Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82780
Title: กระบวนการตัดสินใจซื้อทาวน์โฮมระดับราคาปานกลาง ในช่วงสถานการณ์โควิด-19 : กรณีศึกษา โครงการทาวน์โฮม ที่เปิดขายระหว่าง พ.ศ. 2563-2565 ในเขตดอนเมือง กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Decision making process on buying moderate-price townhomes during the COVID-19 : a cases studies of townhome projects on sale during 2020-2022 at Don Mueang, Bangkok
Authors: อัจฉรารัช เอี่ยมสำอางค์
Advisors: บุษรา โพวาทอง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์
Issue Date: 2565
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: สถานการณ์โควิด-19 ส่งผลกระทบต่อรูปแบบการใช้ชีวิตทำให้ต้องอาศัยอยู่ที่บ้านมากขึ้น จึงส่งผลให้ที่อยู่อาศัยมีความสำคัญมากขึ้นกว่าเดิม ในงานวิจัยฉบับนี้จึงมุ่งศึกษาเกี่ยวกับกระบวนการตัดสินใจซื้อทาวน์โฮมระดับราคาปานกลาง เขตดอนเมือง ในช่วงสถานการณ์โควิด-19 ปี 2563-2565 มีการรวบรวมข้อมูลโดยการสำรวจและการสัมภาษณ์ผู้ซื้อ จำนวน 80 ตัวอย่าง ซึ่งเป็นโครงการทาวน์โฮมของบริษัทที่จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย (บริษัทใน SET) 2 โครงการ และโครงการทาวน์โฮมของบริษัทที่จดทะเบียนนอกตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย (บริษัทนอก SET) 2 โครงการ รวมเป็น 4 โครงการ วิเคราะห์ข้อมูลเปรียบเทียบลักษณะผู้ซื้อรวมถึงกระบวนการตัดสินใจซื้อทาวน์โฮมในช่วงโควิด-19 ผลการศึกษาพบว่า 1) ผู้ซื้อทาวน์โฮมระดับราคาปานกลาง ในช่วงสถานการณ์โควิด-19 เป็นกลุ่มอายุ 24-30 ปี คิดเป็นร้อยละ 57 ประกอบอาชีพค้าขาย/ขายของออนไลน์ คิดเป็นร้อยละ 28 มีรายได้เฉลี่ยครัวเรือนมากกว่า 100,000 ขึ้นไป/เดือน คิดเป็นร้อยละ 45 โดยผู้ซื้อส่วนใหญ่มีลักษณะที่อยู่อาศัยเดิมเป็นการเช่าคอนโดมิเนียมอยู่ คิดเป็นร้อยละ 28 2) กระบวนการตัดสินใจซื้อแบ่งออกเป็น 5 ขั้นตอน คือ (1) การตระหนักรู้ถึงปัญหา เกิดจากที่อยู่อาศัยเดิมเป็นการเช่ามีพื้นที่ใช้สอยไม่เพียงพอ จึงมีความต้องการพื้นที่ใช้สอยมากขึ้น และความเป็นเจ้าของบ้าน (home ownership) (2) การค้นหาข้อมูล ผ่านสื่อโฆษณาจากเฟสบุ๊ค รวมถึงการค้นหาข้อมูลต่อในเว็บไซต์โดยใช้คำค้นหาว่าโครงการบ้านในดอนเมือง (3) การประเมินทางเลือก หลังจากผู้ซื้อได้ข้อมูลจึงเดินทางไปเยี่ยมชม 2 โครงการ และมีความสนใจโครงการอยู่ 1 โครงการ โดยมีการพิจารณาปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ จึงทำให้ในช่วงสถานการณ์โควิด-19 ตัดสินใจซื้อบ้านเร็วขึ้น (4) การตัดสินใจซื้อ ใช้ระยะเวลาในการตัดสินใจซื้อทาวน์โฮม ในช่วงโควิด-19 อยู่ที่ 5-7 เดือน โดยครอบครัวและตนเองมีส่วนร่วมในการตัดสินใจครั้งนี้ (5) ความรู้สึกหลังการซื้อ มีความพึงพอใจกับพื้นที่ทำห้องอเนกประสงค์ และสวนสาธารณะเป็นอย่างมากที่ตอบสนองการใช้งานในช่วงสถานการณ์โควิด-19 เป็นอย่างดี 3) ผู้ซื้อทาวน์โฮมมีเหตุผลสำคัญในการตัดสินใจซื้อบ้านหลังนี้ คือ มีพื้นที่ทำห้องอเนกประสงค์ได้หลากหลาย อัตราดอกเบี้ยที่ถูกลงสะท้อนไปยังระยะเวลาในการผ่อนชำระที่ลดลง และโปรโมชั่น ส่วนลด ของแถมที่มีความคุ้มในการซื้อบ้านในครั้งนี้ 4) ปัจจัยสถานการณ์โควิด-19 กับการตัดสินใจซื้อทาวน์โฮม ได้แก่ ทำเลที่ตั้งใกล้แหล่งสิ่งอำนวยความสะดวก ด้านผลิตภัณฑ์ คือ การออกแบบพื้นที่ที่เน้นความเป็นส่วนตัวให้กับคนในครอบครัว รวมถึงความน่าเชื่อถือของแบรนด์ ด้านราคา คือ จำนวนเงินดาวน์/ยอดผ่อนต่อเดือน เสียค่าใช้จ่ายส่วนกลางที่ถูกลง ด้านการส่งเสริมการขาย คือ ส่วนลดพิเศษ และการแจกของแถม งานวิจัยฉบับนี้แสดงให้เห็นถึง กระบวนการตัดสินใจซื้อทาวน์โฮมระดับราคาปานกลาง มีปัจจัยสำคัญที่ส่งผลให้ซื้อบ้านเร็วขึ้นในช่วงโควิด-19 โดยเฉพาะเปลี่ยนจากการเช่ามาเป็นการซื้อบ้าน เพราะต้องการพื้นที่ใช้สอยมากขึ้น รวมถึงอัตราดอกเบี้ยที่ถูกลง ส่วนลดพิเศษ และการบริการหลังการขายที่ดี ทั้งนี้สามารถนำไปเป็นแนวทางให้กับผู้ประกอบการ ได้รับรู้ถึงกระบวนการตัดสินใจซื้อในช่วงดังกล่าว และสามารถนำแนวทางไปพัฒนาโครงการที่อยู่อาศัยให้ตอบสนองต่อความต้องการของผู้ซื้อต่อไป
Other Abstract: The COVID-19 situation has had an impact on people's lifestyles, making it more important than ever to stay at home and have a place to live. The purpose of this study was to investigate the decision-making process for purchasing a medium-priced townhome in Don Mueang during the COVID-19 pandemic, 2020–2022. Data were collected through surveys and interviews with 80 customers. The study analyzed two projects of a townhome project of a company listed on the Stock Exchange and two projects of a townhome project of a company not listed on the Stock Exchange of Thailand, for a total of four projects. During the COVID-19 pandemic, we conducted a comparative analysis of buyer characteristics and decision-making processes for townhomes. The study found that 1) the townhome buyers of moderately-priced units during the COVID-19 pandemic were 24–30 years old, accounting for 57 percent; 28 percent worked in online sales or merchants; and 45 percent had an average household income of 100,000 baht or more per month. The majority of customers (28 percent) owned their original residential properties as rental condominiums. 2) The purchasing decision is divided into five steps: (1) Awareness of the problem; due to the original housing being used as a rental, there was insufficient usable space. For this reason, more space and home ownership was required. (2) Information search through Facebook advertisements, including information search on the website using the search term "House in Don Mueang." (3) Alternative evaluation: After receiving the information, the customer visited two projects and was interested in one of them, taking into account product factors and thus making a decision to purchase a townhome faster during the COVID-19 pandemic. (4) Purchasing Decisions: During the COVID-19 pandemic, the decision to purchase a townhome took 5-7 months, with the family and purchasers both participating. (5) Post-purchase behavior: Highly satisfied with the multipurpose room and park space, which performed admirably during the COVID-19 pandemic. 3) For townhome customers, the main reasons for deciding to purchase this townhome were a variety of multipurpose room spaces, lower interest rates reflecting the reduced repayment period, and promotions, discounts, and free gifts that made it worth purchasing a house at this time. 4) The factors in the COVID-19 pandemic and the decision to purchase a townhome were: the location near the source of amenities. The product aspect is the design of a space that emphasizes privacy for family members as well as brand credibility. The price is the amount of the down payment or installment amount per month, less common expenses. Promotional aspects include special discounts and freebies. 3) The main reasons for townhome customers to decide to purchase this property were a variety of multipurpose room spaces, lower interest rates reflecting the shorter repayment period, and promotions, discounts, and free gifts that make purchasing a property during this period valuable. 4) The following factors were influenced by the COVID-19 pandemic and the decision to purchase a townhome: the location near the source of facilities. The design of a space that prioritizes privacy for family members as well as brand credibility is the product aspect. The price is the amount of the down payment or monthly payment, less common expenses. Special discounts and freebies are examples of promotional features. This research points out the decision-making process for purchasing a moderately priced townhome. There were important factors that made purchasing a house quicker during the COVID-19 pandemic, especially the shift from renting a house to purchasing a house because the owner needed more living space, as well as lower interest rates, special discounts, and good after-sales service. This study can be used as a guideline for entrepreneurs to be aware of the purchase decision process during this period and to develop residential projects to meet the needs of customers in the future.
Description: วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2565
Degree Name: เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพัฒนาที่อยู่อาศัยและอสังหาริมทรัพย์
URI: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82780
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2022.504
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2022.504
Type: Thesis
Appears in Collections:Arch - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6470056325.pdf8.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.