not sufficient for enhancing metapragmatic awareness; and (2) English proficiency and experience are important factors in developing metapragmatic awareness among the English language learners.en_US
dc.description.abstractalternativeงานวิจัยนี้ศึกษาการขอโทษและความตระหนักทางอภิวัจนปฏิบัติศาสตร์ในผู้เรียนชาวไทยที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศในเชิงวัจนปฏิบัติภาษาในระหว่าง โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของระดับความสามารถและประสบการณ์ภาษาอังกฤษของผู้เรียนที่มีต่อความสามารถในการใช้กลวิธีในการสื่อความหมาย กลุ่มตัวอย่าง 6 กลุ่ม ประกอบด้วยผู้พูดชาวอังกฤษ ผู้พูดชาวไทย และผู้เรียนชาวไทยที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่แบ่งเป็น 4 กลุ่มตามระดับความสามารถและประสบการณ์ภาษาอังกฤษ ผลการวิจัยพบว่ามีกลวิธีการขอโทษ 3 แบบที่พบในกลุ่มตัวอย่างทุกกลุ่ม คือ การกล่าวคำแสดงเจตนาในการขอโทษ การแสดงความรับผิดชอบโดยการยอมรับความจริง และการเสนอชดใช้ แต่การเลือกใช้กลวิธีการขอโทษของแต่ละกลุ่มตัวอย่างจะแตกต่างกันไปโดยขึ้นอยู่กับตัวแปรในแต่ละสถานการณ์ ซึ่งชี้ให้เห็นว่าความแตกต่างในด้านการรับรู้ตัวแปรต่างๆและระดับความสามารถและประสบการณ์ภาษาอังกฤษที่ต่างกันมีผลต่อการเลือกใช้กลวิธีในการขอโทษ นอกจากนี้ ผลการวิจัยพบว่าในกลุ่มผู้เรียนชาวไทยมีระดับความตระหนักทางอภิวัจนปฏิบัติศาสตร์ที่ต่างกัน ผู้เรียนที่มีระดับความสามารถและประสบการณ์ภาษาอังกฤษสูงมีระดับความตระหนักทางอภิวัจนปฏิบัติศาสตร์สูง ส่วนผู้เรียนที่ระดับความสามารถสูงแต่ประสบการณ์ภาษาอังกฤษต่ำมีระดับความตระหนักทางอภิวัจนปฏิบัติศาสตร์สูงกว่าผู้เรียนที่ระดับความสามารถต่ำแต่ประสบการณ์ภาษาอังกฤษสูง ผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่าระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษสูงหรือระดับประสบการณ์ภาษาอังกฤษสูงเพียงอย่างเดียวไม่พอสำหรับการเสริมสร้างระดับความตระหนักทางอภิวัจนปฏิบัติศาสตร์ แต่ทั้งสองอย่างนี้เป็นปัจจัยสำคัญในการพัฒนาระดับความตระหนักทางอภิวัจนปฏิบัติศาสตร์ในหมู่ผู้เรียนภาษาอังกฤษen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2015.1074-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectLinguistics
dc.subjectPragmatics
dc.subjectApologizing -- Study and teaching
dc.subjectInterlanguage (Language learning)
dc.subjectภาษาศาสตร์
dc.subjectวัจนปฏิบัติศาสตร์
dc.subjectภาษาระหว่างกลาง
dc.subjectการขอโทษ -- การศึกษาและการสอน
dc.titleAN INTERLANGUAGE PRAGMATIC STUDY OF THAI EFL LEARNERS' APOLOGY: LINGUISTIC REALIZATION AND METAPRAGMATIC AWARENESSen_US
dc.title.alternativeการศึกษาวัจนปฏิบัติภาษาในระหว่างการขอโทษของผู้เรียนชาวไทยที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ: รูปแบบภาษาศาสตร์และความตระหนักเชิงอภิวัจนปฏิบัติภาษาศาสตร์en_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameDoctor of Philosophyen_US
dc.degree.levelDoctoral Degreeen_US
dc.degree.disciplineEnglish as an International Languageen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorJiranthara.S@Chula.ac.th,jiranthara@gmail.com,jiranthara.s@chula.ac.then_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2015.1074-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5287842020.pdf3.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.