Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/81875
Title: Influencers and hashtags: Thai youth identities in social media
Other Titles: อินฟลูเอ็นเซอร์และแฮชแท็กส์: อัตลักษณ์ของวัยรุ่นไทยในสื่อสังคมออนไลน์
Authors: Nicodemus Ler Wei Ming
Advisors: Tul Israngura Na Ayudhya
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Arts
Issue Date: 2022
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: This paper examines how the identities of the Thai youths today are reflected and manifested in their online activities and through influencers, and what impact will it have on the Thai society going forward in the future. It analyses the social media content that are primarily drawn from Danupha “Milli” Khanatheerakul and Parit “Penguin” Chiwarak’s Twitter and Facebook account. This paper aims to show how the Thai youth’s identities are expressed through their interaction with the influencer’s post. This paper asks: What are the key issues that are of concern to influencers? How did the Thai youths react to them? Why are the reaction positive or negative? What does it say about the identities that the Thai youths identify with today? This paper argues that the Thai youths today are spending more time online than ever, resulting in social media becoming an extension of their daily lives. Hence, social media activity is the collective power of the youths on the platform and is a real reflection of their ideas and behaviors, while the hashtag has become a symbol of that collective power on social media. Influencers have then become the ideal persona for the youths in Thailand today and would provide some insights to what are the desirable characteristics that constitutes the ideal Thai youths today. Through their interaction with influencers, it can be seen that the Thai youths today see themselves as a separate generation that is aware of social issues. Hence, they are burdened by social justice and will not hesitate take action to make the situation right.                     
Other Abstract: งานวิจัยฉบับนี้ศึกษาอัตลักษณ์ของวัยรุ่นไทยในปัจจุบันซึ่งแสดงให้เห็นผ่านกิจกรรมออนไลน์และอินฟลูเอ็นเซอร์ อีกทั้งศึกษาผลกระทบต่อสังคมไทยที่จะมีต่อไปในอนาคต วิธีการวิจัยคือการวิเคราะห์เนื้อหาในสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊กและทวิตเตอร์ของอินฟลูเอ็นเซอร์ 2 คน ได้แก่ นางสาวดนุภา คณาธีรกุล (มิลลิ) และนายพริษฐ์ ชิวารักษ์ (เพนกวิน) ร่วมกับปฏิสัมพันธ์ของวัยรุ่นที่มีต่อเนื้อหานั้น ๆ งานวิจัยฉบับนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อแสดงให้เห็นถึงอัตลักษณ์ของวัยรุ่นไทยที่แสดงออกผ่านการมีปฏิสัมพันธ์ต่ออินฟลูเอนเซอร์ในสื่อสังคมออนไลน์ คำถามในการวิจัยคือ อะไรคือประเด็นสำคัญที่อินฟลูเอ็นเซอร์กำลังตระหนัก วัยรุ่นไทยมีปฏิสัมพันธ์อย่างไรกับอินฟลูเอ็นเซอร์ เพราะเหตุใดปฏิสัมพันธ์ที่เกิดขึ้นจึงเป็นไปในทิศทางที่ดีหรือทิศทางที่ไม่ดี และวัยรุ่นไทยกล่าวถึงอัตลักษณ์ของตนเองในปัจจุบันอย่างไร ผลการศึกษาพบว่าวัยรุ่นไทยในปัจจุบันใช้เวลาในโลกออนไลน์มากกว่าวัยรุ่นในอดีต อันเนื่องมาจากการขยายตัวของสื่อสังคมออนไลน์ ดังนั้นกิจกรรมในสื่อสังคมออนไลน์จึงมีส่วนช่วยในการรวมพลังของวัยรุ่น อีกทั้งสะท้อนให้เห็นถึงความคิดและพฤติกรรมของวัยรุ่น ไม่เพียงเท่านั้นแฮชแท็กกลายเป็นสัญลักษณ์ในการรวมพลังในสื่อสังคมออนไลน์ และอินฟลูเอนเซอร์ได้กลายเป็นบุคคลในอุดมคติของวันรุ่นไทยในปัจจุบันประกอบกับแสดงให้เห็นถึงคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของวัยรุ่นไทยในอุดมคติ การตอบสนองและการมีปฏิสัมพันธ์ต่ออินฟลูเอนเซอร์แสดงให้เห็นว่าวัยรุ่นไทยในปัจจุบันเป็น “คนรุ่นใหม่” ที่ตระหนักถึงประเด็นทางสังคม หากไม่ได้รับความยุติธรรมในสังคม วัยรุ่นไทยในปัจจุบันก็ไม่เกรงกลัวที่จะโต้ตอบและพร้อมจะทำให้สิ่งนั้นถูกต้อง
Description: Independent Study (M.A.)--Chulalongkorn University, 2022
Degree Name: Master of Arts
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Thai Studies
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/81875
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.IS.2022.70
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.IS.2022.70
Type: Independent Study
Appears in Collections:Arts - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6488046322.pdf693.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.