Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59131
Title: สมรรถนะการทำงานของชั้นเซลล์เชื้อเพลิงพีอีเอ็ม
Other Titles: Performance of PEM fuel cell stack
Authors: อารีรัตน์ ศรีกล่ำ
Advisors: เก็จวลี พฤกษาทร
พรพจน์ เปี่ยมสมบูรณ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิทยาศาสตร์
Advisor's Email: Kejvalee.P@Chula.ac.th
Pornpote.P@Chula.ac.th,ppb2111@gmail.com
Subjects: ขั้วไฟฟ้า
อิเล็กทรอไลต์
การไหลของก๊าซ
เซลล์เชื้อเพลิงชนิดเมมเบรนแลกเปลี่ยนโปรตอน
Gas flow
Electrodes
Electrolytes
Proton exchange membrane fuel cells
Issue Date: 2549
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยนี้ศึกษาผลของตัวแปรที่มีต่อประสิทธิภาพการทำงานของชั้นเซลล์เชื้อเพลิงพีอีเอ็ม 7 เซลล์ขนาด 50 วัตต์ โดยอาศัยการออกแบบการทดลองแบบ 2[superscript k] แฟกทอเรียล ตัวแปรที่ทำการศึกษาประกอบด้วยอัตราการไหลของแก๊สโดรเจนและแก๊สออกซิเจน ความดันของแก๊สไฮโดรเจนและแก๊สออกซิเจน ผลการทดลองพบว่าปัจจัยหลักที่มีผลต่อการทำงานของชั้นเซลล์เชื้อเพลิงคือความดันของแก๊สออกซิเจน สหสัมพันธ์ระหว่างความดันแก๊สไฮโดรเจนและความดันแก๊สออกซิเจน สหสัมพันธ์ระหว่างความดันออกซิเจน อัตราการไหลของแก๊สไฮโดรเจนและแก๊สออกซิเจน จากการศึกษาผลของอัตราการไหลของแก๊สไฮโดรเจน ความดันในระบบ โมเมนต์การหมุนที่ใช้ในการอัดประกอบเซลล์ พบว่าชั้นเซลล์เชื้อเพลิงสามารถผลิตค่ากระแสไฟฟ้าได้ 14.2 แอมแปร์และได้กำลังไฟฟ้า 71 วัตต์ ที่ความต่างศักย์ไฟฟ้า 5.0 โวลต์ โดยใช้ภาวะอัตราการไหลของแก๊สไฮโดรเจน 810 sccm อัตราการไหลแก๊สออกซิเจน 540 sccm ความดันในระบบ 50 psig โมเมนต์การหมุนที่เหมาะสมในการใช้อัดประกอบชั้นเซลล์เชื้อเพลิงเท่ากับ 70 ปอนด์แรง.นิ้ว
Other Abstract: This research was carried out to study the parameters effect on the performance of a commercial proton exchange membrance (PEM) fuel cell stack with seven cells, 50 watts by 2[superscript k] factorial of experimental design methodology. The factors were hydrogen and oxygen pressures and flow rates. The experiments showed that oxygen pressure, interaction of hydrogen pressure and oxygen pressure, interaction of oxygen pressure, hydrogen flow rate and oxygen flow rate were main effects of performance of PEM fuel cell stack. From the studied parameters : hydrogen flow rate, oxygen flow rate, pressure and stack clamping force, the results showed that the optimum condition was found at hydrogen flow rate of 810 sccm, oxygen flow rate of 540 sccm, stack cell pressure of 50 psig. At 5.0 volt, stack cell can produce the current about 14.2 A, power 71 W. The stack cell, fabricated with the force 70 ib[subscript f]-in, gave the best performance.
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549
Degree Name: วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: เคมีเทคนิค
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59131
ISBN: 9741420412
Type: Thesis
Appears in Collections:Sci - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
areerat_sr_front.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open
areerat_sr_ch1.pdf417.61 kBAdobe PDFView/Open
areerat_sr_ch2.pdf4.56 MBAdobe PDFView/Open
areerat_sr_ch3.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
areerat_sr_ch4.pdf3.54 MBAdobe PDFView/Open
areerat_sr_ch5.pdf345.17 kBAdobe PDFView/Open
areerat_sr_back.pdf4.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.