Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/8008
Title: | นวลักษณ์ในการเล่าเรื่องและเอกลักษณ์ในภาพยนตร์แอนิเมชันของฮายาโอะ มิยาซากิ |
Other Titles: | New narration style and uniqueness of Hayao Miyazaki's animated films |
Authors: | นับทอง ทองใบ |
Advisors: | ถิรนันท์ อนวัชศิริวงศ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Thiranan.A@chula.ac.th |
Subjects: | มิยาซากิ, ฮายาโอะ, ค.ศ. 1941- ภาพยนตร์การ์ตูน -- ญี่ปุ่น การสื่อสารระหว่างวัฒนธรรม |
Issue Date: | 2548 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ศึกษานวลักษณ์ เอกลักษณ์ และสุนทรียภาพในภาพยนตร์แอนิเมชันของฮายาโอะ มิยาซากิ ผู้กำกับชาวญี่ปุ่น โดยวิเคราะห์จากภูมิหลัง ผลงานและแรงบันดาลใจในการสร้างสรรค์ภาพยนตร์ รวมทั้งวิเคราะห์เนื้อหาจากภาพยนตร์แอนิเมชันเรื่องยาวทุกเรื่องของมิยาซากิ จำนวน 9 เรื่อง ประกอบกับการสัมภาษณ์เจาะลึกผู้เชี่ยวชาญในแวดวงแอนิเมชัน ภาพยนตร์ การ์ตูน และผู้ที่เกี่ยวข้องจำนวน 12 คน ซึ่งผลการวิจัยพบว่า 1. เอกลักษณ์ในผลงานของมิยาซากิเกิดจาก การเป็นเจ้าของสตูดิโอผลิตภาพยนตร์แอนิเมชันของตัวเอง ซึ่งเปิดทางให้เขานำแรงบันดาลใจจากเหตุการณ์สงครามในวัยเยาว์ ความประทับใจงานศิลปะต่างๆ รวมทั้งใส่บุคลิกนิสัยส่วนตัวลงส่งผ่านผลงานไปยังผู้ชมได้เต็มที่ ประกอบกับวัฒนธรรมการให้คุณค่าหนังสือการ์ตูน และแอนิเมชันของชาวญี่ปุ่น ที่มีกลุ่มผู้อ่านและผู้ชมทุกเพศทุกวัย ส่งผลต่อแนวทางสร้างสรรค์ค์ของมิยาซากิที่ไม่ได้มีกลุ่มเปาหมายหลักเป็นเด็กเท่านั้น 2. ในแง่กลวิธีเล่าเรื่อง ผลงานของมิยาซากิ มีเอกลักษณ์และนวลักษณ์ ที่แตกต่างไปจากภาพยนตร์แอนิเมชันส่วนใหญ่ที่คนดูคุ้นชิน เพราะคิดเรื่องรวมขึ้นเอง โดยนำเอาความเชื่อเรื่องวิญญาณ และเทพเจ้ามาสร้างโลกจินตนาการขึ้นใหม่ ตัวละครเอกส่วนใหญ่เป็นผู้หญิง แก่นเรื่องที่สะท้อนแง่มุมชีวิตมนุษย์อย่างลึกซึ้ง บทสรุปของเรื่องที่ทิ้งพื้นที่ให้ผู้ชมจินตนาการต่อไป และการนำเสนอสัญลักษณ์ให้ขบคิดตีความ 3. ในแง่การสร้างสรรค์ด้านเทคนิคแอนิเมชัน ผลงานของมิยาซากิมีนวลักษณ์คือ การออกแบบลายเส้นที่เรียบง่าย ความเคลื่อนไหวที่นุ่มนวล และให้ความสำคัญในการถ่ายทอดอารมณ์ของตัวละคร แม้ผลงานในระยะหลัง จะนำคอมพิวเตอร์มาใช้ในการออกแบบฉากและตัวละคร แต่ก็ยังออกแบบตัวละครมนุษย์ ด้วยการวาดมือที่ให้ภาพ 2 มิติ เพื่อถ่ายทอดอารมณ์ให้ได้มากที่สุดซึ่งทำให้รักษาเอกลักษณ์ในผลงนของตัวเองไว้ได้ 4. สุนทรียภาพในภาพยนตร์แอนิเมชันของมิยาซากิ เกิดจากความรู้สึกแปลกใหม่ในการนำเสนอเรื่องราวผ่านเทคนิคด้านภาพยนตร์และแอนิเมชัน ซึ่งก่อให้เกิดสุนทรียภาพแห่งการใช้จินตนาการ สุนทรียภาพแห่งการสัมผัสและเข้าถึงเรื่องราว สุนทรียภาพแห่งการหยุดคิด และสุนทรียภาพแหงความเป็นศิลปะในผลงาน |
Other Abstract: | To study new narration style, uniqueness and aesthetics of animated films directed by Hayao Miyazaki by analyzing from his background, works and inspiration for film creativity including analyzing the contents for all of his nine animated feature films. Moreover, the in-depth interview has been made for twelve key persons in animation, films, comics as well as the related filed. The result of this research indicate the following 1. Uniqueness of Miyazaki's work is caused by being ownership of animated film studio that show him the way to bring his inspirations from the world war when he was young and his art appreciation to his works. Moreover, the Japanese's appraisal to animation media and comics also influence Miyazaki's creative methods not to directly purpose to only young audience but also to cover the adult. 2. As for the narration techniques, he has made the different styles of narration and uniqueness from the most animated films acquainted by the broadly audience. By creation his own story regarding belief of spirit and soul in the new imaginary world. Using young lady as the main characters, theme reflecting elaborate angle of human life, leaving the space at the end of the story to motivate audience's imagination and presenting symbol for interpretation. 3. In regard to the animation techniques, the new narration style in his works are more simple but soft movement of his character design. This make his characters can express their feelings virtually. Lately his works have been contributed by computer graphics in backgrounds and characters designing, he has yet remained two-dimensional hand drawing for the human characters. 4. The aesthetics in Miyazaki's animated films is caused by presenting new sense of narration style through film and animation techniques which cause the aesthetics for creative imagination, aesthetics of touch and approach to the story, aesthetics to stop and think an aesthetics of being arts influencing impressive felling. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)-- จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2548 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วาทวิทยา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/8008 |
ISBN: | 9741417594 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
nubthong.pdf | 10.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.