Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76680
Title: Teachers' beliefs and practices towards teaching English pronunciation among EFL senior high school teachers in Yunnan province, China
Other Titles: ความเชื่อและแนวการปฏิบัติของครูที่มีต่อการสอนการออกเสียงภาษาอังกฤษของครูระดับมัธยมศึกษาตอนปลายที่สอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศในมณฑลยูนนาน สาธารณรัฐประชาชนจีน
Authors: Hua Liu
Advisors: Chansongklod Gajaseni
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Education
Subjects: High school teachers -- China
English teachers -- China
English language -- Pronunciation
ครูมัธยมศึกษา -- จีน
ครูภาษาอังกฤษ -- จีน
ภาษาอังกฤษ -- การออกเสียง
Issue Date: 2020
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The objectives of this study were 1) to examine EFL senior high school teachers’ beliefs towards teaching English pronunciation in Yunnan province and 2) to investigate the English pronunciation practices used by Yunnan EFL teachers. The participants were 59 EFL senior high school teachers in Yunnan province who were purposively sampled. There were 3 research instruments which were 1) online questionnaire; 2) semi-structured interview and 3) classroom observation. Quantitative data were analyzed by descriptive statistics, which were the means and standard deviation, and qualitative data were analyzed by content analysis. The findings revealed that 1) Yunnan EFL teachers’ beliefs towards pronunciation teaching were highly positive and they believed that teaching English pronunciation was really necessary. The goals of pronunciation teaching were mixed among native-like fluency, intelligibility and comprehensibility. They also have mixed beliefs in using traditional methods and communicative practices, and they believed that they needed training in pronunciation teaching. 2) In terms of practices, they taught both segmental and supra-segmental features, but the frequencies were not high due to the examination-oriented system, time limitation and lack of pronunciation teaching training. Also, they used traditional methods and controlled practices. English pronunciation teaching should be drawn to attention in national English curriculum. Pronunciation teaching goals should be intelligibility and comprehensibility. The training on how to use communicative methods and practices to teach pronunciation should be provided for Yunnan EFL teachers.
Other Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความเชื่อของครูระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในมณฑลยูนนานที่สอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่มีต่อการสอนการออกเสียงภาษาอังกฤษ 2) เพื่อศึกษาการสอนการออกเสียงภาษาอังกฤษของครูระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในมณฑลยูนนานที่สอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ กลุ่มตัวอย่างคือครู 59 คนโดยใช้การสุ่มแบบเจาะจง เครื่องมือวิจัย ได้แก่ 1) แบบสอบถามออนไลน์  2) การสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง และ 3) การสังเกตการสอนในห้องเรียน ข้อมูลเชิงปริมาณวิเคราะห์โดยสถิติเชิงบรรยาย ประกอบด้วยค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และข้อมูลเชิงคุณภาพวิเคราะห์โดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) ความเชื่อของครูที่มีต่อการสอนการออกเสียงเป็นไปในเชิงบวกอย่างมากและการสอนการออกเสียงภาษาอังกฤษมีความจำเป็นอย่างยิ่ง  เป้าหมายในการสอนการออกเสียงผสมผสานระหว่างการออกเสียงให้เหมือนเจ้าของภาษากับการสื่อสารเพื่อความเข้าใจและความยากง่ายในการสื่อสาร ครูยังมีความเชื่อผสมผสานระหว่างการสอนด้วยวิธีปกติกับการสอนเพื่อการสื่อสาร และครูเชื่อว่าควรได้รับการฝึกอบรมด้านการสอนการออกเสียง  2) ครูสอนการออกเสียงสระและพยัญชนะ จังหวะและทำนองเสียง แต่ความถี่ในการสอนไม่สูงเนื่องจากระบบการสอนที่เน้นการสอบ เวลาที่จำกัดและขาดการฝึกอบรม ครูใช้วิธีสอนแบบปกติและใช้การฝึกแบบควบคุม หลักสูตรระดับชาติควรใส่ใจการสอนการออกเสียงภาษาอังกฤษ เป้าหมายของการสอนควรเป็นการสื่อสารเพื่อความเข้าใจและความยากง่ายในการสื่อสาร และควรจัดการฝึกอบรมวิธีการสอนการออกเสียงเพื่อการสื่อสารให้กับครูระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในมณฑลยูนนานที่สอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
Description: Thesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2020
Degree Name: Master of Education
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Teaching English as a Foreign Language
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76680
URI: https://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2020.448
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2020.448
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6083405927.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.