Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/61036
Title: Preparation of fire retardant particles by emulsion method for intumescent coating
Other Titles: การเตรียมอนุภาคทนไฟด้วยวิธีอิมัลชันเพื่อการเคลือบผิวที่ขยายตัวได้
Authors: Vasana Kamonmanniwat
Advisors: Tawatchai Charinpanitkul
Nattaporn Tonanon
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: Tawatchai.C@Chula.ac.th
Nattaporn.T@Chula.ac.th
Subjects: Refractory materials
Emulsions
อิมัลชัน
วัสดุทนไฟ
Issue Date: 2007
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: Metal structure in various typical building will lose its mechanical property under severe heating by fire incident. An alternative way to reduce the possibility of fire destruction is to cover building structure surface with a fire-resistant material. Fire retardant particles are made of an acid source (Ammonium polyphosphate), a carbon source (Cellulose), and a blowing agent (Melamine) by emulsion method. The fire-retardant particles are mixed with a specific binder for preparing intumescent coating agent. In general, the hindrance of oxygen penetration into the fired structure could be achieved by the formation of char layers which could be generated after the coated particle layer is exposed to the fire. In these work the effects of fire-retardant particles content, binder content, and intumescent layer thickness on fire rating were experimentally investigated. The standard furnace control (ASTM E 119) was applied for fire retardant testing of intumescent. The suitable condition weight ratio of Cellulose: Ammonium polyphosphate: Melamine in fire retardant particles is 1:9:1 which could result in 33.18 min fire endurance. The minimal thickness of intumescent coating is 3.0 mm.
Other Abstract: โดยส่วนใหญ่ในอาคารสิ่งก่อสร้างมักใช้วัสดุที่เป็นเหล็กซึ่งสมบัติเชิงกลจะเปลี่ยนแปลงไปเมื่อได้รับความร้อน มีการหาแนวทางเพื่อลดการถูกทำลายของโครงสร้างลงด้วยการปกคลุมพื้นผิวด้วยวัสดุทนไฟ ในงานวิจัยนี้ การเตรียมอนุภาคทนไฟสามารถเตรียมได้จากแหล่งของกรด (แอมโมเนียม โพลีฟอสเฟต)แหล่งของคาร์บอน (เซลลูโลส) และสารช่วยการขยายตัว(เมลามีน)โดยการใช้วิธีอิมัลชัน ส่วนสารเคลือบผิว จะทำการเตรียมโดยนำอนุภาคทนไฟที่เตรียมได้ไปผสมกับสารยึดติด การลดปริมาณก๊าซออกซิเจนในบริเวณพื้นผิวที่ต้องการป้องกันโดยอาศัยหลักการทำงานของชั้น char ซึ่งจะเกิดขึ้นเมื่อพื้นผิวที่ปกคลุมได้รับความร้อน งานวิจัยนี้ได้ทำการศึกษาผลของอัตราส่วนของสารตั้งต้น ชนิดของสารยึดติดและความหนาของการเคลือบผิวที่มีต่อการทนไฟ การทดสอบคุณสมบัติการทนไฟของสารเคลือบผิวที่ขยายตัวได้จะใช้เตาเผา โดยควบคุมอุณหภูมิตาม ASTM E119 โดยที่อัตราส่วนของ เซลลูโลส: แอมโมเนียม โพลีฟอสเฟต: เมลามีน ที่ได้ผลดีที่สุดคือ 1:9:1 มีเวลาการทนไฟเท่ากับ 33.15 นาทีที่ความหนาของการเคลือบผิว 3.0 มิลลิเมตร
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2007
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Chemical Engineering
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/61036
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.2019
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2007.2019
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vasana Kamonmanniwat.pdf787 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.