Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/60238
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุกัญญา สมไพบูลย์ | - |
dc.contributor.author | กนกอร เรืองศรี | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T06:12:35Z | - |
dc.date.available | 2018-09-14T06:12:35Z | - |
dc.date.issued | 2560 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/60238 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560 | - |
dc.description.abstract | งานวิจัยชิ้นนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากการสร้างสรรค์เวทีการพูด TEDxBangkok และศึกษาลักษณะเนื้อหาและการออกแบบเนื้อหาที่ปรากฏในการพูด TEDxBangkok ผู้วิจัยเก็บข้อมูลโดยรวบรวมเอกสาร (Documentary Research) การสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) จากคุณพิริยะ กุลกาญจนาชีวิน Co-Organizer และคิวเรเตอร์ (Curator) ของ TEDxBangkok รวมถึงสัมภาษณ์ทีมงานผู้จัดทำ TEDxBangkok เพื่อให้ได้ข้อมูลครอบคลุมยิ่งขึ้น จากผลการวิจัยพบว่าการสร้างสรรค์ TEDxBangkok แบ่งเป็น 2 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) การสร้างสรรค์ด้านโปรดักชัน (Production) ประกอบไปด้วยการคัดเลือกอาสาสมัครทีมงาน และการจัดการโปรดักชัน 2) การสร้างสรรค์เนื้อหา ประกอบไปด้วยการกำหนดแนวคิดหลัก (Theme) การค้นหาผู้พูด (Speaker) และการคิดค้นเนื้อหา ด้านลักษณะเนื้อหา และการออกแบบ พบว่าลักษณะเนื้อหาของ TEDxBangkok โดยส่วนใหญ่เป็นเรื่องการสร้างสรรค์ และส่งเสริมสังคม และการสอน หรือจูงใจ ซึ่งตรงกับแนวคิดหลักของ TEDxBangkok คือ การถ่ายทอดไอเดียเพื่อผลักดันสังคมให้ไปข้างหน้า และการออกแบบเนื้อหาจะใช้การวางแก่นเรื่องซึ่งเป็นไอเดียหลักให้ชัดเจน แล้วนำเหตุการณ์อื่น ๆ มาประกอบเพื่อสนับสนุนให้ไอเดียนั้นชัดมากขึ้น เพื่อให้ผู้ฟังเข้าใจไอเดียที่ผู้พูดต้องการจะสื่ออย่างถ่องแท้ ซึ่งอาจส่งผลดีในการกระตุ้นให้เกิดการเปลี่ยนแปลงสังคมได้ในอนาคต การวิจัยครั้งนี้ทำให้เห็นว่าการสร้างสรรค์ TEDxBangkok มีการจัดทำอย่างเป็นระบบ สอดแทรกไปด้วยความคิดสร้างสรรค์ และความละเอียดพิถีพิถันทุกขั้นตอน และกว่าจะได้เนื้อหาที่พูดบนเวที 12-15 นาทีนั้น ต้องใช้เวลาการจัดทำกว่า 6 เดือน เพื่อขัดเกลาให้ได้ไอเดียที่ดีที่สุดเหมาะสมกับการเป็น “Ideas Worth Spreading” ตามสโลแกนของ TED | - |
dc.description.abstractalternative | This research aims to study the Creation and Message Design in TEDxBangkok. The data were collected by using documentary research and in-depth interview from Piriya Kulganchanacheewin, Co-organizer and curator of TEDxBangkok. The finding showed that the creation of TEDxBangkok consists of two main parts, which is the creation of production and the creation of content. Firstly, the creation of production contains 1.) Crew recruitment 2.) Production Management. Secondly, the creation of content contains 1.) Theme creation 2.) Speaker selection 3.) Content design. The roles and responsibilities of production team is to manage the event from the start to finish, including to communicate with attendees and create the communication areas for attendees through activities. The content creation shows the process of creating the content to communicate the ideas within 12-15 minutes. To make the idea worth spreading, the curators of TEDxBangkok spent almost 6 months to crystalize the ideas. In term of content and its design, most of TEDxBangkok’s contents are to make or foster community and to teach or persuade, which matched the core idea of TEDxBangkok, spreading ideas to drive the society forward. For the design of content, core idea of the story is clarified. Other side events are brought up to support the core idea and to make the audience understand more what speakers want to convey, which may evoke the change in society in the future This research shows that TEDxBangkok are created systematically with creative ideas and meticulous processes. In order to final the content for each speech, it takes 6 months to digest and refine the best ideas that suitable to be on stage and also matches TED’s slogan, “idea worth spreading”. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2017.900 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.title | การสร้างสรรค์และออกแบบสารใน TEDxBangkok | - |
dc.title.alternative | CREATION AND MESSAGE DESIGN IN TEDXBANGKOK | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาโท | - |
dc.degree.discipline | นิเทศศาสตร์ | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.email.advisor | Sukanya.Som@Chula.ac.th,kayafiles@yahoo.com | - |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.THE.2017.900 | - |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5984651628.pdf | 4.49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.