Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56998
Title: ความคิดเห็นของนักศึกษาเกี่ยวกับปัญหาและความต้องการ ในการเรียนการสอนวิชาพลศึกษาในกลุ่มวิชาพื้นฐานทั่วไป ระดับปริญญาตรีของกลุ่มวิทยาลัยครูภาคกลาง
Other Titles: Opinions of the undergraduate students concerning problems and needs in learning and teaching physical education in required general courses of the gentral region teachers colleges
Authors: วิศาล เครือคล้าย
Advisors: ฟอง เกิดแก้ว
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: นักศึกษาวิทยาลัยครู -- ทัศนคติ
พลศึกษา -- การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา)
วิทยาลัยครู -- ไทย (ภาคกลาง)
Teacher college students -- Attitudes
Physical education and training -- Study and teaching (Higher education)
Teachers colleges -- Thailand, Central
Issue Date: 2530
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของนักศึกษาเกี่ยวกับปัญหาและความต้องการในการเรียนการสอนวิชาพลศึกษา ในกลุ่มวิชาพื้นฐานทั่วไประดับปริญญาตรี ของกลุ่มวิทยาลัยครูภาคกลาง โดยใช้แบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างประชากรที่เป็นนักศึกษา ที่เรียนวิชาพลศึกษาในกลุ่มวิชาพื้นฐานทั่วไปมาแล้ว จำนวน 500 คน ได้รับแบบสอบถามทั้งสิ้น 476 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 95.20 แยกเป็นนักศึกษาชาย 240 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 50.42 นักศึกษาหญิง 236 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 49.58 นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ตามวิธีทางสถิติ โดยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบความแตกต่างด้วยค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. นักศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาในการเรียนการสอนวิชาพลศึกษา ในกลุ่มวิชาพื้นฐานทั่วไป ที่มีปัญหาอยู่ในระดับปานกลาง คือ ด้านสถานที่ อุปกรณ์ และเครื่องอำนวยความสะดวก ด้านกิจกรรมเสริมหลักสูตร ด้านการใช้แหล่งศึกษาค้นคว้า ด้านจุดมุ่งหมายของหลักสูตร ด้านการเรียนของนักศึกษา และด้านลักษณะเนื้อหาวิชาในหลักสูตร 2. นักศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับความต้องการในการเรียนการสอนวิชาพลศึกษา ในกลุ่มวิชาพื้นฐานทั่วไป ที่มีความต้องการอยู่ในระดับมาก คือ ด้านสถานที่ อุปกรณ์และเครื่องอำนวยความสะดวก ด้านการสอนของอาจารย์ ด้านการวัดและประเมินผล ด้านการใช้แหล่งศึกษาค้นคว้า ด้านจุดมุ่งหมายของหลักสูตร ด้านกิจกรรมเสริมหลักสูตร และด้านลักษณะเนื้อหาวิชาในหลักสูตร 3. การเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยของความคิดเห็นระหว่างนักศึกษาชายและนักศึกษาหญิง เกี่ยวกับปัญหาในการเรียนการสอนวิชาพลศึกษาในกลุ่มวิชาพื้นฐานทั่วไป พบว่า ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 ทุกด้าน 4. การเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยของความคิดเห็นระหว่างนักศึกษาชายกับนักศึกษาหญิง เกี่ยวกับความต้องการในการเรียนการสอนวิชาพลศึกษาในกลุ่มวิชาพื้นฐานทั่วไปพบว่า ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 ทุกด้าน
Other Abstract: The purpose of this research was to study the opinions of the undergraduate students concerning problems and needs in learning and teaching physical education in required general courses of the central region teachers' colleges. The questionnaires were sent to 500 samples and 476 questionnaires, or 95.20 percent, were returned. They were divided into 240 male students as 50.42 per cent and of 236 female students as 49.58 per cent. The data were then analyzed in terms of percentage, means, standard deviations, and the t-test. The results of the study were as follows: 1. The problems of learning and teaching were at the medium level concerning the places, the equipments and facilities, the extra curricular activities, the educational resources, and the objectives and the contents of the curriculum. 2. The needs in learning and teaching were at the high level concerning the places, the equipments and facilities, the instructors' teaching, the measurement and evaluation, the use of educational resources, the objectives of the curriculum, the extra curricular activities, and the contents of the curriculum. 3. The comparison of the problems of learning and teaching between the male students and the female ones was conducted and found that there was no significant difference at the .01 level in all items studied. 4. The comparison of the needs in learning and teaching between the male students and the female ones was also conducted and found that there was no significant difference at .01 level in all items studied.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56998
ISBN: 9745675458
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wisarn_kr_front.pdf2.25 MBAdobe PDFView/Open
Wisarn_kr_ch1.pdf1.59 MBAdobe PDFView/Open
Wisarn_kr_ch2.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open
Wisarn_kr_ch3.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
Wisarn_kr_ch4.pdf5.99 MBAdobe PDFView/Open
Wisarn_kr_ch5.pdf3.27 MBAdobe PDFView/Open
Wisarn_kr_back.pdf5.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.