Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59362
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorณรุทธ์ สุทธจิตต์-
dc.contributor.authorสุชาดา โสวัตร-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์-
dc.date.accessioned2018-09-03T15:05:31Z-
dc.date.available2018-09-03T15:05:31Z-
dc.date.issued2553-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59362-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553en_US
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรี สาขาวิชาคีตศิลป์ไทย ตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ การวิจัยชิ้นนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยมีการรวบรวมข้อมูลและวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพจากเอกสารและการสัมภาษณ์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้างและแบบวิเคราะห์เอกสาร ผู้วิจัยได้นำข้อมูลทั้งหมดมาวิเคราะห์และสร้างข้อสรุปเพื่อพัฒนาเป็นผลการวิจัยตามแนวทางการพัฒนามาตรฐานคุณวุฒิสาขา/สาขาวิชา (มคอ.1) ของกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ (TQF: HEd) ผลการวิจัยพบว่ามาตรฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรี สาขาวิชาคีตศิลป์ไทย ประกอบ ไปด้วยองค์ประกอบทั้งสิ้น 17 ข้อ ได้แก่ (1) ชื่อมาตรฐานคุณวุฒิ (2) ชื่อปริญญาและสาขาวิชา (3) ลักษณะของสาขาวิชาคีตศิลป์ไทย (4) คุณลักษณะของบัณฑิตที่พึงประสงค์ในสาขาวิชาคีตศิลป์ไทย (5) มาตรฐานผลการเรียนรู้ในสาขาวิชาคีตศิลป์ไทย (6) องค์กรวิชาชีพที่เกี่ยวข้อง (7) โครงสร้างหลักสูตร (8) เนื้อหาสาระสำคัญของสาขาวิชา (9) กลยุทธ์การจัดการเรียนการสอนและการประเมินผลการเรียนรู้ (10) การทวนสอบมาตรฐาน ผลการเรียนรู้ (11) คุณสมบัติของผู้เข้าศึกษาและการเทียบโอนผลการเรียนรู้ (12) คณาจารย์และบุคลากรสนับสนุนการเรียนการสอน (13) ทรัพยากรการเรียนการสอนและการจัดการ (14) แนวทางพัฒนาอาจารย์ (15) การประกันคุณภาพหลักสูตรและการจัด การเรียนการสอน (16) การนำมาตรฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรี สาขาวิชาคีตศิลป์ไทย สู่การปฏิบัติ (17) การเผยแพร่หลักสูตรที่มีคุณภาพและมาตรฐานตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ ซึ่งบันทึกในฐานข้อมูลหลักสูตรเพื่อการเผยแพร่ (Thai Qualifications Register: TQR)en_US
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research is to develop the Qualifications Framework for undergraduate Thai Classical Singing Programs based on Thai Qualifications Framework for Higher Education. This research is the qualitative research in which data are collected and analyzed from two resources; documents and interview. Tools of this research are structured interview form and document analysis form. The Researcher analyzed data from two sources and created conclusions in order to develop the Qualifications Framework for undergraduate Thai Classical Singing Programs. The results of this research showed that the Qualifications Framework for undergraduate Thai Classical Singing Programs consist of 19 elements, which emphasis on the content especially of Thai Classical Singing programs, third, fourth and fifth elements. The third element, feature of Thai Classical Singing programs, include meaning, knowledge, process of learning, integration of this body of knowledge with other bodies of knowledge, and vocational guidelines. The fourth element, desirable qualities of graduated in Thai Classical Singing programs whose aim is to produce graduated who possess skills and knowledge in their specialized field, ability to analyze and learn the know-how to self development and to apply appropriate know-how to social changes in order to preserve the professional integrity and professional etiquette. The fifth, learning outcome in Thai classical sing program, in which learning outcome has 6 standards, 1.learning how to lead a life professional etiquette 2. learning and understanding of the principle or theories of the professional including the context concerning the profession 3. learning of know-how for analyzing the body of knowledge and efficiently integrating this know-how into research 4. Learning and self-adjusting for problem-solving in living and in working responsibility with the same profession 5. Learning the body of knowledge of the profession in a systematic manner and applying up-to-date method in adapting it to the society and in developing the profession 6. learning the process of practicing Thai classical singing skills in expertly and efficiently.en_US
dc.language.isoth-
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2010.1571-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectกรอบคุณวุฒิแห่งชาติen_US
dc.subjectคีตศิลป์ไทยen_US
dc.subjectการวางแผนหลักสูตรen_US
dc.subjectNational qualification frameworken_US
dc.subjectThai Classical Singing Programsen_US
dc.subjectCurriculum planningen_US
dc.titleการนำเสนอแนวทางการพัฒนากรอบมาตฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรีสาขาวิชาคีตศิลป์ไทย ตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติen_US
dc.title.alternativeProposed guidelines for the development of the qualifications framework for undergraduate Thai classical singing programs based on Thai qualifications framework for higher educationen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineดนตรีศึกษาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.authorNarutt.S@Chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2010.1571-
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suchada Sowat .pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.