Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56176
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNuksit Noomwongs
dc.contributor.advisorKaukeart Boonchukosol
dc.contributor.authorSomnuek Jaroonjitsathian
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned2017-11-27T08:58:11Z-
dc.date.available2017-11-27T08:58:11Z-
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56176-
dc.descriptionThesis (Ph.D. (Mechanical Engineering))--Chulalongkorn University, 2014
dc.description.abstractThe design of engine experiments and vehicle running on chassis dynamometer by NEDC - New European Driving Cycle have been conducted for characterising diesel transient combustion behaviour, while the methods were intended to use for discriminating the effect of fuel quality difference on diesel fuels. The thesis deliverables are the proposed engine experiment method and vehicle running on NEDC for differentiating the fuel qualities. For the engine experiment, the suitable method of fuel characterising is load acceleration with constant engine speed by comparing the IMEP-Indicated Mean Effective Pressure, Combustion phase at 50% (CA50) and combustion noise. While, the vehicle running on NEDC could be investigated the combustion during the first loop of ECE, which there is no gear-shift. The detected parameters shall be IMEP, CA50 and injection duration. The information obtained from this study is that for transient diesel combustion, the diffusion phase of combustion is the major key of engine performance instead of both premixed combustion and diffusion combustion in the steady-state running.
dc.description.abstractalternativeการศึกษานี้ได้ออกแบบวิธีการทดสอบทางด้านเครื่องยนต์ และการทดสอบด้วยรถยนต์บนวัฏจักรการขับขี่ NEDC - New European Driving Cycle เพื่อค้นหาวิธีการที่สามารถบ่งบอกพฤติกรรมการเผาไหม้ของเครื่องยนต์ดีเซลในช่วงทรานเซียน ในขณะเดียวกันต้องการใช้วิธีการดังกล่าวไปแยกแยะผลของคุณภาพน้ำมันเชื้อเพลิงกลุ่มดีเซลที่มีต่อเครื่องยนต์ดีเซลในช่วงการเผาไหม้แบบทรานเซียน สิ่งที่ได้จากการศึกษาครั้งนี้คือ พบว่าวิธีการทดสอบทางเครื่องยนต์ที่สามารถแยกแยะคุณภาพของน้ำมันเชื้อเพลิงได้ในช่วงทรานเซียนคือการทดสอบแบบอัตราเร็วรอบคงที่และเพิ่มภาระให้กับเครื่องยนต์ โดยดูจากค่า IMEP-Indicated Mean Effective Pressure, combustion phase ที่ 50% (CA50) และ combustion noise ในขณะที่การทดสอบด้วยรถยนต์บนวัฏจักรมาตรฐาน NEDC วิธีการที่เหมาะสม คือการวิเคราะห์การเผาไหม้ในช่วงวัฏจักรแรกของ ECE ที่มีอัตราเร่งไม่รุนแรง และไม่มีการเปลี่ยนเกียร์ โดยวิเคราะห์จากค่า IMEP, CA50 และ Injection duration เป็นหลัก และผลจากการศึกษานี้ทำให้เห็นว่าพฤติกรรมการเผาไหม้ช่วงทรานเซียนมีอิทธิพลมาจาก diffusion combustion เป็นหลัก ขณะที่การเผาไหม้แบบ steady-state มีอิทธิพลมาจาก premixed และ diffusion combustion ประกอบกัน
dc.language.isoen
dc.publisherChulalongkorn University
dc.rightsChulalongkorn University
dc.titleCHARACTERISATION OF TRANSIENT DIESEL COMBUSTION WITH ADVANCED DIESEL FUELS
dc.title.alternativeการบ่งชี้คุณลักษณะการเผาไหม้ในช่วงทรานเซียนด้วยน้ำมันดีเซลคุณภาพสูง
dc.typeThesis
dc.degree.nameDoctor of Philosophy
dc.degree.levelDoctoral Degree
dc.degree.disciplineMechanical Engineering
dc.degree.grantorChulalongkorn University
dc.email.advisorNuksit.N@Chula.ac.th,nuksit@gmail.com
dc.email.advisorfmekbc@eng.chula.ac.th
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5271850321.pdf5.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.