Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65901
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุภาพร โพธิ์แก้ว | - |
dc.contributor.author | ฉัฏฐา ภะรตะศิลปิน | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2020-05-20T07:35:15Z | - |
dc.date.available | 2020-05-20T07:35:15Z | - |
dc.date.issued | 2544 | - |
dc.identifier.isbn | 9741703651 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65901 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544 | en_US |
dc.description.abstract | งานวิจัยเรื่องนี้ เป็นการศึกษาตามแนวคิดเรื่องการสื่อสารผ่านคอมพิวเตอร์ และการวิเคราะห์ผู้รับสาร มีจุดมุ่งหมายเพื่อค้นหาความต้องการที่ทำให้ผู้ที่เกิดก่อนยุคคอมพิวเตอร์เกิดแรงจูงใจในการเข้ามาใช้อินเตอร์เน็ต และเพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้อินเตอร์เน็ตของผู้ที่เกิดก่อนยุคคอมพิวเตอร์ โดยใช้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 100 คน การวิจัย พบว่า ความต้องการและแรงจูงใจในการใช้อินเตอร์เน็ตของผู้ที่เกิดก่อนยุคคอมพิวเตอร์ เป็นความต้องการและแรงจูงใจเชิงสังคมเพียงอย่างเดียวร้อยละ 51 เป็นความต้องการและแรงจูงใจเชิงอรรถประโยชน์เพียงอย่างเดียวร้อยละ 14 ส่วนที่เหลือร้อยละ 35 เป็นความต้องการและแรงจูงใจทั้งเชิงสังคมและเชิงอรรถประโยชน์ การใช้อินเตอร์เน็ต พบว่ามักใช้อินเตอร์เน็ตที่บ้าน บริการที่นิยม คือ การรับส่ง e-mail ซึ่งส่วนใหญ่ใช้ในบริบทการสื่อสารในครอบครัว มีส่วนน้อยที่ใช้ในบริบทการทำงาน อีกบริการที่นิยมคือการค้นหาข้อมูลในเว็บไซต์ ความแตกต่างในเรื่องเพศ ไม่ได้มีผลต่อการใช้อินเตอร์เน็ต ระดับการศึกษามีผลต่อพฤติกรรมการใช้คือผู้ที่มีการศึกษาตํ่ากว่าปริญญาตรีมักใช้เว็บไซต์ไทยมากกว่าเว็บไซต์ต่างประเทศ ผู้เกิดก่อนยุคคอมพิวเตอร์ที่ใช้อินเตอร์เน็ตในการทำงานพบว่าธุรกิจที่นำอินเตอร์เน็ตมาใช้เป็นธุรกิจทางด้านการส่งออก การประมูลงาน และธุรกิจที่เกี่ยวข้องกับเทคโนโลยี อย่างไรก็ตามความต้องการและแรงจูงใจที่ทำให้ใช้อินเตอร์เน็ต ไม่ได้สัมพันธ์กับการใช้อินเตอร์เน็ตที่เป็นจริงเสมอไป ทั้งนี้เนื่องจากการใช้อินเตอร์เน็ตที่เป็นจริงขึ้นอยู่กับเงื่อนไขทางเวลาและโอกาสของแต่ละคน บริบททางสังคมในการใช้อินเตอร์เน็ต เนื้อหาสาระ และบริการที่มีใน อินเตอร์เน็ต ผู้ที่เกิดก่อนยุคคอมพิวเตอร์ใช้อินเตอร์เน็ต เพราะเป็นประโยชน์ต่อตนเอง การงาน และสังคม เป็นการใช้อย่างมีเป้าหมาย และการเรียนรู้การใช้อินเตอร์เน็ต เป็นแบบก้าวกระโดด ทำให้ต้องมีการปรับตัวให้พ้นปัญหา และอุปสรรคต่าง ๆ | - |
dc.description.abstractalternative | This research was conducted in order to study the needs, motivations, and behavior of the pre-computer generation users in using the internet. The study is based on the concept of computer mediated communication and audience analysis approach. The data were collected from 100 internet users who are the pre-computer generation. According to the survey, the samples are motivated to use internet by varies needs being able to classify into 3 groups that are 51% by only the needs of social-based factor,14% by only the needs of benefit-based factor and 35% by the needs of both factors. It is also found that most of them always use the internet at home. The most popular service is e-mail that mostly use for family communication context. However, some of them also use for working context. Apart from e-mail, the website service is popular for them to search information. The internet usage behaviour for this user group was not relatively influenced by gender. Instead, educational level is highly impacted factor. The users whose education are lower than bachelor degree always use Thai website rather than the English ones. Within business context, their uses of internet emphasis in exporting, bidding, and technology-related business. However, needs and motivations in using the internet of the samples do not always related to the actual internet use. Because the actual internet use depends on others 3 factors that are each individual’s circumstances, social context of use, and media context. In conclusion, the pre-computer generation users use the internet because of the benefits for themselves, their job and their social. The users learned to use the internet as a leap study so they need to adjust themselves to avoid problems and difficulties. | - |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | อินเทอร์เน็ต -- การใช้ประโยชน์ | en_US |
dc.subject | ผู้ใช้อินเทอร์เน็ต | en_US |
dc.subject | Internet -- Utilization | en_US |
dc.subject | Internet users | - |
dc.title | การใช้อินเตอร์เน็ตของผู้ที่เกิดก่อนยุคคอมพิวเตอร์ | en_US |
dc.title.alternative | Internet usage of the pre-computer generation users | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | การสื่อสารมวลชน | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | Supaporn.Ph@chula.ac.th | - |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chutta_pa_front_p.pdf | 740.54 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chutta_pa_ch1_p.pdf | 807.73 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chutta_pa_ch2_p.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chutta_pa_ch3_p.pdf | 712.73 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chutta_pa_ch4_p.pdf | 1.34 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chutta_pa_ch5_p.pdf | 1.66 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chutta_pa_ch6_p.pdf | 859.17 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chutta_pa_back_p.pdf | 637.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.