Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73938
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อาชัญญา รัตนอุบล | - |
dc.contributor.advisor | จีน แบรี่ | - |
dc.contributor.author | นภมณฑล สิบหมื่นเปี่ยม | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-21T08:17:19Z | - |
dc.date.available | 2021-06-21T08:17:19Z | - |
dc.date.issued | 2535 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73938 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อรวบรวมความคิดเห็นที่สอดคล้องเป็นอันหนึ่งอันเดียวกันในกลุ่มผู้เชี่ยวชาญปัญหาเด็กเร่ร่อนที่เกี่ยวกับรูปแบบของการช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนในประเทศไทยตามเกณฑ์อายุ ศึกษาสิ่งแวดล้อมให้เป็นที่ประจักษ์ ประกอบด้วยความที่เป็นรูปแบบต่าง ๆ 352 ข้อความ โดยได้จากการเสนอของผู้เชี่ยวชาญ 20 คน ซึ่งใช้เทคนิคเดลฟาย (Delphi Technique) เก็บรวบรวมข้อมูล ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบของการช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนในประเทศไทยที่สำคัญ 14 ด้าน คือ 1. หลักการทำงานให้การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนมีหลักการทำงานทั่วไป หลักการทำงานให้การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนอายุ 7-12 ปี และหลักการทำงานให้การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนอายุ 13-18 ปี 2. หลักการทำงานภาคสนามให้การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อน 3. หลักการทำงานบ้านสงเคราะห์ในการช่วยเหลือเด็กเร่ร่อน 4. คุณลักษณะที่ดีของผู้ทำงานในการช่วยเหลือเด็กเร่ร่อน 5. ทัศนคติของผู้ทำงานให้การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อน 6. การเพิ่มประสิทธิภาพของผู้ทำงานให้การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อน 7. การรณรงค์ให้การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อน 8. การประสานงานให้การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อน 9. การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนอายุ 7-12 ปี มีวิชาสามัญ วิธีการสอนวิชาสามัญและ สิ่งแวดล้อมที่เอื้อให้เด็กมีการศึกษาวิชาสามัญ 10. การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนอายุ 7-12 ปี ในเรื่องการพัฒนาอารมณ์ มีการพัฒนาอารมณ์ วิธีการพัฒนาอารมณ์และสิ่งแวดล้อมที่เอื้อให้เด็กมีการพัฒนาอารมณ์ 11. การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนอายุ 7-12 ปี ในเรื่องการฝึกทักษะอาชีพ มีทักษะอาชีพ วิธีการฝึกทักษะอาชีพและ สิ่งแวดล้อมที่เอื้อให้เด็กมีการฝึกทักษะอาชีพ 12. การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนอายุ 13-18 ปี ในเรื่องการศึกษาวิชาสามัญ วิธีการสอนวิชาสามัญและสิ่งแวดล้อมที่เอื้อให้เด็กมีการศึกษาวิชาสามัญ 13. การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนอายุ 13-18 ปี ในเรื่องการพัฒนาอารมณ์ มีการพัฒนาอารมณ์ วิธีการพัฒนาอารมณ์และสิ่งแวดล้อมที่เอื้อให้เด็กมีการพัฒนาอารมณ์ 14. การช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนอายุ 13-18 ปี ในเรื่องการฝึกทักษะอาชีพ มีทักษะอาชีพ วิธีการฝึกทักษะอาชีพและสิ่งแวดล้อมที่เอื้อให้เด็กมีการฝึกทักษะอาชีพ | - |
dc.description.abstractalternative | The Purpose of this research was to obtain a consensus of opinions among experts on the problem of street children concerning a clear to help such children in Thailand according to age, education and environment. Opinions of 20 experts were pooled together using the Delphi technique which produced 352 items covering 14 aspects of the model. The 14 important dimensions of the model to help street children in Thailand are as follow: 1. Principles to be used in working with street children which give generas guidelines and provide guidelines particular to the age groups 7-12 years and 13-18 years; 2. Principles to be followed by field workers in helping street children: 3. principles to be followed in in welfare homes to help such streel children. 4. characterisics of the good street children workers; 5. attitudes needed for street children workers; 6. ways to improve the efficiency of street children workers; 7. ways to foster awareness of the problems of street children among concerned agencies; 8. coordination of services to improve services to help street children. 9. basic education for street children age 7-12 years including subjects to be taught, methods of teaching and proper environment; 10. emotional development of street children, age 7-12 years from the point of view of the qualities to be fostered, ways of proceeding and proper environment; 11. vocational training for street children age 7-12 years including skills to be developed, methods of teaching and proper environment; 12. basic education for street children age 13-18 years including content, methods of teaching and environment; 13. emotional development of street children age 13-18 years from the point of view of the qualities to be fostered, ways of proceeding and proper environment; 14. vocational training for street children age 13-18 years including content, methods of teaching and environment. | - |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | เด็กข้างถนน -- แง่สังคม | en_US |
dc.subject | เด็ก -- การสงเคราะห์ | en_US |
dc.title | รูปแบบของการช่วยเหลือเด็กเร่ร่อนในประเทศไทย : การศึกษาแบบเดลฟาย | en_US |
dc.title.alternative | A model for helping street children in Thailand : a delphi Study | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | การศึกษานอกระบบโรงเรียน | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Noppamonton_si_front_p.pdf | 988.47 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamonton_si_ch1_p.pdf | 885.28 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamonton_si_ch2_p.pdf | 3.17 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamonton_si_ch3_p.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamonton_si_ch4_p.pdf | 2.8 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamonton_si_ch5_p.pdf | 2.38 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamonton_si_back_p.pdf | 8.57 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.