Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50922
Title: ผลของการเรียนรู้จากสื่อเออาร์แบบจัดกระทำในสถานการณ์จำลองที่มีผลต่อความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น
Other Titles: Effects of manipulative augmented reality materials learning in simulation on analytical thinking ability of lower secondary school students
Authors: ธัญญาพร เจียศิริพันธ์
Advisors: ใจทิพย์ ณ สงขลา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Jaitip.N@Chula.ac.th,jaitipn@gmail.com,Jaitip.N@Chula.ac.th
Subjects: ความเป็นจริงเสริม
การสอนด้วยสื่อ
ความคิดและการคิด
นักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น
Augmented reality
Teaching -- Aids and devices
Thought and thinking
Junior high school students
Issue Date: 2558
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญเกี่ยวกับสื่อเออาร์แบบจัดกระทำในสถานการณ์จำลอง 2) เพื่อศึกษาผลคะแนนความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นที่เรียนด้วยสื่อเออาร์แบบจัดกระทำในสถานการณ์จำลอง และ 3) เพื่อเปรียบเทียบคะแนนความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นระหว่างกลุ่มควบคุมและกลุ่มทดลอง กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น จำนวน 60 คน ใช้วิธีการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) โดยการจับสลากแบ่งกลุ่มตัวอย่างแบ่งเป็นกลุ่มทดลองจำนวน 30 คน และกลุ่มควบคุมจำนวน 30 คน ซึ่งกลุ่มทดลองเรียนโดยใช้สื่อเออาร์แบบจัดกระทำ และกลุ่มควบคุมเรียนโดยใช้สื่อเออาร์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ 1) สื่อเออาร์แบบจัดกระทำในสถานการณ์จำลอง และ 2) แบบวัดความสามารถในการคิดวิเคราะห์ วิธีการหาคุณภาพเครื่องมือในการวิจัยโดยใช้แบบประเมินจากผู้เชี่ยวชาญ การเก็บข้อมูลในการวิจัยโดยใช้ 1) แบบวัดความสามารถในการคิดวิเคราะห์ 2) แบบสังเกตพฤติกรรม และ 3) แบบประเมินการสรุปความรู้หลังเรียน สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าสถิติ t-test และ ANCOVA ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นที่เรียนโดยใช้สื่อเออาร์แบบจัดกระทำในสถานการณ์จำลองมีคะแนนความสามารถในการคิดวิเคราะห์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ 2) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นที่เรียนโดยใช้สื่อเออาร์แบบจัดกระทำในสถานการณ์จำลองมีคะแนนความสามารถในการคิดวิเคราะห์หลังเรียนสูงกว่านักเรียนที่เรียนโดยใช้สื่อเออาร์แบบจัดกระทำไม่ได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Other Abstract: The objective of this thesis are 1) a study from the opinion of the professor about developing am augmented reality in simulated situation with manipulation, 2) a study in an analytical thinking ability score of a middle school students learned by simulated AR manipulation method and 3) an comparison in a thinking ability of a lower secondary school students between a control and an experimental group. The subjective are 60 the lower secondary school students divided with simple random sampling method to a control and an experimental group containing 30 students each. The experimental groups learn from a simulated situation AR media with a manipulation but control groups learn from a simulated situation AR media. The tools in this research are the simulated situation AR media with manipulation and an analytical thinking ability evaluation. The quality of the measurement applied at this research was confirmed by the professors. The data in this research were collected by 1) an analytical thinking ability evaluation 2) a behavior observation form and 3) a posttest evaluation test. The data were analyzed by mean, a standard deviation, a t-test and an ANCOVA. The results are 1) The posttest analytical thinking ability score of both experiment and control groups is significantly better than pretest at the level of .01 and 2) The posttest score of experiment groups is significantly better than the control groups at the level of .01
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50922
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5683340027.pdf4.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.