Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64912
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRitirong Jiwakanon-
dc.contributor.authorAnthony Thien Pham-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate School-
dc.date.accessioned2020-04-05T07:41:30Z-
dc.date.available2020-04-05T07:41:30Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64912-
dc.descriptionThesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2019-
dc.description.abstractThe study lays a foundation for understanding gender and sexuality within a Thai sociocultural, political, and economic context and goes on to elaborate how Thai boys' love drama series productions are built upon the foundation of their Japanese and Chinese predecessors.  An analysis of the evolution of boys' love drama series within Thailand will be conducted from the years 2014 to 2018, utilizing the Uses and Gratification Theory as well as the Media System Dependency Theory in order to rationalize growth and success of the genre.  Queer Theory and Social Constructivism are applied in order to better understanding the shifting conceptions of what is permitted within the bounds of masculinity.  In its conclusion, the study illustrates how Thai boys' love drama series productions are not truly subversive of mainstream narratives and, in fact, serve to reinforce them.  However, this does not discount the ways in which it allows Thai men to engage in more flexible models of masculinity.-
dc.description.abstractalternativeงานศึกษานี้มุ่งสร้างความเข้าใจพื้นฐานเกี่ยวกับเรื่องเพศสถานะและเพศวิถีภายใต้บริบทสังคมวัฒนธรรม การเมือง และเศรษฐกิจของประเทศไทย อธิบายความซับซ้อนของความรักแบบชายรักชายในละครที่มีพื้นฐานการสร้างจากละครโทรทัศน์แบบญี่ปุ่นและจีน  โดยวิเคราะห์จากวิวัฒนาการของละครแนวชายรักชายในสังคมไทยที่ผลิตขึ้นในช่วงปี 2014 ถึง 2018 ผ่านกรอบทฤษฎีการใช้ประโยชน์และความพึงพอใจและแนวคิดการพึ่งพาสื่อเพื่อที่จะทราบหลักการที่ทำให้ละครแนวดังกล่าวเติบโตและประสบผลสำเร็จ นอกจากนี้งานศึกษานี้ยังนำแนวคิดเรื่องเพศวิภาษ (ทฤษฎีเควียร) และการประกอบสร้างทางสังคมมาใช้เป็นกรอบคิดเพื่อทำความเข้าใจเกี่ยวกับการเปลี่ยนแปลงทางความคิดซึ่งถูกยอมรับในขอบเขตของความเป็นชาย ในตอนท้ายงานศึกษานี้ให้คำอธิบายว่าละครแนวชายรักชายแท้จริงแล้วมิได้หักล้างคำอธิบายกระแสหลัก ทว่ายึดโยงกับวิธีคิดแบบกระแสหลัก ซึ่งไม่ได้ลดทอนความเป็นชาย แต่กลับสร้างรูปแบบความเป็นชายอย่างเลื่อนไหล-
dc.language.isoen-
dc.publisherChulalongkorn University-
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2019.500-
dc.rightsChulalongkorn University-
dc.subject.classificationSocial Sciences-
dc.subject.classificationSocial Sciences-
dc.subject.classificationArts and Humanities-
dc.titleThe Thai perception of the bounds of masculinity: an analysis of boys’ love drama series-
dc.title.alternativeการประกอบสร้างการรับรู้ของไทยต่อขอบเขตความเป็นชาย: การวิเคราะห์ของละครชุดชายรักชาย-
dc.typeThesis-
dc.degree.nameMaster of Arts-
dc.degree.levelMaster's Degree-
dc.degree.disciplineSoutheast Asian Studies-
dc.degree.grantorChulalongkorn University-
dc.email.advisorRitirong.J@Chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2019.500-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6087612120.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.