Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75902
Title: Industry size and deal initiation: evidence from merger and acquisition
Other Titles: ขนาดอุตสาหกรรมกับการเริ่มต้นควบรวมและซื้อกิจการ
Authors: Sirilak Sriburapar
Advisors: Manapol Ekkayokkaya
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Commerce and Accountancy
Issue Date: 2020
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: Targets in small industries are more likely to initiate the deal than targets in large industries. Bidders are willing to pay more for target-initiated deals in small industries than in large industries. This research finds empirical evidence that industry size significantly impacts firms' decision to initiate the deal and bid premium. Targets in small industries are more plausibly to initiate the deal because the demand for target corporate assets is lower. Consequently, they receive lower premiums compared to targets in large industries. Surprisingly the impact of target-initiated deals on premiums significantly depends on target industry size, the negative impact of target-initiated deals is larger in large industries. As a result, target-initiated deals in small industries receive higher premiums than target-initiated deals in large industries. The premium gap between bidder-initiated deals and target-initiated deals in small industries is narrower than in large industries.
Other Abstract: บริษัทที่อยู่ในอุตสาหกรรมขนาดเล็กมีโอกาสที่จะประกาศขายส่วนของผู้ถือหุ้นมากกว่าบริษัทที่อยู่ในอุตสาหกรรมขนาดใหญ่ ผู้ซื้อส่วนใหญ่ยอมที่จะจ่ายเงินซื้อส่วนของผู้ถือหุ้นของบริษัทในอุตสาหกรรมขนาดเล็กแพงกว่าส่วนของผู้ถือหุ้นของบริษัทในอุตสาหกรรมขนาดใหญ่ วิจัยเล่มนี้จะแสดงให้เห็นว่าขนาดของอุตสาหกรรมมีผลต่อการตัดสินใจขายกิจการของผู้ประกอบการและส่งผลต่อการตัดสินใจจ่ายเงินของผู้ซื้อ ผู้ประกอบการในอุตสาหกรรมขนาดเล็กมีโอกาสที่จะประกาศขายมากกว่าเนื่องจากความต้องการสินทรัพย์ของบริษัทในอุตสาหกรรมขนาดเล็กมีน้อยกว่าความต้องการสินทรัพย์ของอุตสาหกรรมขนาดใหญ่ จึงส่งผลให้ผู้ประกอบการในอุตสาหกรรมขนาดเล็กที่ออกมาขายกิจการได้ผลตอบแทนที่ต่ำกว่า อย่างไรก็ตาม เราพบว่าผลกระทบของการออกมาประกาศขายกิจการต่อกำไรของผู้ขายแตกต่างกันไปขึ้นอยู่กับขนาดของอุตสาหกรรม โดยทั่วไปการออกมาประกาศขายกิจการจะส่งผลเสียต่อกำไรที่จะได้จากการขาย แต่ว่าบริษัทที่อยู่ในอุตสาหกรรมขนาดเล็กเมื่อออกมาประกาศขายกิจการกลับได้ราคาสูงกว่าบริษัทที่อยู่ในอุตสาหกรรมขนาดใหญ่โดยเปรียบเทียบ สามารถศึกษารายละเอียดเพิ่มเติมได้จากงานเล่มนี้
Description: Independent Study (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2020
Degree Name: Master of Science
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Finance
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75902
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.IS.2020.75
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.IS.2020.75
Type: Independent Study
Appears in Collections:Acctn - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6082091226.pdf3.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.