Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62762
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Sophon Roengsumran | - |
dc.contributor.advisor | Ratanavalee Inochanom | - |
dc.contributor.author | Supatta Midpanon | - |
dc.contributor.other | Chulalongkorn University. Graduate School | - |
dc.date.accessioned | 2019-08-22T07:21:31Z | - |
dc.date.available | 2019-08-22T07:21:31Z | - |
dc.date.issued | 1995 | - |
dc.identifier.isbn | 9746321986 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62762 | - |
dc.description | Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 1995 | en_US |
dc.description.abstract | The effect on exhaust gas emissions of carbon monoxide, CO, and hydrocarbons, HC, resulting from mixing methyl tert-butyl ether (MTBE), isopropanol (IPA), and tetrabutyltin or tetrahexyltin with gasoline for automotive fuels has been studied experimentally. Tests were conducted on a Toyota four-cylinder engine running at different conditions of spark timing and engine speed. Results of this investigation indicate that the presence of the MTBE, IPA, and organotins (tetrabutyltin or tetrahexyltin) in the fuel blend significantly reduce the concentration of carbon monoxide in the exhaust emissions (up to 30-40 percent compared to base fuel), with tetrabutyltin slightly more effective than tetrahexyltin. Hydrocarbon emissions were only slightly decreased in this experiment. | en_US |
dc.description.abstractalternative | การวิจัยนี้เป็นการศึกษาผลของการผสมเมธิลเทอร์เชียรีบิวทิลอีเทอร์ ไอโซโพรพานอล และเตตราบิวทิลทิน หรือเตตราเฮกซิลทิน กับแกโซลีนเพื่อใช้เป็นน้ำมันเชื้อเพลิงรถยนต์ เครื่องยนต์ที่ใช้ในการทดลองเป็นเครื่องยนต์โตโยต้า 4 สูบ ซึ่งทำการทดลองที่องศาจุดระเบิด และความเร็วรอบต่างๆกัน ผลของการวิจัยแสดงให้เห็นว่าการมีเมธิลเทอร์เชียรีบิวทิลอีเธอร์ ไอโซโพรพานอล และสารดีบุกอินทรีย์ (เตตราบิวทิลทินหรือเตตราเฮกซิลทิน) จะช่วยลดความเข้มข้นของคาร์บอนมอนอกไซด์ในไอเสียรถยนต์อย่างเห็นได้ชัด (ประมาณ 30-40% เมื่อเปรียบเทียบกับน้ำมันพื้นฐาน) ซึ่งเตตราบิวทิลทินจะมีผลช่วยลดปริมาณคาร์บอนมอนอกไซด์ได้ดีกว่าเตตราเฮกซิลทินเล็กน้อย นอกจากนี้ยังมีผลในการช่วยลดปริมาณสารประกอบไฮโดรคาร์บอนอีกเล็กน้อย | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Chulalongkorn University | en_US |
dc.rights | Chulalongkorn University | en_US |
dc.subject | Carbon monoxide | en_US |
dc.subject | Combustion gases | en_US |
dc.subject | Gasoline | en_US |
dc.subject | ดีบุกอินทรีย์ | - |
dc.subject | คาร์บอนมอนอกไซด์ | - |
dc.subject | ก๊าซ (ท่อไอเสีย) | - |
dc.subject | แกสโซลีน | - |
dc.title | Effect of organotins in gasoline on exhaust emission from car | en_US |
dc.title.alternative | ผลของดีบุกอินทรีย์ในแกโซลีนต่อไอเสียรถยนต์ | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | Master of Science | en_US |
dc.degree.level | Master's Degree | en_US |
dc.degree.discipline | Petrochemical Technology | en_US |
dc.degree.grantor | Chulalongkorn University | en_US |
dc.email.advisor | No information provinded | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Supatta_mi_front_p.pdf | 4.49 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supatta_mi_ch1_p.pdf | 2.15 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supatta_mi_ch2_p.pdf | 21 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supatta_mi_ch3_p.pdf | 3.16 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supatta_mi_ch4_p.pdf | 6.21 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supatta_mi_ch5_p.pdf | 1.19 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supatta_mi_back_p.pdf | 2.88 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.