Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65131
Title: Reducing the defects of a-pillar stamping partin automotive assembly process
Other Titles: การลดข้อบกพร่องของชิ้นส่วนโลหะปั๊มขึ้นรูป A-Pillar ในกระบวนการประกอบรถยนต์
Authors: Hassakorn Rojpitinithikorn
Advisors: Natt Leelawat
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: Natt.L@Chula.ac.th
Issue Date: 2019
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The goal of this research is to minimize defects in the process of automotive assembly. Regarding the one-year defect and value; the biggest defect cost come from portion of the A-Pillar stamping parts. Therefore, by using Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) to examine it and perform experiments using the Design of Experiment (DOE), we investigated the production process as well as figuring out the cause of the problems that happen in the stamping process. The results found that the issue arose from the design of stamping die, which is the risk of springback problems of parts, is not good enough to make a huge parts. Once the stamping process has been improved by adding re-strike die; the quantity of defects from 492 cases is expected to be zero and the defect cost amount of 27 million Thai Baht per year is saved. The process capability Cpk of position A10 and A11 has improve from 0.05 to 0.90 and 0.03 to 0.92, respectively.
Other Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อลดของเสียในกระบวนการประกอบรถยนต์ จากการพิจารณาค่าความเสียหายที่เกิดขึ้นนั้นพบว่า ชิ้นส่วนโลหะปั๊มขึ้นรูปเสาเอ มีมูลค่าความเสียหายสูงที่สุด ดังนั้นจึงทำการวิเคราะห์การผลิตตลอดจนปัญหาที่เกิดขึ้นในกระบวนการผลิต โดยใช้เทคนิคการวิเคราะห์ข้อบกพร่องและผลกระทบ มาใช้ในการวิเคราะห์ หลังจากนั้นดำเนินการทดลองโดยใช้วิธีการออกแบบการทดลอง จากการวิเคราะห์พบว่า ปัญหาที่เกิดขึ้นเกิดจากการออกแบบแม่พิมพ์ปั๊มขึ้นรูปโลหะที่ไม่ดีพอสำหรับผลิตชิ้นงานขนาดใหญ่ซึ่งมีความเสี่ยงในการเกิดปัญหาการดีดตัวกลับของชิ้นงานได้ หลังจากการปรับปรุงกระบวนการปั๊มขึ้นรูปโดยการเพิ่มแม่พิมพ์ย้ำขึ้นมานั้น ทำให้สามารถกำจัดปริมาณของเสียจาก 492 ปัญหาได้ ซึ่งสามารถลดค่าความเสียหายที่เกิดขึ้นจำนวน 27 ล้านบาทต่อปี ลงได้ทั้งหมด และค่าความสามารถของกระบวนการ Cpk ของตำแหน่งชิ้นงานที่พบปัญหา A10 และ A11 มีค่าดีขึ้นจาก 0.05 เป็น 0.9 และ 0.03 เป็น 0.92 ตามลำดับ
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2019
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Industrial Engineering
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65131
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2019.287
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2019.287
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6070988221.pdf4.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.