Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59869
Title: การพัฒนาตัวบ่งชี้ทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครู
Other Titles: DEVELOPMENT OF TEACHERS' POSITIVE ATTITUDES TOWARDS EDUCATIONAL SUPERVISION INDICATORS
Authors: ศิริเดช เทพศิริ
Advisors: จุไรรัตน์ สุดรุ่ง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Jurairat.Su@Chula.ac.th,jurairat.su@chula.ac.th
Subjects: การนิเทศการศึกษา
ครู -- ทัศนคติ
Supervised study
Teachers -- Attitudes
Issue Date: 2560
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนาตัวบ่งชี้ทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครู (2) ตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลตัวบ่งชี้ทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครูกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ประชากรคือ ครูระดับมัธยมศึกษาของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 1 และ 2 กรุงเทพมหานคร โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้มีจำนวน 486 คน ซึ่งใช้วิธีการสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน (Multi-stage random sampling) เครื่องมือในการวิจัยมี 2 ฉบับ ประกอบด้วย (1) แบบประเมินองค์ประกอบและตัวบ่งชี้ของทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครู (2) แบบสอบถามทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครู จากนั้นนำข้อมูลพื้นฐานเกี่ยวกับลักษณะของกลุ่มตัวอย่างและทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครูมาวิเคราะห์ โดยใช้สถิติบรรยาย ได้แก่ ความถี่ (Frequency) ร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) สัมประสิทธิ์การกระจาย (Coefficient of variation) ความเบ้ (Skewness) ความโด่ง (Kurtosis) รวมทั้งวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างตัวบ่งชี้ด้วยการวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearson’s product moment coefficient) ด้วยโปรแกรมสำเร็จรูป SPSS for Window และวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันอันดับที่สอง (Second Order Confirmatory Factor Analysis) สำหรับโมเดลตัวบ่งชี้ทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครูกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ด้วยโปรแกรม LISREL ผลการพัฒนาตัวบ่งชี้ทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครู พบว่า ทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครูสามารถแบ่งได้เป็น 3 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) องค์ประกอบด้านปัญญา (Cognitive Component) ประกอบด้วย 3 ตัวบ่งชี้ 1.1 มีความรู้ที่ถูกต้องในเรื่องการนิเทศ 1.2 มีความเข้าใจในเรื่องการนิเทศ 1.3 มีความเชื่อมั่นว่าการนิเทศเป็นการพัฒนาวิชาชีพของครู 2) องค์ประกอบด้านความรู้สึก (Affective Component) ประกอบด้วย 3 ตัวบ่งชี้ 2.1 เห็นความสำคัญและประโยชน์ของการนิเทศ 2.2 มีความยินดีและเต็มใจที่จะรับการนิเทศ 2.3 ยอมรับและไว้วางใจผู้นิเทศ 3) องค์ประกอบด้านพฤติกรรม (Behavioral Component) ประกอบด้วย 10 ตัวบ่งชี้ 3.1 ยอมรับฟังผลการนิเทศและข้อเสนอแนะด้วยความเต็มใจ 3.2 ให้ความร่วมมือกับผู้นิเทศเป็นอย่างดี 3.3 นำผลการนิเทศไปพัฒนาการจัดการเรียนการสอน 3.4 มีความกระตือรือร้นในการพัฒนาตนเอง 3.5 มีสัมพันธภาพที่ดีกับผู้นิเทศ 3.6 มีส่วนร่วมในการจัดการนิเทศภายในโรงเรียน 3.7 ช่วยเหลือเพื่อนครูโดยใช้กระบวนการนิเทศ 3.8 จูงใจและสร้างขวัญกำลังใจแก่เพื่อนครูให้มีทัศนคติที่ดีต่อการนิเทศ 3.9 สนับสนุนและส่งเสริมให้เพื่อนครูเข้ารับการนิเทศหรือเข้าร่วมกิจกรรมการนิเทศ 3.10 ประชาสัมพันธ์กิจกรรมการนิเทศภายในโรงเรียน และในการตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครูกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยใช้การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันอันดับที่สอง พบว่าโมเดลทัศนคติเชิงบวกต่อการนิเทศของครูมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์
Other Abstract: This research was aimed to (1) develop teachers’ positive attitudes towards educational supervision indicators, and (2) check the consistency of the model of the positive-attitude indicators for educational supervision and empirical data. Population is teachers in the secondary schools under the Office of Educational Service Area 1 and 2 in Bangkok. The samplings were randomly selected by Multi-stage Random Sampling method for 486 persons. The research instruments consisted of (1) Formative assessment of component and indicators for positive attitudes towards educational supervision (2) Questionnaire of positive attitudes toward educational supervision. Descriptive statistics; frequency, percentage, mean, standard deviation, coefficient of variation, skewness, and kurtosis were used to analyze data. In addition, the relationship between the indicators was analyzed by using Pearson's product moment coefficient with SPSS for Window. Second Order Confirmatory Factor Analysis (CFA) was also used with the model and the empirical data by employing LISREL Program. The result of this research showed that the teachers’ positive attitudes towards educational supervision can be categorized into three components; 1) Cognitive component consisting of 3 indicators (1.1 Having a good knowledge of supervision 1.2 Understanding of supervision 1.3 Considering supervision as a part of the professional development), 2) Affective component consisting of 3 indicators (2.1 Perceiving the importance and benefits of supervision 2.2 Being delightful and willing to be supervised 2.3 Affirming and believing in a supervisor), and 3) Behavioral component including 10 indicators (3.1 Accepting the reasons and suggestions willingly 3.2 Cooperating with a supervisor positively 3.3 Implementing the suggestion into classroom practices 3.4 Having the enthusiasm for self-improvement 3.5 Having good relationship with a supervisor 3.6 Participating in school supervision management 3.7 Helping fellow teachers by using the supervision process 3.8 Encouraging and motivating teachers to have a good attitude towards supervision 3.9 Encouraging peers to be supervised or participated in supervision activities 3.10 Publicizing supervision activities in the school). Moreover, the result of Second Order Confirmatory Factor Analysis showed that the model of teachers’ positive attitudes towards educational supervision and the empirical data were consistent.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศการศึกษาและพัฒนาหลักสูตร
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59869
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5983890027.pdf7.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.