Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74013
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSophon Roengsumran-
dc.contributor.advisorRatanavalee Inochanon-
dc.contributor.authorVanchat Chuenchom-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate School-
dc.date.accessioned2021-06-23T01:49:33Z-
dc.date.available2021-06-23T01:49:33Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74013-
dc.descriptionThesis (M.S.)--Chulalongkorn University, 1993en_US
dc.description.abstractSynthesis of tetrahexyltin by Grignard method gave pure product with 88.55% yield based on stannic chloride. Octane number determination of gasoline samples blended with tetrahexyltin, tetrabutyltin ,isopropyl alcohol (IPA) and methyl-tert-butyl ether (MTBE) showed that they enhanced antiknock property. The octane numbers of the blends were increased 1.2-1.8 units by adding tetrahexyltin 1-2 g/l, 1.7-2.5 units by adding tetrabutyltin 1-2 g/l, 1.4-3.9 units by adding IPA 5%-10% and 1.8-3.8 units by adding MTBE 5%-10%. In this study, unleaded gasoline base containing 3% MTBE, 2% IPA and 1.5 g/l tetrabutyltin was the best proportion which gave higher feasibility to use than the others. Bu using this proportion, the octane number was increased 4.0 units approximately.en_US
dc.description.abstractalternativeในการศึกษานี้ ได้สังเคราะห์เตตระเฮกซิลทินขึ้นโดยใช้กรินยารีเอเจนต์ ซึ่งให้ผลิตภัณฑ์ที่บริสุทธิ์และมีเปอร์เซ็นต์ผลผลิตสูงถึง 88.55 เปอร์เซ็นต์ เมื่อเทียบกับสแตนนิกคลอไรด์ ค่าออกเทนที่วัดได้จากตัวอย่างของแกโซลีนผสมกับเดตระเฮกซิลทิน, เดตระบิวทิลทิน, ไฮโซโพรพิลแอลกอฮอล์และเมทิลเทอร์เซียรีบิวทิล อีเทอร์ แสดงให้เห็นถึงการต้านทานการน็อคที่ดีขึ้น โดยค่าออกเทนเพิ่มขึ้น 1.2-1.8 หน่วย เมื่อผสมด้วยเดตระเฮกซิลทิน 1-2 กรัมต่อลิตร, เพิ่มขึ้น 1.7-2.5 หน่วย เมื่อผสมเดตระบิวทิล 1-2 กรัมต่อลิตร, เพิ่มขึ้น 1.4-3.9 หน่วย เมื่อผสมแอลกอฮอล์ 5-10 เปอร์เซ็นต์ และเพิ่มขึ้น 1.8-3.8 หน่วย เมื่อผสมอีเทอร์ 5-10 เปอร์เซ็นต์ จากการศึกษาพบว่าสัดส่วนที่พอเหมาะและน่าจะก่อปัญหาได้น้อยที่สุด ประกอบด้วย อีเทอร์ 3 เปอร์เซ็นต์, แอลกอฮอล์ 2 เปอร์เซ็นต์ และเดตระบิวทิน 1.5 กรัมต่อลิตรซึ่งทำให้ค่าออกเทนเพิ่มขึ้น 4.0 หน่วย โดยประมาณen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectGasoline -- Anti-knock and anti-knock mixturesen_US
dc.subjectค่าออกเทนen_US
dc.titleUse of organotin compounds and ethers for improving gasoline octane numberen_US
dc.title.alternativeการใช้สารประกอบดีบุกอินทรีย์และอีเทอร์เพื่อเพิ่มค่าตอบแทนในแกโซลีนen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Scienceen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplinePetrochemistryen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vanchat_ch_front_p.pdf979.35 kBAdobe PDFView/Open
Vanchat_ch_ch1_p.pdf682.91 kBAdobe PDFView/Open
Vanchat_ch_ch2_p.pdf1.84 MBAdobe PDFView/Open
Vanchat_ch_ch3_p.pdf2.53 MBAdobe PDFView/Open
Vanchat_ch_ch4_p.pdf883.36 kBAdobe PDFView/Open
Vanchat_ch_back_p.pdf761.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.