Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80846
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNatt Leelawat-
dc.contributor.authorSiribhop Yooyongchuen-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Engineering-
dc.date.accessioned2022-11-02T09:44:48Z-
dc.date.available2022-11-02T09:44:48Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80846-
dc.descriptionThesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2021-
dc.description.abstractAgile Methodology is a concept that focus on communication between product developers and users. The objective is to make product be rapidly developed and effectively meets users’ needs. Objective of this study is to compare dashboard development method between agile methodology and waterfall model. There are 3 dimensions in comparison; speed of development, users’ satisfaction, and efficiency of dashboard. The study used descriptive and experimental research. The sample is dashboard users in Company L. The study is conducted by establishing timeline of dashboard development, semi-constructed interview, and survey applying Technology Acceptance Model and Theory of Planned Behavior. The result of this study showed that dashboard developed by agile was developed faster, provided more users’ satisfaction, and provided higher efficiency compared to dashboard developed by waterfall model. This study is resourceful for developers or users those need to choose or compare between agile methodology and waterfall model. Nonetheless, this study had limitation that dashboards were not developed in parallel. To improve future study, agile dashboard and waterfall dashboard could be developed simultaneously to prevent bias.-
dc.description.abstractalternativeAgile Methodology คือแนวคิดในการทำงาน ที่ให้ความสำคัญกับการสื่อสารระหว่าง ผู้พัฒนาผลิตภัณฑ์และผู้ใช้งาน เพื่อให้การพัฒนาผลิตภัณฑ์สามารถตอบสนองความต้องการของผู้ใช้งานได้อย่างมีประสิทธิภาพและสามารถ พัฒนาผลิตภัณฑ์ได้อย่างรวดเร็ว การศึกษานี้มีจุดประสงค์คือการเปรียบเทียบการพัฒนาแดชบอร์ดด้วย Agile methodology กับการพัฒนาแดชบอร์ดด้วย Waterfall Model โดยเปรียบเทียบทั้งหมด 3 ด้าน ได้แก่ ความรวดเร็วในการพัฒนาแดชบอร์ด ความพึงพอใจของผู้ใช้แดชบอร์ด และประสิทธิภาพในการใช้งานของแดชบอร์ด ใช้รูปแบบวิจัยเชิงพรรณนา ร่วมกับการวิจัยเชิงทดลอง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัยคือผู้ใช้แดชบอร์ดของบริษัท L การเก็บรวบรวมข้อมูลนั้นทำโดยการบันทึกไทม์ไลน์การพัฒนาแดชบอร์ด การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง (Semi-constructed interview) และแบบสอบถามที่ประยุกต์มาจากทฤษฎีการยอมรับเทคโนโลยี (Technology Acceptance Model) และทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน (Theory of Planned Behavior) ผลการศึกษาพบว่า แดชบอร์ดที่พัฒนาด้วย Agile Methodology ถูกพัฒนาได้รวดเร็วกว่า สร้างความพึงพอใจให้กับผู้ใช้มากกว่า และมีประสิทธิภาพในการใช้งานดีกว่า เมือเทียบกับแดชบอร์ดที่พัฒนาด้วย Waterfall Model การศึกษานี้สามารถให้คำแนะนำกับผู้พัฒนาและผู้ใช้แดชบอร์ดหรือซอฟต์แวร์ด้วยวิธี Agile Methodology และ Waterfall Model ในกรณีที่จะต้องเลือกพัฒนาผลิตภัณฑ์ด้วยวิธีใดวิธีหนึ่ง อย่างไรก็ตาม การศึกษานี้มีข้อจำกัดเนื่องจากการพัฒนาแดชบอร์ดทั้งสองวิธีไม่ได้ถูกพัฒนาพร้อมกัน ข้อเสนอแนะสำหรับการศึกษาหรืองานวิจัยในอนาคตคือการพัฒนาและสร้างแดชบอร์ดด้วย Agile Methodology และ Waterfall Model แบบคู่ขนาน เพื่อให้ผลลัพธ์ของการศึกษามีความเที่ยงตรงมากขึ้น-
dc.language.isoen-
dc.publisherChulalongkorn University-
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2021.201-
dc.rightsChulalongkorn University-
dc.subject.classificationEngineering-
dc.titleComparison of dashboard development between waterfall model and agile methodologies-
dc.title.alternativeการเปรียบเทียบการพัฒนาแดชบอร์ดระหว่างแบบจำลองน้ำตกและหลักการเอไจล์-
dc.typeThesis-
dc.degree.nameMaster of Engineering-
dc.degree.levelMaster's Degree-
dc.degree.disciplineIndustrial Engineering-
dc.degree.grantorChulalongkorn University-
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2021.201-
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6370301921.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.