DSpace Repository

The assessment of the reading speed and reading ability of Chulalongkorn University Commerce and Accountancy students who are trained by using a computer reading program

Show simple item record

dc.contributor.author Kulaporn Hiranburana
dc.contributor.author Prakaikaew Opanon-amata
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Language Institute
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Language Institute
dc.date.accessioned 2006-08-29T12:08:24Z
dc.date.available 2006-08-29T12:08:24Z
dc.date.issued 1999
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/2289
dc.description.abstract งานวิจัยนี้มุ่งศึกษาการใช้คอมพิวเตอร์ในการพัฒนาความสามารถในการอ่านด้านการอ่านเร็วและการอ่านเพื่อจับใจความ นิสิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี จำนวน 99 คส ได้ฝึกอ่านเร็วภาษาอังกฤษจากโปรแกรมคอมพิวเตอร์ โปรแกรมนี้ประกอบด้วยกิจกรรมที่มุ่งพัฒนาความเร็วในการอ่าน เช่น การเคลื่อนสายตา การอ่านจับเวลา และการอ่านตามเวลาที่กำหนดให้ การเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านเร็ว การอ่านเพื่อจับใจความและสมิทธิภาพหรือความสามารถทั่วไปในการใช้ภาษาอังกฤษของนิสิตก่อนและหลังการฝึกฝนกับความสามารถดังกล่าวของนิสิตที่ไม่ได้รับการฝึก ผลปรากฏว่านิสิตกลุ่มทดลองฝึกโปรแกรมการอ่านเร็วภาษาอังกฤษได้พัฒนาความเร็วในการอ่านอย่างมีนัยสำคัญ นิสิตกลุ่มทดลองยังได้พัฒนาการอ่านภาษาอ้งกฤษเพื่อจับใจความและสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษมากขึ้น แต่มีผลไม่แตกต่างอย่างมีนัยสำคัยจากนิสิตกลุ่มที่ไม่ได้รับการฝึก จากผลของการวิจัยนี้จึงควรนำโปรแกรมคอมพิวเตอร์ที่ใช้สอนการอ่านเร็วมาใช้ในการเรียนการสอนภาษาอังกฤษด้วยเพื่อช่วยให้อ่านได้เร็วขึ้น en
dc.description.abstractalternative This research investigated the use of the computer in developing reading abilities, including speed reading and reading comprehension. In this study, 99 students from the Faculty of Commerce and Accountancy, Chulalongkorn University were trained in speed reading usinhg a computer in English. The program contained activities aimed at increasing reading speed such as eye movement, timed reading and paced reading. The performance of these students in speed reading, comprehension and general English proficiency pre-tests and post-tests was compared with that of students who did not take part in the training. The results show significant gains in the reading rates of the experimental group. Their reading comprehension and proficiency also improved but this improvement was not significantly different from that of the control group. The results of the study suggest the incooooorpiration of a speed reading computer program to improve students' reading rate. en
dc.description.sponsorship Ratchadapiseksomphot Endowment Fund en
dc.format.extent 3951604 bytes
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso en en
dc.publisher Chulalongkorn University en
dc.rights Chulalongkorn University en
dc.subject Reading--Ability testing en
dc.subject Reading comprehension en
dc.subject Reading (Higher education) en
dc.subject Reading--Study and teaching en
dc.title The assessment of the reading speed and reading ability of Chulalongkorn University Commerce and Accountancy students who are trained by using a computer reading program en
dc.title.alternative การประเมินผลความสามารถในการอ่านเร็วเพื่อจับใจความภาษาอังกฤษของนิสิตชั้นปีที่ 3 คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ที่ได้รับการฝึกการอ่านด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์ en
dc.type Technical Report en
dc.email.author Kulaporn.H@Chula.ac.th
dc.email.author Prakaikaew.O@Chula.ac.th


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record