Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62740
Title: การพัฒนาเกณฑ์การประเมินโครงการสุขภาพด้านการจัดบริการสุขภาพ ในโรงเรียนมัธยมศึกษา
Other Titles: development of criteria for school health program evaluation regarding school health service management in secondary schools
Authors: สิริกัญญา พวงสมบัติ
Advisors: เทพวาณี หอมสนิท
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: โรงเรียนมัธยมศึกษา
นักเรียน -- สุขภาพและอนามัย
บริการสุขภาพในโรงเรียน -- ไทย
Issue Date: 2538
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการพัฒนาเกณฑ์การประเมินโครงการสุขภาพในโรงเรียนมัธยมศึกษา มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สร้างเกณฑ์การประเมิน (2) ศึกษาคุณภาพของเกณฑ์การประเมินฯ (3) ทดลองใช้เกณฑ์การประเมินฯ โดยมีวิธีดำเนินการวิจัยดังนี้ วิเคราะห์สังเคราะห์ ศึกษาเกณฑ์จากเอกสาร งานวิจัยพัฒนาโครงร่างในการสร้างเกณฑ์ ตรวจสอบความถูกต้องเหมาะสมของโครงสร้าง และความตรงของเนื้อหา โดยผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 14 ท่าน ทดลองใช้เกณฑ์การประเมินฯ ในโรงเรียนมัธยมศึกษาเขตการศึกษาส่วนกลาง จำนวน 25 โรงเรียน เพื่อวิเคราะห์หาความเที่ยงและความตรงเชิงจำแนก ของเกณฑ์การประเมินฯ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. เกณฑ์การประเมินการจัดบริการสุขภาพในโรงเรียนมัธยมศึกษาประกอบด้วยรายการประเมิน 75 รายการ ครอบคลุม 9 ด้าน คือ (1) บัตรสุขภาพ (2) การตรวจสุขภาพ (3) การรักษาพยาบาล (4) การติดตามผลการรักษา (5) การป้องกันและควบคุมโรคติดต่อในโรงเรียน (6) การป้องกันอุบัติเหตุในโรงเรียน (7) โภชนาการในโรงเรียน (8) การแนะแนวสุขภาพ (9) การจัดดำเนินงานโครงการประกันสุขภาพนักเรียน 2. ผลการทดลองใช้เกณฑ์การประเมินฯ พบว่า มีความตรงเชิงจำแนก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และมีความเที่ยงระหว่างผู้ประเมินในด้านต่างๆ อยู่ระหว่าง 0.98-1.00
Other Abstract: The research was to develop criteria to evaluate school health programs regarding school health services management in secondary schools. The purposes of this study were as follows; (1) to construct the criteria for school health services; (2) to study the quality of the constructed criteria; (3) to test the suitability of the content. The procedures used were; analyzing tasks, synthesizing the information and studying from related materials and research reports for the criteria development. The instruments were examined its suitability and content validity by 14 experts. The constructed criteria were then given to the personnels of 25 secondary schools in central region to test the reliability and discriminant validity of the criteria. The results revealed as the followings : 1. The evaluation criteria for school health services were composed of 75 items under nine factors: (1) Health record; (2) Health examination or Health appraisal; (3) Nursing and Health care; (4) Follow-up services; (5) Prevention and controlling communicable diseases; (6) Accidental prevention; (7) School lunch program; (8) Health guidance; (9) Students health insurance project. 2. The discriminant validity of the test was found to be statistically significant at .05 level and the interater reliability was between 0.98 – 1.00 in each factor.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62740
ISBN: 9746328182
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - E-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sirikunya_pu_front_p.pdf3.93 MBAdobe PDFView/Open
Sirikunya_pu_ch1_p.pdf2.86 MBAdobe PDFView/Open
Sirikunya_pu_ch2_p.pdf18.43 MBAdobe PDFView/Open
Sirikunya_pu_ch3_p.pdf4.9 MBAdobe PDFView/Open
Sirikunya_pu_ch4_p.pdf13.42 MBAdobe PDFView/Open
Sirikunya_pu_ch5_p.pdf6.99 MBAdobe PDFView/Open
Sirikunya_pu_back_p.pdf25.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.