Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63298
Title: THE SELF-ESTEEM OF THE ELDERLY THROUGH LINE APPLICATION
การเห็นคุณค่าในตนเองของผู้สูงอายุผ่านการใช้แอปพลิเคชันไลน์
Advisors: UNRUAN LEKNOI
อุ่นเรือน เล็กน้อย
Other author: Chulalongkorn University. Graduate School
Subjects: การเห็นคุณค่าในตนเอง
ผู้สูงอายุ
แอปพลิเคชันไลน์
Elderly
LINE Application
Self-esteem
Issue Date:  19
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The purposes of the study were to compare the self-esteem of the elderly through demographic factors, correlation between their Line application consumption behavior and self-esteem of the elderly, compare the self-esteem of the elderly between using LINE application and using real-life experience and recommend the positive attitudes about self-esteem of the elderly through line application. Method was quantitative research. A sample of 385 elderlies were collected by quota sampling method. Data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics consist of independent t-tests, One-way ANOVA, Paired Samples t-test and Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient in significant level of .05. The results indicated that the elderly who use the application line have a high level of self-esteem. The factors that influence the self-esteem of the elderly was status and living condition. Line application consumption behavior of the elderly consisted of frequency, duration and time of usage were not significantly correlated with the level of self-esteem. In addition, the correlation coefficient was found to be significant between purpose of use the Line application and the self-esteem of the elderly, especially communication with family. By comparing the self-esteem between Line application and real-life experience, there was statistically significant. The elderly recognized that Line application improve their significance level than real life experience.
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบการเห็นคุณค่าในตนเองของผู้สูงอายุผ่านปัจจัยทางประชากรศาสตร์ ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการใช้แอปพลิเคชันไลน์กับการเห็นคุณค่าในตนเองของผู้สูงอายุ ศึกษาการเห็นคุณค่าในตนเองของผู้สูงอายุ เปรียบเทียบระหว่างภายในแอปพลิเคชันไลน์ และชีวิตจริง รวมทั้งเสนอแนะการเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเองของผู้สูงอายุผ่านการใช้แอปพลิเคชันไลน์ ดำเนินการศึกษาโดยใช้เทคนิควิจัยเชิงปริมาณ สุ่มกลุ่มตัวอย่างด้วยการสุ่มแบบโควต้า มีขนาดตัวอย่างทั้งสิ้น 385 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างค่าเฉลี่ยของกลุ่มตัวอย่างที่เป็นอิสระต่อกัน (Independent t-test)  การวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างกลุ่มแบบจับคู่ (Paired Samples t-test) การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) และวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน (Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient) โดยการวิจัยในครั้งนี้กำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติไว้ที่ระดับ .05 ผลการศึกษาพบว่าผู้สูงอายุที่ใช้แอปพลิเคชันไลน์มีการเห็นคุณค่าในตนเองอยู่ในระดับสูง ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเห็นคุณค่าในตนเองของผู้สูงอายุ คือ สถานภาพการครองคู่ และสภาพการอยู่อาศัย สำหรับพฤติกรรมการใช้งานแอปพลิเคชันไลน์ ความถี่ ระยะเวลา และช่วงเวลาในการใช้งานแอปพลิเคชันไลน์ไม่มีความสัมพันธ์กับการเห็นคุณค่าในตนเองของผู้สูงอายุ ทั้งนี้วัตถุประสงค์การใช้งานแอปพลิเคชันไลน์มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการเห็นคุณค่าในตนเองของผู้สูงอายุอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ โดยการใช้งานเพื่อติดต่อสื่อสารกับสมาชิกในครอบครัวมีระดับมากที่สุด และเมื่อทำการเปรียบเทียบการเห็นคุณค่าในตนเองระหว่างภายในแอปพลิเคชันไลน์และชีวิตจริง ภายในแอปพลิเคชันไลน์ผู้สูงอายุมีการเห็นคุณค่าในตนเอง ด้านการรับรู้ว่าตนมีความสำคัญมากกว่าในชีวิตจริง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
Description: Master of Arts (M.A.)
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63298
Type: Thesis
วิทยานิพนธ์
Appears in Collections:GRADUATE SCHOOL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6087157020.pdf1.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.