Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62465
Title: การปฏิบัติหน้าที่ตามบทบาทอาจารย์ที่ปรึกษา ของอาจารย์พยาบาลวิทยาลัยพยาบาล สังกัดกระทรวงสาธารณสุข
Other Titles: Advisors' role performance of nurse instructors, nursing colleges under the juridition of the Ministry of Public Health
Authors: วิสาลินี นุกันยา
Email: ไม่มีข้อมูล
Advisors: จินตนา ยูนิพันธุ์
อรพรรณ ลือบุญธวัชชัย
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
ไม่มีข้อมูล
Subjects: อาจารย์พยาบาล
บทบาท
อาจารย์ที่ปรึกษา
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการปฏิบัติหน้าที่ตามบทบาทของอาจารย์ที่ปรึกษาของอาจารย์พยาบาล และเปรียบเทียบการปฏิบัติหน้าที่ตามบทบาทอาจารย์ที่ปรึกษาจำแนกตามอายุประสบการณ์การทำงานอาจารย์ที่ปรึกษา ระดับเงินเดือน สถานภาพสมรส วุฒิการศึกษา กลุ่มตัวอย่างของการวิจัยเป็นอาจารย์พยาบาล ซึ่งได้รับมอบหมายให้ทำหน้าที่อาจารย์ที่ปรึกษาปฏิบัติงานอยู่ในวิทยาลัยพยาบาล สังกัดกระทรวงสาธารณสุข ซึ่งเปิดสอนหลักสูตรประกาศนียบัตรพยาบาลศาสตร์ จำนวนอาจารย์พยาบาลทั้งหมด 221 คน ได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามการปฏิบัติหน้าที่ตามบทบาทอาจารย์ที่ปรึกษาของอาจารย์พยาบาล ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นจากเนื้อหาที่ได้จากการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ 15 ท่าน และผ่านการตรวจสอบความตรงและความเที่ยงแล้ว ผลกาวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ค่าเฉลี่ยของการปฏิบัติหน้าที่ตามบทบาทอาจารย์ที่ปรึกษาโดยรวมทุกด้านอยู่ในระดับสูงและเมื่อจำแนกำเป็นบทบาทในการพัฒนานักศึกษา 9 ด้าน คือ ด้านสมรรถนะทางด้านความรู้และสติปัญญา ด้านความเป็นตัวของตัวเอง ด้านความมีเอกลักษณ ด้านสัมพันธภาพ ด้านการบูรณาการของนักศึกษาอยู่ในระดับสูง ส่วนด้านสมรรถนะทางด้านร่างกาย ด้านสมรรถนะทางด้านสังคม ด้านอารมณ์ของนักศึกษา ด้านเป้าหมายชีวิตของนักศึกษา อยู่ในระดับปานกลาง 2. อาจารย์พยาบาลที่มีอายุ ประสบการณ์การทำงานอาจารย์ที่ปรึกษา และระดับเงินเดือนแตกต่างกัน มีการปฏบัติหน้าที่ตามบทบาทอาจารย์ที่ปรึกษาแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัยทางสถิติที่ระดับ .05 3. อาจารย์พยาบาลที่มีสถานภาพสมรส และวุฒิการศึกษาแตกต่างกัน มีการปฏิบัติหน้าที่ตามบทบาทอาจารย์ที่ปรึกษาไม่แตกต่างกัน
Other Abstract: The purpose of this study was to determine and compare the advisors’ role performance of nurse instructors classified by age, advisors’ experience, income, marital status and education background. Subjects which were selected by multi-stage random sampling consisted of 221 nurse instructors with at least one year experience who assumed the position as advisor in Nursing Colleges under the jurisdiction of the Ministry of Public Health. Research instrument, developed by the researcher, was advisors’ role performance questionnaire which was tested for content validity and the reliability. Statistical methods used in data analysis included mean, standard deviation, t-test, F-test, and Scheffe’s method. Major findings were the followings: 1. Mean score of advisors’ role performance of nurse instructors were in the high level. When divided advisors’ role performance into nine aspects which were the role in developing knowledge and intellectual competence, moving through autonomy toward interdependence, establishing identity, developing integrity, student-faculty relationships, physical competence, social competence, managing emotions and developing purpose, the means of the first five aspects were at the high level, Whereas those of the latter four aspects were at the medium level. 2. There were significant differences between advisors’ role performance of nurse instructors who had different age, income and advisors’ experience, at the .05 level. 3. There were no significant differences between advisors’ role performance of nurse instructors who had different marital status and education background, at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพยาบาลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62465
ISBN: 9746342762
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - E-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
wisalinee_nu_front_p.pdf6.45 MBAdobe PDFView/Open
wisalinee_nu_ch1_p.pdf5.97 MBAdobe PDFView/Open
wisalinee_nu_ch2_p.pdf32.98 MBAdobe PDFView/Open
wisalinee_nu_ch3_p.pdf9.12 MBAdobe PDFView/Open
wisalinee_nu_ch4_p.pdf10.14 MBAdobe PDFView/Open
wisalinee_nu_ch5_p.pdf11.18 MBAdobe PDFView/Open
wisalinee_nu_back_p.pdf36.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.