Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51710
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorChansongklod Gajaseni-
dc.contributor.authorNattida Pattaraworathum-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Education-
dc.date.accessioned2017-02-08T07:09:32Z-
dc.date.available2017-02-08T07:09:32Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51710-
dc.descriptionThesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2007en_US
dc.description.abstractThe objectives of this study were to investigate teachers’ culture teaching practices in an English language classroom and to examine the factors affecting teachers’ culture teaching practices. The participants were three upper secondary school English teachers of a school in Educational Area 1, Bangkok. The research instruments were a questionnaire, field notes, and interviews. The questionnaire data was analyzed by using descriptive statistics. The field notes and interviews were coded in the descriptive index. The results of the study revealed that (1) teacher teaching English Reading-Writing was the only one who taught all culture contents and took the roles covered by all four Cultural Knowings. Furthermore, all of them used three similar techniques in their culture teaching practices. Additionally, in Foundation English and English Reading-Writing, teachers used the course textbook as main material. In English Listening-Speaking, the teacher used CDs and VCDs as main materials. Besides that, all teachers used criterion-referenced tests – multiple choice as a method to measure students’ culture learning; and (2) there were eight teacher factors affecting teachers’ culture teaching practices: teachers’ learning experience, teachers’ cultural knowledge, teachers’ culture teaching experience, teachers’ culture teaching skills, teachers’ beliefs, teachers’ personal preferences, teachers’ roles, and teachers’ preparation time.en_US
dc.description.abstractalternativeการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการปฏิบัติการสอนวัฒนธรรมของครูภาษาอังกฤษมัธยมศึกษาตอนปลาย และ ศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการปฏิบัติการสอนวัฒนธรรม กรณีศึกษาเป็นครูภาษาอังกฤษมัธยมศึกษาตอนปลาย จำนวน 3 คน ที่สอนอยู่ในโรงเรียนสังกัดเขตพื้นที่การศึกษา 1 กรุงเทพมหานคร เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถามการปฏิบัติการสอนวัฒนธรรมที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น การจดบันทึกภาคสนาม และการสัมภาษณ์ ซึ่งข้อมูลจากแบบสอบถามใช้การวิเคราะห์โดยสถิติเชิงบรรยาย ส่วนการจดบันทึกภาคสนาม และการสัมภาษณ์ใช้การวิเคราะห์โดยการทำดัชนีข้อมูล ผลการวิจัยพบว่า (1) ครูที่สอนวิชาภาษาอังกฤษอ่านเขียนเป็นครูคนเดียวที่สอนครอบคลุมเนื้อหาด้านวัฒนธรรมทั้งหมด รวมทั้งสวมบทบาทในชั้นเรียนครอบคลุมความรู้ด้านวัฒนธรรมทั้งสี่ ครูทุกคนสอนวัฒนธรรมโดยใช้วิธีการสอนสามวิธีที่เหมือนกัน ครูที่สอนวิชาภาษาอังกฤษหลัก และวิชาภาษาอังกฤษอ่านเขียนใช้หนังสือเรียนเป็นสื่อการสอนหลัก ขณะที่ครูที่สอนวิชาภาษาอังกฤษฟังพูดใช้แผ่นซีดีรอมและวีซีดีเป็นสื่อการสอนหลัก นอกจากนี้ครูทุกคนยังใช้การสอบแบบอิงเกณฑ์ อันได้แก่ ข้อสอบแบบตัวเลือก เป็นวิธีในการวัดผลการเรียนด้านวัฒนธรรมของนักเรียน (2) ปัจจัยที่มีผลต่อการปฏิบัติการสอนวัฒนธรรมของครูนั้น ได้แก่ ประสบการณ์ในการเรียนของครู ความรู้ด้านวัฒนธรรม ประสบการณ์ในการสอนวัฒนธรรม ทักษะในการสอนวัฒนธรรม และความเชื่อของครู ความต้องการส่วนตน บทบาทในชั้นเรียน และเวลาที่ใช้ในการเตรียมการสอนen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2007.1838-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectCulture -- Study and teaching (Secondary)en_US
dc.subjectEnglish language -- Study and teaching (Secondary)en_US
dc.subjectวัฒนธรรม -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)en_US
dc.subjectภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)en_US
dc.titleA case study of culture teaching practices of upper secondary school English teachersen_US
dc.title.alternativeกรณีศึกษาการปฏิบัติการสอนวัฒนธรรมของครูภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาตอนปลายen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Educationen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplineTeaching English as a Foreign Languageen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorChansongklod.G@chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2007.1838-
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nattida_pa_front.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
nattida_pa_ch1.pdf707.55 kBAdobe PDFView/Open
nattida_pa_ch2.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open
nattida_pa_ch3.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open
nattida_pa_ch4.pdf9.19 MBAdobe PDFView/Open
nattida_pa_ch5.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open
nattida_pa_back.pdf3.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.