Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57073
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วิลาสินี พิพิธกุล | - |
dc.contributor.author | พีริยา จารุเศรษฐการ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2018-02-16T09:13:59Z | - |
dc.date.available | 2018-02-16T09:13:59Z | - |
dc.date.issued | 2549 | - |
dc.identifier.isbn | 9741435371 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57073 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549 | en_US |
dc.description.abstract | ศึกษา 1. รูปแบบและวิธีการนำเสนอบทความเชิงโฆษณาในนิตยสารสตรี 2. วิธีการในการแยกแยะบทความธรรมดา กับบทความเชิงโฆษณาของผู้อ่าน 3. ปัจจัยในการรู้เท่าทันบทความเชิงโฆษณาของผู้อ่าน 4. อุปสรรคในการรู้เท่าทันบทความเชิงโฆษณาของผู้อ่าน 5. ความคิดเห็นเชิงศีลธรรมและการใช้ประโยชน์ต่อบทความเชิงโฆษณาของผู้อ่าน แบ่งการวิจัยออกเป็น 2 ส่วน คือ 1. การวิเคราะห์เนื้อหาในนิตยสาร Cleo Cosmopolitan Elle Cheeze และสุดสัปดาห์ ระยะเวลา 6 เดือน รวม 36 เล่ม 2. การสัมภาษณ์ กลุ่มตัวอย่าง อายุ 14-25 ปี จำนวน 15 คน ผลการวิจัยพบว่า 1. สินค้าที่มีการใช้บทความเชิงโฆษณามากที่สุดคือ เครื่องสำอาง โดยส่วนมากเป็นบทความรายงานที่มีเนื้อหาทั่วไป ซึ่งมีการตั้งชื่อแบบบอกเล่ามากที่สุด ส่วนมากมีการโฆษณาหน้าเดียวกับบทความโดยใส่ภาพยี่ห้อลงไปด้วย ซึ่งมักจะไม่มีการอ้างอิงและระบุว่าเป็นพื้นที่โฆษณา ส่วนใหญ่มักจะนำเสนอภาพของบุคคลร่วมกับสินค้า 2. ปัจจัยที่ทำให้ผู้อ่านรู้เท่าทันบทความเชิงโฆษณา ได้แก่ ข้อความลักษณะเชิญชวนแนะนำสินค้า รูปแบบและสีสันของบทความที่สอดคล้องกับสินค้า และพรีเซนเตอร์ 3. อุปสรรคในการรู้เท่าทันบทความเชิงโฆษณา ได้แก่ การเขียนแบบบทความบรรยายทั่วไป ไม่กล่าวเจาะจงสิ่งใดเป็นพิเศษ 4. กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ไม่คิดว่าเป็นการผิดที่ใช้บทความเชิงโฆษณา และชอบการนำเสนอแบบนี้เพราะเป็นการให้ความรู้เป็นสิ่งที่ดี แต่ส่วนใหญ่มักจะไม่ค่อยนำความรู้ไปใช้ในชีวิตประจำวัน และหากเป็นสิ่งที่เกี่ยวกับผิวหน้าและผิวพรรณ จะไม่กล้านำไปใช้ | en_US |
dc.description.abstractalternative | To study 1. the formats and methods of advertorials in women's magazines. 2. how readers differentiate ordinary articles from advertorials. 3. the factors to help readers in knowing the tricks of the advertorials. 4. the obstacle of the readers in knowing the advertorials' tricks. 5. how readers think about morality and the benefit of the advertorials after reading. The research is divided in two parts. Firstly, the analyses of the contents in the following women's magazines-Cleo, Cosmopolitan, Elle, Cheeze and Sud Sapda, 36 issues during 6 months. Secondly, the interview of sample readers, aged 14-25, totally 15 samples. The research results are 1. It is found that cosmetics are the products most used in advertorials. The articles are written like general reports giving information with positive titles, while the advertisement and picture of the product, showing its brand, is put aside on the same page. Usually, there is no reference or indication of the advertising area, but the picture mostly showing beautiful persons with the product. 2. The factors that help the readers to know the advertorials' tricks are the persuading and convincing words introducing the products while the style and colors of the articles go together with the products and the presenter. 3. The obstacle of the readers in knowing the advertorials' tricks is that the writer writes the content in general, giving information in descriptive style without mentioning any particular brand. 4. The majority of the sample readers do not think that writing advertorials is wrong or improper because it is good to gain some knowledge from the content. But most readers do not use such knowledge in daily life. However, it is noticeable that the readers rather not dare use the products concerning face and skin care than other products | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.462 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | โฆษณาทางวารสาร | en_US |
dc.subject | การรู้เท่าทันสื่อ | en_US |
dc.subject | วารสารสำหรับสตรี | en_US |
dc.subject | สตรีศึกษา | en_US |
dc.subject | Advertising, Magazine | en_US |
dc.subject | Media literacy | en_US |
dc.subject | Women's periodicals | en_US |
dc.subject | Women's studies | en_US |
dc.title | การรู้เท่าทันบทความเชิงโฆษณาในสื่อนิตยสารสตรี | en_US |
dc.title.alternative | Advertorial literacy in woman's magazine | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | วารสารสนเทศ | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | Wilasinee.P@chula.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2006.462 | - |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
peeriya_ja_front.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
peeriya_ja_ch1.pdf | 1.15 MB | Adobe PDF | View/Open | |
peeriya_ja_ch2.pdf | 2.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
peeriya_ja_ch3.pdf | 625.38 kB | Adobe PDF | View/Open | |
peeriya_ja_ch4.pdf | 6.86 MB | Adobe PDF | View/Open | |
peeriya_ja_ch5.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
peeriya_ja_back.pdf | 6.88 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.