Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57230
Title: ภาพลักษณ์กองทัพบกที่สะท้อนผ่านหนังสือพิมพ์ไทยและในสายตาประชาชน
Other Titles: Image of Royal Thai Army as depicted by Thai press and as perceived by general public
Authors: ปุญญาภา เมฆสุวรรณ์
Advisors: อุบลวรรณ เปรมศรีรัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Ubolwan.P@chula.ac.th
Subjects: กองทัพบก -- ไทย
ภาพลักษณ์องค์การ
หนังสือพิมพ์ -- ไทย
Armies -- Thailand
Corporate image
Newspapers -- Thailand
Issue Date: 2552
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาประเด็นเนื้อหาเกี่ยวกับกองทัพบกที่นาเสนอในหนังสือพิมพ์รายวันภาษาไทย เพื่อศึกษาทิศทางของลักษณะการนาเสนอเกี่ยวกับกองทัพบกที่นาเสนอในหนังสือพิมพ์รายวันภาษาไทย เพื่อศึกษาภาพลักษณ์กองทัพบกในสายตาประชาชน เพื่อศึกษาการเปิดรับข่าวสารของประชาชนเกี่ยวกับกองทัพบก โดยการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ส่วน คือ ส่วนแรกเป็น การวิจัยเชิงคุณภาพ ศึกษาประเด็นเนื้อทางจากหนังสือพิมพ์รายวันภาษาไทยที่นาเสนอเกี่ยวกับกองทัพบก 3 ชื่อฉบับ คือ ไทยรัฐ เดลินิวส์ และคม ชัด ลึก โดยศึกษาในส่วนของเนื้อหาของข่าวหน้า 1 ที่มีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับกองทัพบก โดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ส่วนที่สอง เป็นการวิจัยเชิงปริมาณด้วยวิธีการสำรวจ โดยใช้แบบสอบถามเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างจานวน 400 ตัวอย่างในเขตกรุงเทพมหานคร ประมวลผลข้อมูลโดยใช้โปรแกรม SPSS ผลการวิจัยเชิงคุณภาพ พบว่า ผลการวิจัยเชิงคุณภาพ พบว่า ทิศทางภาพลักษณ์โดยรวมของภาพลักษณ์กองทัพบกเป็นบวก โดยด้านองค์กร ปรากฏทิศทางของภาพลักษณ์กองทัพบกเป็นกลาง ด้านบุคคลากร ทิศทางภาพลักษณ์กองทัพบกเป็นบวก ด้านภารกิจ มีทิศทางภาพลักษณ์กองทัพบกเป็นบวก ด้านการเมืองการปกครอง มีทิศทางภาพลักษณ์กองทัพบกเป็นกลาง ด้านสังคมและสิ่งแวดล้อม มีทิศทางภาพลักษณ์กองทัพบกเป็นบวก แต่ทั้งนี้ทั้งนั้นยังคงมีภาพลักษณ์กองทัพบกที่เป็นกลางและลบใกล้เคียงกัน และประเด็นเนื้อหาข้อมูลภาพลักษณ์กองทัพบกที่ถูกนาเสนอมากคือ ประเด็นด้านสังคมและสิ่งแวดล้อม รองลงมาคือด้านภารกิจและบุคลากรมีจานวนเท่ากัน และประเด็นที่ถูกนาเสนอน้อยที่สุดคือ ประเด็นเนื้อหาด้านองค์กร ผลการวิจัยเชิงปริมาณ พบว่า กลุ่มตัวอย่าง คือ ประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร จานวน 400 คน ที่มีลักษณะทางประชากรแตกต่างกัน มีการเปิดรับสื่อประชาสัมพันธ์ของกองทัพบกแตกต่างกัน ยกเว้นเพศ โดยมีการเปิดรับจากสื่อโทรทัศน์มากที่สุด และนอกจากนั้นประชาชนยังมีภาพลักษณ์ของกองทัพบกไม่แตกต่างกัน โดยรวมประชาชนมีภาพลักษณ์กองทัพบกเป็นบวก
Other Abstract: This research have objective for study content about the army that has been presented in Thai’s daily newspaper, For study direction of present’s condition that has been presented in Thai’s daily newspaper, For study the image of the army in people’s view, For study information exposure of people about the army. Researching has been separated two parts, First for Qualitative Research that study content from Thai’s daily newspaper that presented about the army, total three publishing name that have Thairath, Dailynews and Komchudluek, by study in part of first page that have contain about the army which use session of Content Analysis. The second one was for Quantitative Research that use Questionnaire to survey and keep data from 400 samples in Bangkok district, all data process by use SPSS Program. The result for Qualitative Research found that the total image direction of the army was more positive. Researcher have digest image of the army to 5 main items, Item of organization have positive direction, item of personnel have positive direction, item of mission have more positive direction, item of political have neutral direction and finally, item of social and environment have positive direction. The most presented of the army content was social and environment, secondary was mission and personnel equally, the least presented was item of organization. The result for Quantitative Research found that sample was people in Bangkok district amount 400 persons that have different demographic characteristics was different information exposure except demographic of sexual was same exposure. The most popular media was television and important thing, image of the army in people’s view was same by positive image’s direction.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57230
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.703
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2009.703
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
poonyapa_me_front.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open
poonyapa_me_ch1.pdf926.59 kBAdobe PDFView/Open
poonyapa_me_ch2.pdf8.31 MBAdobe PDFView/Open
poonyapa_me_ch3.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open
poonyapa_me_ch4.pdf4.11 MBAdobe PDFView/Open
poonyapa_me_ch5.pdf3.15 MBAdobe PDFView/Open
poonyapa_me_back.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.