Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71813
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ธิติพันธุ์ เชื้อบุญชัย | - |
dc.contributor.author | คมกฤช สุวัตถี | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-19T09:48:43Z | - |
dc.date.available | 2021-01-19T09:48:43Z | - |
dc.date.issued | 2539 | - |
dc.identifier.isbn | 9746338714 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71813 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 | - |
dc.description.abstract | ประชากรของประเทศส่วนใหญ่ประกอบอาชีพเกษตรกรรมและบางส่วนประกอบการเกี่ยวกับอุตสาหกรรมการเกษตร หรือประกอบธุรกิจเกี่ยวกับสินค้าเกษตร สินค้าเกษตรที่สำคัญได้แก่ ข้าวและยางพารา อย่างไรก็ตาม ปัญหาของสินค้าที่เกิดขึ้นคือ ราคาสินค้าดังกล่าวมีความพันผวนสูง ทำให้เกิดความเสี่ยงทางด้านราคาแก่เกษตรกรและผู้ประกอบการอื่น ๆ แนวทางประการหนึ่งในการแก้ไขปัญหาดังกล่าวคือ การจัดระบบให้มีการวางแผนการผลิตและกำหนดราคาสินค้าล่วงหน้า เช่น การทำสัญญาซื้อขายล่วงหน้าสำหรับสินค้าดังกล่าว ในปัจจุบันยังไม่มีกฎหมายเกี่ยวกับการซื้อขายสินค้า เกษตรล่วงหน้าที่เป็นระบบ นอกจากนี้การซื้อขายสินค้าเกษตรล่วงหน้าที่สำคัญสองประเภทคือ ข้าวและยางพารา ยังประสบปัญหาความชอบด้วยกฎหมายในการซื้อขายข้าวล่วงหน้า ทั้งนี้ ตามประกาศกระทรวงเกษตราธิการ เรื่อง ห้ามตกข้าวแก่ชาวนา จ.ศ. 1239 และพระราชบัญญัติการค้าข้าว2489 สำหรับสินค้าข้าว และพระราชบัญญัติควบคุมยาง พ. ศ. 2481 สำหรับสินค้ายางพารา เป็นอุปสรรคต่อการพัฒนาการซื้อขายสินค้าล่วงหน้าทั้งสองประเภทจากการศึกษาพบว่าการแก้ไขกฎหมายทั้งสามฉบับไม่ก่อให้เกิดประโยชน์สูงสุดแก่การพัฒนาระบบการซื้อขายสินค้าเกษตรล่วงหน้าเพราะปัญหาทางกฎหมายในการพัฒนาระบบการซื้อขายสินค้าเกษตรล่วงหน้ามิได้มีเพียงปัญหาความชอบด้วยกฎหมายตามกฎหมายตามที่กล่าวมาข้างต้นแต่ เพียงประการเดียว แต่ยังมีปัญหาการเข้ามามีบทบาทในระบบการซื้อขายสินค้าล่วงหน้าขององค์กร และหน่วยงานที่เกี่ยวข้องต่าง ๆ ตลอดจนประเด็นนิติสัมพันธ์ระหว่างคู่กรณีต่าง ๆ ดังนั้น จึงเห็นสมควรให้มีการตรากฎหมายเกี่ยวกับการซื้อขายสินค้าล่วงหน้าทั้งระบบ โดยมีโครงสร้างทางกฎหมายที่สำคัญ ดังนี้ คือ การจัดองค์กรที่ทำหน้าที่กำกับดูแลการประกอบกิจการซื้อขายสินค้าล่วงหน้า องค์กรที่เกี่ยวข้องกับการซื้อขายสินค้าล่วงหน้า เช่น ตลาด สำนักหักบัญชี นายหน้า สมาคม เกี่ยวเนื่องกับธุรกิจซื้อขายสินค้าล่วงหน้า ตลอดจนการดำเนินงานของตลาดซื้อขายสินค้าล่วงหน้า การกระทำที่ไม่เป็นธรรมในการซื้อขายสินค้าเกษตรล่วงหน้า เป็นต้น | - |
dc.description.abstractalternative | Thai population mostly undertake agricultural profession, agriculture related industries or trading of agricultural commodity. Important agricultural products are rice and rubber. However, there occurs problem on the pricing of the aforesaid products which are highly fluctuated, making the agriculturers and related enterpreneurs at risks. One of the approaches in solving the problem is to adopt a system encouraging production plan and prices determination in advance, e.g to conclude a future sale contract for the abovementioned products. At present, there is no law concerning the system the future trading on the two main commodities, i.e futures trading on commodity. Moreover, rice and rubber faces the problem of legality thereof The Proclamation of the Ministry of Agriculture re. the Prohibition to Advance Money on Paddy to Farmers of J.E. 1239 and the Act of Paddy Trade B.E 2489 for rice and the ubber Control Act B.E. 2481 for rubber obstruct the development of the future trading for the two main products. From the study, the amendment of the three issues of laws did not maximize the benefit to the development of commodity futures trading of agricultural products since these are various other legal problems in developing systematic future trading on commodity legal such as the role of the related body and organization in the system of the future trading of commodity including legal relationship among concerned parties. It was thus recommended that there should be an enactment of law concerning the systematic future trading of agricultural products the structure of the abovementional law should encompass the supervising body having duty to supervise the business of the commodity future trading, the organization dealing with the commodity futures trading e.g. the exchange, clearing house, brokers, association dealing with the commodity futures trading including the operation of the exchange of commodity futures trading, the unfair act in futures trading and so on. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.subject | ข้าว | - |
dc.subject | ยางพารา | - |
dc.subject | สินค้าเกษร -- การตลาด | - |
dc.subject | การซื้อขายสินค้าเกษรล่วงหน้า | - |
dc.title | ปัญหากฎหมายเกี่ยวกับการซื้อขายสินค้าเกษตรล่วงหน้าศึกษากรณีข้าว และยางพารา | - |
dc.title.alternative | Legal problems relating to future trading of commodity : a case study of rice and rubber | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | นิติศาสตรมหาบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาโท | - |
dc.degree.discipline | นิติศาสตร์ | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kromgrite_su_front_p.pdf | 969.45 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Kromgrite_su_ch0_p.pdf | 846.77 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Kromgrite_su_ch1_p.pdf | 1.75 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Kromgrite_su_ch2_p.pdf | 2.55 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Kromgrite_su_ch3_p.pdf | 3.53 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Kromgrite_su_ch4_p.pdf | 2.52 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Kromgrite_su_ch5_p.pdf | 650.4 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Kromgrite_su_back_p.pdf | 871.23 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.