Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/7784
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อุทัย บุญประเสริฐ | - |
dc.contributor.author | ผุสดี ตรงต่อการ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.coverage.spatial | ไทย | - |
dc.date.accessioned | 2008-08-18T01:30:29Z | - |
dc.date.available | 2008-08-18T01:30:29Z | - |
dc.date.issued | 2540 | - |
dc.identifier.isbn | 9746375989 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/7784 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540 | en |
dc.description.abstract | ศึกษาการบริหารงานวิชาการของโรงเรียนนานาชาติ ในกรุงเทพมหานครและปริมลฑล เป็นการศึกษาเฉพาะกรณี เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการศึกษาจากเอกสาร รายงาน และสิ่งพิมพ์ต่างๆ ที่เกี่ยวข้องกับงานวิชาการในโรงเรียน และการสัมภาษณ์เชิงลึกจากบุคคลผู้ให้ข้อมูลหลัก (Key Informants) ผลการวิจัยพบว่า การบริหารงานวิชาการของโรงเรียนนานาชาติ มีระบบการบริหารงานวิชาการเป็น 2 ระบบ คือ ระบบการศึกษาแบบของประเทศสหรัฐอเมริกาและแบบของประเทศอังกฤษ ซึ่งต่างก็มีความแตกต่างกันในด้านของแนวความคิดทางปรัชญา จุดมุ่งหมายของการจัดการศึกษา และวิธีดำเนินการในระบบบริหารงานวิชาการแต่ละด้าน โรงเรียนนานาชาติที่จัดระบบการศึกษาตามแบบของประเทศสหรัฐอเมริกา จะเน้นพัฒนาการในการเรียนรู้ของผู้เรียน มุ่งเตรียมเยาวชนให้เป็นผู้มีทักษะในกระบวนการเรียนรู้เป็นอย่างดี และมีความสามารถในการสื่อสารในระดับสูง ส่งเสริมนักเรียนให้เป็นผู้รู้จักคิดและวิเคราะห์ รู้จักหาเหตุผลอย่างเป็นระบบ เน้นการพัฒนาด้านสติปัญญา ร่างกาย อารมณ์และสังคมอย่างสมดุลย์ ฝึกให้นักเรียนเป็นผู้มีมนุษยสัมพันธ์ที่ดี มีความรับผิดชอบและรู้จักการเสียสละต่อสังคมส่วนรวม เห็นในคุณค่าของมนุษย์และวัฒนธรรมของประเทศเจ้าบ้าน ส่วนโรงเรียนนานาชาติที่จัดระบบการศึกษาแบบของประเทศอังกฤษ จะจัดหลักสูตรการเรียนตามกรอบหลักสูตรแห่งชาติ (National Curriculum) แห่งประเทศอังกฤษ ซึ่งจะเน้นการศึกษาด้วยตนเองมากที่สุด โดยมุ่งให้ผู้เรียนมีความรู้และทักษะในเนื้อหาวิชาหลัก (Core Subjects) คือ วิชาภาษาอังกฤษ คณิตศาสตร์และวิทยาศาสตร์ และมีรายวิชาพื้นฐาน (Foundation Sujects) ให้นักเรียน ได้แก่ วิชาศิลปะ ภูมิศาสตร์ ประวัติศาสตร์ ดนตรี ภาษาสมัยใหม่ พลศึกษา เทคโนโลยีข้อมูล ข่าวสาร และวิชาการออกแบบและเทคโนโลยี | en |
dc.description.abstractalternative | To investigate the academic administration of international schools in Bangkok Metropolis and vicinity. The combination of qualitative methods through in-depth interview, primary historical documents, reports and school publications related to academic purpose were used for data collection and analysis. The study found that the academic administration of international schools in this respect comprised of 2 systems of education-the American and British school systems. Both educational systems have unique philosophy and goals as well as academic administration procedures in regard to each of the academic task areas of the schools. The American style international schools was primarily designed to stress on student learning development and preparing students to secure and experience a wide range of basic knowledge and to involve themselves in the learing process, to communicate effectively and to develop students' ability to think clearly, critically and logically. Through the courses, the curriculum has established a well-balanced instruction programme in fostering students' intellectual, social, emotional and physical development. Students were prepared to exercise a good human relationship, to dedicate and sacrify their own comfort to others and to develop an appreciation of diverse cultural and ethical values with particular emphasis on the community, language and culture of the host country. While the British school system organized consistently with the British National Curriculum. The main focus of the curriculum is on encouraging students to possess the independent learning skill. Through the programmes of study, students were provided with core curriculum subjects-English, Mathematics and Science and 8 other foundation curriculum subjects :- Art, Geography, Music, History, Modern Language, Physical Education, Information Technology and Design and Technology. | en |
dc.format.extent | 1057524 bytes | - |
dc.format.extent | 1229910 bytes | - |
dc.format.extent | 4995587 bytes | - |
dc.format.extent | 1002628 bytes | - |
dc.format.extent | 18479224 bytes | - |
dc.format.extent | 1661417 bytes | - |
dc.format.extent | 2778339 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | โรงเรียนนานาชาติ -- ไทย | en |
dc.subject | การบริหารงานวิชาการ | en |
dc.title | การศึกษาการบริหารงานวิชาการของโรงเรียนนานาชาติ ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล | en |
dc.title.alternative | A study of academic administration of international schools in Bangkok Metropolis and vicinity | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | บริหารการศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | Uthai.B@chula.ac.th | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pussadee_Tr_front.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pussadee_Tr_ch1.pdf | 1.2 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pussadee_Tr_ch2.pdf | 4.88 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pussadee_Tr_ch3.pdf | 979.13 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pussadee_Tr_ch4.pdf | 18.05 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pussadee_Tr_ch5.pdf | 1.62 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pussadee_Tr_back.pdf | 2.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.