Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74270
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Sawekchai Tangaramvong | - |
dc.contributor.author | Rut Su | - |
dc.contributor.other | Chulalongkorn University. Faculty of Engineering | - |
dc.date.accessioned | 2021-07-01T07:36:37Z | - |
dc.date.available | 2021-07-01T07:36:37Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74270 | - |
dc.description | Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2018 | en_US |
dc.description.abstract | This thesis presents the numerical studies of steel hollow section columns connected to corbels under industry crane loads, and the stiffening design using steel plates to enhance the maximum loading capacity against premature local buckling failures. The influences of inelastic material properties and geometry nonlinearity on the overall load carrying capacity of the columns were considered. Square hollow section columns were modelled in 3D using standard eight-node solid finite elements using an ANSYS software. The plate stiffener design algorithm involving variation of plate thicknesses was coded in MATLAB with a direct application programming interface to ANSYS. The full history of elastoplastic structural responses of the column was mapped out, and described its intrinsic local buckling behaviors at the contact forces. In essence, this study showed the two major tension and compression failures associated with the slendernesses of column section. Two strengthening techniques, namely external ring stiffener and internal plate fabrication, were proposed to extend the overall load carrying capacity and hence the service life of the column. The applications of the proposed analysis and design schemes were illustrated through standard warehouse structures. | en_US |
dc.description.abstractalternative | งานวิจัยชิ้นนี้นำเสนอการใช้วิธีการทางคณิตศาสตร์ในการวิเคราะห์ ท่อเสาเหล็กที่ต่อกับคานซึ่งรับน้ำหนักของเครนจากอุตสาหกรรม และใช้แผ่นเหล็กมาทำการเสริมกำลังของเสาให้สามารถรับน้ำหนักมากขึ้นในขณะที่เกิดพฤติกรรมการวิบัติแบบการโก่งเดาะเฉพาะจุด ในงานชิ้นนี้จะพิจารณาถึงคุณสมบัติที่ไร้เชิงเส้นของวัสดุ การขึ้นรูปแบบจำลองของท่อเสาเหล็กรูปสี่เหลี่ยมจัตุรัสจะถูกสร้างเป็นลักษณะสามมิติ ซึ่งใช้อิลิเมนต์ไอโซพาราเมทริกซ์สามมิติแบบแปดจุดต่อ โดยนำโปรแกรมวิเคราะห์ไฟไนต์อิลิเมนต์เชิงพาณิชย์ที่เรียกว่า ANSYS มาทำการวิเคราะห์ปัญหาในขนาดและความหนาของเสาที่แตกต่างกัน สำหรับแผ่นเหล็กที่จะนำมาเสริมกำลังจะทำการใช้ความหนาที่แตกต่างกันโดยเขียนรหัสโปรแกรมคอมพิวเตอร์ผ่านโปรแกรม MATLAB ซึ่งสะดวกในการส่งผ่านข้อมูลเข้าไปยัง ANSYS ได้โดยตรง ซึ่งวิธีการเสริมกำลังจะมีทั้งหมดสองรูปแบบได้แก่ การใช้แผ่นเหล็กนำมาเสริมรอบด้านนอกของท่อเสาเหล็ก และการนำแผ่นเหล็กเสริมภายในท่อเสาเหล็ก จากการศึกษาพบว่าการวิบัติของเสาที่เกิดจากการโก่งเดาะเฉพาะจุดจะมีอยู่สองรูปแบบได้แก่ การวิบัติบริเวณแรงดึง และการวิบัติบริเวณแรงอัดที่ตำแหน่งขอบบนและขอบล่างของคานที่นำมาเชื่อมต่อกับท่อเสาเหล็ก นอกจากนี้จากการศึกษาพบว่า การใส่แผ่นเหล็กเสริมกำลังจะช่วยเพิ่มขีดจำกัดการรับแรงและยืดขยายอายุการใช้งานของท่อเสาเหล็กได้มากขึ้น วิทยานิพนธ์ฉบับนี้จะสามารถนำเสนอวิธีการออกแบบให้แก่มาตฐานโครงสร้างสำหรับการก่อสร้างโรงงาน | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Chulalongkorn University | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2018.135 | - |
dc.rights | Chulalongkorn University | en_US |
dc.title | Nonlinear finite element analysis of steel pipe with stiffener plate | en_US |
dc.title.alternative | การวิเคราะห์ไฟไนต์อิลิเมนต์ไร้เชิงเส้นของท่อเหล็กที่มีแผ่นเสริมกำลัง | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | Master of Engineering | en_US |
dc.degree.level | Master's Degree | en_US |
dc.degree.discipline | Civil Engineering | en_US |
dc.degree.grantor | Chulalongkorn University | en_US |
dc.email.advisor | Sawekchai@Unsw.edu.au | - |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.THE.2018.135 | - |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
En_6070287021_Rut Su.pdf | 2.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.