Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63246
Title: ความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวต่อการเข้าพักที่พักแรมย่านสถานีรถไฟกรุงเทพ
Other Titles: Tourist satisfaction for staying in accommodations around the Bangkok railway station
Authors: กฤชภัสสร์ วีวัยวุธภิญโญ
Advisors: บุษรา โพวาทอง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์
Issue Date: 2561
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะที่พักแรมบริเวณรอบสถานีรถไฟกรุงเทพ การเลือกที่พักแรมของนักท่องเที่ยว รวมถึงความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวในการเข้าพัก รวบรวมข้อมูลจากเว็บไซต์ 3 แหล่ง คือ Booking.com Agoda และ Trip Adviser ตั้งแต่วันที่ 20 ธันวาคม พ.ศ. 2561 ถึง 15 เมษายน พ.ศ. 2562 มีจำนวนผู้รีวิวทั้งสิ้น 23,109 คน นอกจากนี้ยังสำรวจที่พักแรมรอบสถานีรถไฟกรุงเทพระยะ 500 เมตร จำนวน 27 แห่ง สัมภาษณ์ผู้จัดการที่พักแรม 27 คน และนักท่องเที่ยวจำนวน 30 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการถอดคำสำคัญ จัดกลุ่ม และใช้วิธีการทางสถิติ ผลการศึกษาพบว่า 1) ที่พักแรมสามารถจำแนกได้ 3 ประเภท คือ โฮสเท็ล (ร้อยละ 41) โรงแรม (ร้อยละ 33) และเกสต์เฮาส์ (ร้อยละ 26) ตามลำดับ โดยโฮสเท็ลมีสัดส่วนมากที่สุด ซึ่งที่พักแรมส่วนใหญ่ร้อยละ 70 มีระยะทางเดินเท้าจากสถานีรถไฟไม่เกิน 600 เมตร และร้อยละ 66 มีราคาไม่เกิน 1,000 บาท 2) นักท่องเที่ยวที่เข้าพักแรมส่วนมากเป็นชาวต่างชาติ (ร้อยละ 73) เข้าพักเป็นจำนวน 2 วัน 1 คืน (ร้อยละ 56) และจ่ายค่าที่พักไม่เกิน 1,000 บาทต่อคืน (ร้อยละ 70) เหตุผลในการเลือกพักย่านหัวลำโพงเนื่องจากมีแผนการท่องเที่ยวที่ใช้รถไฟเป็นหลัก หรือทำธุระในพื้นที่ใกล้เคียง 3) นักท่องเที่ยวพึงพอใจต่อที่พักในย่านนี้ระดับสูง (8.1 คะแนน) โดยพึงพอใจด้านการบริการมากที่สุด (8.3 คะแนน) รองลงมาด้านทำเลที่ตั้ง (8.2 คะแนน) ความคุ้มค่าเงิน (8.2 คะแนน) และสิ่งอำนวยความสะดวก (8.1 คะแนน) ตามลำดับ 4) นักท่องเที่ยวพึงพอใจการเข้าพักโฮสเท็ลสูงที่สุด (8.7 คะแนน) รองลงมาเป็นเกสต์เฮาส์ (8.2 คะแนน) และโรงแรมเป็นลำดับสุดท้าย (7.5 คะแนน) ทั้งนี้ พึงพอใจต่อการเข้าพักโฮสเท็ลมากที่สุด เนื่องจาก มีสิ่งอำนวยความสะดวกที่จำเป็น มีราคาที่ประหยัด และได้รับการบริการที่ดีจากพนักงาน ในขณะที่พึงพอใจต่อการเข้าพักโรงแรมน้อยที่สุด เนื่องจากมีการบริการและสิ่งอำนวยความสะดวกที่ไม่เป็นไปตามคาดหวังเมื่อเทียบกับราคาที่พัก จากการศึกษาแสดงให้เห็นถึง ลักษณะที่พักแรมรอบสถานีรถไฟกรุงเทพ ซึ่งส่งผลต่อความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวที่แตกต่างกัน ทั้งนี้ นักท่องเที่ยวพึงพอใจต่อโฮสเท็ลมากที่สุด เพราะการบริการและความคุ้มค่า ขณะที่พึงพอใจต่อโรงแรมค่อนข้างน้อย งานวิจัยฉบับนี้จะเป็นประโยชน์ต่อผู้ประกอบการด้านการพัฒนาที่พักนักท่องเที่ยวในพื้นที่ที่มีลักษณะคล้ายคลึงกัน เพื่อพัฒนาที่พักให้สอดรับกับความต้องการของนักท่องเที่ยว โดยเฉพาะการท่องเที่ยวในกรุงเทพมหานคร    
Other Abstract: This research aims to study the characteristics of accommodations located in the vicinity of Bangkok Railway Station, and overseas travelers’ preferences regarding the accommodations as well as their satisfaction with the accommodations. The data were collected from a total of 23,109 reviewers from three websites: Booking.com, Agoda, and TripAdvisor from 20 December 2018 to 15 April 2019. Additionally, this study explored 27 accommodations around Bangkok Railway Station within a range of 500 meters, and 27 accommodations managers and 30 overseas travelers were interviewed. The data were analyzed by transcribing keywords, clustering data, and using statistical methods. The findings indicated the following. 1) There are three main types of accommodations in the area: hostels (41%), hotels (33%), and guesthouses (26%), respectively, with hostels constituting the largest portion. Most accommodations (70%) are within a walking distance from the station of no more than 600 meters, and 66% cost no more than 1,000 baht per night. 2) The travelers staying in the accommodations were mainly foreigners (73%) staying one day and two nights (56%) and paying a room rate of no more than 1,000 baht per night (70%). Their reasons for choosing to stay in the area were that they planned to travel primarily by train or to do businesses in the area. 3) The travelers were satisfied with the accommodations at a high level (8.1 points), rating satisfaction with service at 8.3 points, followed by location at 8.2 points, value at 8.2 points, and facilities at 8.1 points. 4) The overseas travelers were most satisfied with staying at hostels (8.7 points), followed by guesthouses (8.2 points), and hotels (7.5 points). They were most satisfied with staying at hostels due to their having the necessary facilities, cheap prices, and good service, whereas the travelers were least satisfied with staying at hotels as a result of service and facilities that did not meet expectations considering the price.  This study also suggests that the characteristics of accommodations around Bangkok Railway Station satisfy travelers at different levels. The travelers surveyed were most satisfied with hostels thanks to their service and value, while they were less pleased with hotels, rating them at a relatively low level.  This research will be useful for entrepreneurs interested in developing accommodations in similar areas to best meet travelers’ needs in Bangkok in particular.
Description: วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2561
Degree Name: เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพัฒนาที่อยู่อาศัยและอสังหาริมทรัพย์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63246
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2018.656
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2018.656
Type: Thesis
Appears in Collections:Arch - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6073551125.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.