Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9818
Title: ปัจจัยการสื่อสารที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจบริโภคยาลดความอ้วนของวัยรุ่นสตรีในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Communication factors influencing decision to consume dietary pills among female youth in Bangkok
Authors: ยุพดี บูรณ์ชวาล
Advisors: ปาริชาต สถาปิตานนท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Parichart.S@chula.ac.th
Subjects: การตัดสินใจ
การตลาดเพื่อสังคม
วัยรุ่นหญิง
ยาลดความอ้วน
การสื่อสาร
พฤติกรรมผู้บริโภค
Issue Date: 2546
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาขั้นตอนในการตัดสินใจบริโภคยาลดความอ้วนของวัยรุ่นสตรีในกรุงเทพมหานคร และปัจจัยการสื่อสารที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจบริโภคยาลดความอ้วนของวัยรุ่นสตรีในกรุงเทพมหานคร โดยนำแนวคิดด้านปรากฏการณ์วิทยามาใช้ในการศึกษาและดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสัมภาษณ์เจาะลึกวัยรุ่นสตรีที่บริโภคยาลดความอ้วนจำนวน 23 คน ผลการวิจัยพบว่า 1. ขั้นตอนในการตัดสินใจบริโภคยาลดความอ้วนของวัยรุ่นสตรีในกรุงเทพมหานคร มี 3 ระยะ คืด ระยะก่อนการตัดสินใจ ระยะการตัดสินใจ และระยะหลังการตัดสินใจ ในระยะการตัดสินใจ ประกอบไปด้วย 3 ขั้นตอน คือ ขั้นแสวงหาทางเลือก ขั้นชั่งน้ำหนักทางเลือก และขั้นพิจารณาผูกมัด ในระยะหลังการตัดสินใจ ประกอบไปด้วย 4 ขั้นตอนย่อย คือ ขั้นต้องการเปลี่ยนแปลงตัวเอง ขั้นพบอาการตอบสนองทางลบ ขั้นหาเหตุผลมาสนับสนุนการตัดสินใจ แม้ได้รับการตอบสนองทางลบ และขั้นยืนยันการตัดสินใจที่จะบริโภคยาลดความอ้วนต่อไป 2. สื่อบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจบริโภคยาลดความอ้วนของวัยรุ่นสตรีมากที่สุด คือ เพื่อน ในขณะที่สื่อมวลชนมีบทบาทเป็นเพียงตัวกระตุ้นค่านิยมเรื่องรูปร่างผอม และกระแสแฟชั่นเสื้อผ้าเท่านั้น แต่ไม่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจบริโภคยาลดความอ้วนของวัยรุ่นสตรี 3. เนื้อหาสารที่ผลต่อการตัดสินใจลดความอ้วน ได้แก่ เนื้อหาที่ขู่ให้กลัว เนื้อหาที่สร้างความโกรธและอาย เนื้อหาที่แสดงความหวังดี และเนื้อหาสารที่มีผลต่อการตัดสินใจบริโภคยาลดความอ้วนของวัยรุ่นสตรี ได้แก่เนื้อหาที่ยกตัวอย่างให้เห็นในด้านของคนที่กินยาแล้วผอม และประสิทธิผลของยาลดความอ้วน และเนื้อหาที่เสนอทางแก้ปัญหาที่ตอบสนองความต้องการมากที่สุด 4. ปัจจัยผู้รับสารมีผลต่อการตัดสินใจบริโภคยาลดความอ้วน คือ ความคิดที่วัยรุ่นสตรีมีต่อตัวเอง คำพูดของเพื่อนและบุคคลใกล้ชิด บุคคลในอาชีพดารา-นางแบบ และข้อความต่างๆ เกี่ยวกับเรื่องรูปร่างอ้วน-ผอม
Other Abstract: The objective of this qualitative research is to study the decision processes as well as communication factors influencing the decision to consume dietary pills among female youth in Bangkok. This research is conducted under phenomenology theory and by collecting data through in-depth interviews of 23 female youth who consume dietary pills. After conduction the research, the following are found : 1. The decision processes of female youth in Bangkok for dietary pills consumption are divided into three periods which are "pre-decision making", "decision making" and "post-decision making". In pre-decision making, this period comprises three steps which are finding choices, weighing choices and considering commitment. In post-decision making, this period comprises four steps which are changing oneself, finding negative response, finding reasons to support the decision despite obtaining negative response and confirming the decision to consuming dietary pills. 2. The most influential person to the decision for dietary pills consumption among female youth are their friends. Meanwhile, the role of mass media only stimulates the vogue in slim figure and clothing fashion but does not have any influence on the decision for dietary pills comsumption among female youth. 3. The messages that affect the decision to reduce fat are threatening messages, messages causing angry and shy as well as messages showing well-intention. The messages that affect the decision fr dietary pill consumption among female youth are those that only show the examples of fat reduction after taking dietary pills and efficiency of dietary pills. This includes the message that shows the solution which mostly responses to the needs. 4. Receiver factors that are influential to the decision to consume dietary pills are thinking that female youth have to themselves, the saying of friends or closed persons, actresses and artist's models as well as other messages about fat and slim figures.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตรพัฒนาการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9818
ISBN: 9741735456
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yupadee.pdf2.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.