Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71001
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุวัฒนา วงษ์กะพัน | - |
dc.contributor.author | พรรณี จิตไพศาลวัฒนา | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2020-11-25T06:49:23Z | - |
dc.date.available | 2020-11-25T06:49:23Z | - |
dc.date.issued | 2540 | - |
dc.identifier.issn | 9746571584 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71001 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงการเรียนรู้ของคนรุ่นใหม่และประสิทธิผลของภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ที่นำเสนอแนวคิดเกี่ยวกับสถาบันครอบครัว การวิเคราะห์ข้อมูลได้ใช้กรอบแนวคิดเรื่องการเรียนรู้ ความรู้ และการเปลี่ยนแปลงทัศนคติจากการชมภาพยนตร์ โฆษณาทางโทรทัศน์ การศึกษาในครั้งนี้ใช้การเก็บรวบรวมข้อมูลแบบการจัดสนทนากลุ่มกับคน รุ่นใหม่ 1 0 กลุ่ม รวมทั้งสิ้น 80 คน ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มคนรุ่นใหม่มีการเรียนรู้ภาพของสถาบันครอบครัวไปในทางบวก เนื่องจากภาพยนตร์โฆษณาได้นำเสนอภาพของครอบครัวที่อบอุ่น มีปฏิสัมพันธ์ที่ดีระหว่างสมาซิกในครอบครัว และภาพยนตร์โฆษณายังมีผลทำให้กลุ่มคนรุ่นใหม่มีแนวโน้มในการปรับเปลี่ยนพฤติกรรมที่จะให้ความสำคัญแก่สถาบันครอบครัวมากขึ้น นอกจากนี้ยังพบว่าในแต่ละกลุ่ม ไม่มีความแตกต่างกันในเรื่องความคิดเห็นเกี่ยวกับแนวคิดเรื่องครอบครัว และเห็นพ้องต้องกันว่า การใช้แนวคิดดังกล่าวมีความสัมพันธ์กับสินค้าและบริการ นอกจากนี้รูปแบบการนำเสนอภาพยนตร์โฆษณาเพลงประกอบและผู้แสดงนำที่เหมาะสม มีผลทำให้การสื่อความหมายมีความชัดเจนมากยิ่งขึ้น | - |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this research were to study the young generation opinion and to evaluate the effectiveness of a portrayal of family institution in TV commercials. The analysis was undertaken within a conceptual framework of learning theory concerning an acquisition of knowledge and attitude change through exposure of TV advertisement. Focus group dicussion was conducted for data collection from a total of 80 selected samples divided into10 groups. Results showed that young generation had learned about family concept through television J commercials in a positive manner due to ล portrayal of family institution in warm and good! interaction among members of a family. Moreover, the commercial appeared to instigate young generation to be more attentive to their family. Besides, there was no significant difference among each group in relation to their perception of the family concept. They all agreed that the application of the concept had something to do with products and services. The presentation techniques, jingles and presenters in these commercials were also found to tie suitable for helping clearify the messages. | - |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | โฆษณา | en_US |
dc.subject | โทรทัศน์กับครอบครัว | en_US |
dc.subject | ภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ | en_US |
dc.subject | Advertising | en_US |
dc.subject | Television and families | en_US |
dc.subject | Television commercials | en_US |
dc.title | ความคิดเห็นของคนรุ่นใหม่ต่อสถาบันครอบครัวที่ปรากฏในภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ | en_US |
dc.title.alternative | Young generation opinion towards family institution through television commercials | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | การสื่อสารมวลชน | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Punnee_ji_front.pdf | หน้าปกและบทคัดย่อ | 325.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Punnee_ji_ch1.pdf | บทที่ 1 | 444.85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Punnee_ji_ch2.pdf | บทที่ 2 | 804.61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Punnee_ji_ch3.pdf | บทที่ 3 | 302.41 kB | Adobe PDF | View/Open |
Punnee_ji_ch4.pdf | บทที่ 4 | 958.57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Punnee_ji_ch5.pdf | บทที่ 5 | 606.92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Punnee_ji_back.pdf | บรรณานุกรมและภาคผนวก | 839.63 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.