Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/81703
Title: การวิเคราะห์รูปแบบการนิเทศการสอนแบบหลากหลายวิธีการที่ส่งผลต่อความสำเร็จตามมาตรฐานหลักสูตรของโรงเรียนนานาชาติหลักสูตร International Baccalaureate ระดับชั้น Diploma Programme ในประเทศไทย
Other Titles: The analysis of differentiated instructional supervision models influencing the curriculum standard success of international schools adopting the international baccalaureate diploma programme in Thailand
Authors: ณัฐฐิรา นันทศิริรัตน์
Advisors: บุณฑริกา บูลภักดิ์
จุไรรัตน์ สุดรุ่ง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Issue Date: 2565
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับการปฏิบัติการนิเทศการสอนแบบหลากหลายวิธีการของโรงเรียนนานาชาติหลักสูตร IB ระดับชั้น Diploma Programme  ในประเทศไทย 2) ศึกษาระดับการปฏิบัติงานตามมาตรฐานหลักสูตรของโรงเรียนนานาชาติหลักสูตร IB ระดับชั้น Diploma Programme ในประเทศไทย และ 3) วิเคราะห์รูปแบบการนิเทศการสอนแบบหลากหลายวิธีการที่ส่งผลต่อความสำเร็จของโรงเรียนนานาชาติหลักสูตร IB ระดับชั้น Diploma Programme ในประเทศไทย เป็นวิจัยเชิงปริมาณ ประชากรคือ โรงเรียนนานาชาติหลักสูตร IB ที่เปิดสอนระดับชั้น Diploma Programme จำนวน 23 โรงเรียนทั่วประเทศไทย ผู้ให้ข้อมูลคือ ครูผู้สอนในระดับชั้น Diploma Programme รวมทั้งสิ้น 418 คน เครื่องมือที่ใช้คือ แบบสอบถามลักษณะเป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า และวิเคราะห์ข้อมูลโดยการคำนวณถดถอยพหุคูณแบบปกติ (Enter Multiple Regression Analysis) เพื่อศึกษาค่าสัมประสิทธิ์การอธิบาย (R2) และค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยพหุคูณ (β) ของตัวแปรทำนายแต่ละตัว ผลการวิจัยพบว่า การนิเทศการสอนที่มีการปฏิบัติมากที่สุดคือ การนิเทศแบบพึ่งตนเอง การปฏิบัติงานตามมาตรฐานหลักสูตรมากที่สุดมี 2 ด้านคือ ด้านการจัดการเรียนการสอน และด้านการวัดประเมินผล และผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์เชิงสาเหตุระหว่างรูปแบบการนิเทศการสอนกับการปฏิบัติงานตามมาตรฐานหลักสูตรของโรงเรียนนานาชาติหลักสูตร IB ระดับชั้น Diploma Programme ในประเทศไทยพบว่า รูปแบบการนิเทศแบบพึ่งตนเองเป็นตัวแปรทำนายที่สำคัญที่สุด (β =.338, P=<.001) รองลงมาคือ รูปแบบการนิเทศโดยผู้บริหาร (β =.126, P=.024)
Other Abstract: The objectives of this research were: 1). To study differentiated instructional supervision of IB international schools at the Diploma Programme level in Thailand; 2). To study the compliance to the curriculum standards of IB international schools at the Diploma Programme level in Thailand, and; 3). To analyze the models of differentiated instructional supervision that affect the success of IB international schools at the Diploma Programme level in Thailand. It is quantitative research for which the population was composed of 23 IB international schools offering Diploma Programmes across Thailand. The informants were 418 Diploma Programme teachers in IB international schools in Thailand. The research tools were questionnaires in form of rating scales. Data were analyzed by means of enter multiple regression analysis to study the coefficient of determination (R2) and the multiple regression coefficients (β) of each predictor variable. The results showed that the most applied model of instructional supervision was Self-directed development. The curriculum standards equally practiced were teaching and learning and assessment. The results of the casual relationship analysis between the differentiated instructional supervision model and the compliance to the curriculum standards of IB international schools at the Diploma Programme level in Thailand revealed that Self-directed development was the most important predictor variable (β = .338, P = < .001), followed by Administrative monitoring (β = .126, P = .024)
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2565
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศการศึกษาและพัฒนาหลักสูตร
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/81703
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2022.604
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2022.604
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6280194227.pdf3.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.