Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65480
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วิสุทธิ์ ช่อวิเชียร | - |
dc.contributor.author | พงศวัฒน์ กฤษณามระ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2020-04-24T03:26:43Z | - |
dc.date.available | 2020-04-24T03:26:43Z | - |
dc.date.issued | 2545 | - |
dc.identifier.isbn | 9741713606 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65480 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545 | en_US |
dc.description.abstract | วิทยานิพนธ์นี้มีจุดประสงค์เพื่อ ศึกษาลักษณะผลกระทบที่เกิดขึ้นกับการดำเนินงานก่อสร้างของผู้รับเหมาสำหรับโครงการก่อสร้างงานทางของหน่วยงานภาครัฐ จากพฤติกรรมในการตัดราคาในการประมูลของผู้รับเหมาซึ่งทำให้ราคาที่ได้จากการประมูลตํ่าลง โดยผลต่อคุณภาพแบ่งเป็น ผลต่อคุณภาพวัสดุที่นำมาใช้ ผลต่อคุณภาพกระบวนการก่อสร้างทาง และ ผลต่อคุณภาพทางอ้อม การศึกษาผลกระทบต่อ คุณภาพการดำเนินงานก่อสร้างทาง ของผู้รับเหมาในเบื้องต้น เป็นการใช้ข้อมูลเชิงตัวเลข จากผลการประมูลและข้อมูลการทดสอบค่าการแอ่นตัวของถนน ซึ่งบอกถึงความแข็งแรงของถนน เพื่อวิเคราะห์หาความสัมพันธ์ระว่าง ระดับการตัดราคา ที่มีต่อความแข็งแรงของถนน โดยแบบสอบถามและการสัมภาษณ์ เป็นเครื่องมือหลัก ในการสำรวจความเห็นจากผู้รับเหมาก่อสร้างทาง และนายช่างแขวงการทาง ของกรมทางหลวง เพื่อวิเคราะห์ผลกระทบที่เกิดขึ้นต่อคุณภาพงานก่อสร้างทาง จากการสำรวจระดับความเห็นจากผู้รับเหมาก่อสร้างทางจำนวน 49 ราย และ นายช่างแขวงการทางจำนวน 53 รายพบว่าราคาประมูลระดับตํ่ากว่าราคากลางที่ภาครัฐกำหนด ประมาณร้อยละ 30 เริ่มมีผลกระทบต่อคุณภาพการดำเนินการก่อสร้างทางของผู้รับเหมา ผลการสำรวจพบว่าผลกระทบที่มีแนวโน้มสูงที่สุคคือผลกระทบด้านคุณภาพวัสดุก่อสร้างโดยจะลดปริมาณวัสดุที่มีแอสฟัลด์เป็นส่วนผสม ใช้วัสดุมวลรวมราคาถูกซึ่งมีคุณภาพตํ่า และ ผลกระทบต่อกระบวนการก่อสร้างพบว่า มีการลดการบดอัด และเพิ่มความหนาของการบดอัด ให้มากกว่าเกณฑ์ที่กำหนดเพื่อลดต้นทุน สำหรับการลดคุณภาพทางอ้อมพบว่ามีการจ้างผู้รับเหมาช่วงในราคาตํ่า ลดคุณภาพแรงงานและเครื่องจักร รวมถึงลดค่าใช้จ่ายในด้านความปลอดภัยในการก่อสร้างลง ผลจากการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงตัวเลขจำนวน 26 โครงการพบว่า ราคาประมูลที่ตํ่าลงมีผลกระทบต่อคุณภาพ งานก่อสร้างทางในระดับหนึ่ง ผลที่ได้จากการศึกษาสามารถใช้เป็นแนวทางในการวางนโยบายของภาครัฐ ในการควบคุมตรวจสอบมิให้เกิดปัญหาต่อคุณภาพงานทางของภาครัฐ จากภาวการณ์ที่มีการแข่งขันในการประมูลสูง | - |
dc.description.abstractalternative | The objective of this thesis is to study the effect on construction operation in public highway construction projects that is caused by decreasing the bidding price as a result of highly competitive bidding. The study is divided into three main parts; i.e. the effect on quality of highway construction materials, the effect on highway construction processes and the indirect effect on quality of highway projects. The beginning of this study employed objective data of past bidding results and measurements of highway deflection to test the correlation between decrease in bidding price and the strength of highway. Questionnaires and interviews were used as major tools for collecting data from both highway contractors and senior engineers of the Department of Highway (DOH). The survey result from 49 contractors and 53 senior engineers of Department of Highway indicates that the level of bidding price, which starts to affect the quality of construction is that of approximately 30 percent below fair price. The result from questionnaires shows that the major consideration is the effect on highway material quality. Mostly, ill-practising contractors usually save material cost by using low-price aggregate, which is normally of low quality, and by reducing the quantity of asphalt prime coat and asphaltic concrete. However, there is still another concern; that is the effect on construction process. The low bidding price tends to induce the contractors to impair the compaction process by reducing the compaction time and increase the thickness of compacted layers. Besides, the indirect effect should be realized in case the main contractors try to force subcontractors to operate with minimum cost, leading not only to the low quality of workmanship and equipment but also to a decline in safety measures. Furthermore, the result form objective data of 26 highway construction projects confirms that decreasing in bidding price have a certain influence on the decreasing in strength of highways. The result from the study can serve as a guideline for revising government rules or regulations in order to prevent contractors from achieving low quality of highway construction projects in present highly competitive situation among contractors. | - |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | การก่อสร้าง -- การประมาณราคา | en_US |
dc.subject | อุตสาหกรรมการก่อสร้าง -- ค่าใช้จ่าย | en_US |
dc.subject | Building -- Estimates | en_US |
dc.subject | Construction industry -- Costs | en_US |
dc.title | ผลกระทบของราคาประมูลที่ต่ำลงต่อการดำเนินงานก่อสร้าง สำหรับโครงการก่อสร้างทางของหน่วยงานภาครัฐ | en_US |
dc.title.alternative | Effect of decrease bidding price on construction operation in public highway construction projects | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | วิศวกรรมโยธา | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | visuthchovi@gmail.com | - |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pongsawat_kr_front_p.pdf | หน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ | 896.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Pongsawat_kr_ch1_p.pdf | บทที่ 1 | 740.06 kB | Adobe PDF | View/Open |
Pongsawat_kr_ch2_p.pdf | บทที่ 2 | 906.64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Pongsawat_kr_ch3_p.pdf | บทที่ 3 | 943.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Pongsawat_kr_ch4_p.pdf | บทที่ 4 | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Pongsawat_kr_ch5_p.pdf | บทที่ 5 | 1.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Pongsawat_kr_ch6_p.pdf | บทที่ 6 | 1.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Pongsawat_kr_ch7_p.pdf | บทที่ 7 | 1.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Pongsawat_kr_ch8_p.pdf | บทที่ 8 | 743.77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Pongsawat_kr_back_p.pdf | รายการอ้างอิง และภาคผนวก | 1.99 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.