dc.contributor.author |
Kulaporn Hiranburana |
|
dc.contributor.author |
Prakaikaew Opanon-amata |
|
dc.contributor.other |
Chulalongkorn University. Language Institute |
|
dc.contributor.other |
Chulalongkorn University. Language Institute |
|
dc.date.accessioned |
2006-08-29T12:08:24Z |
|
dc.date.available |
2006-08-29T12:08:24Z |
|
dc.date.issued |
1999 |
|
dc.identifier.uri |
http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/2289 |
|
dc.description.abstract |
งานวิจัยนี้มุ่งศึกษาการใช้คอมพิวเตอร์ในการพัฒนาความสามารถในการอ่านด้านการอ่านเร็วและการอ่านเพื่อจับใจความ นิสิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี จำนวน 99 คส ได้ฝึกอ่านเร็วภาษาอังกฤษจากโปรแกรมคอมพิวเตอร์ โปรแกรมนี้ประกอบด้วยกิจกรรมที่มุ่งพัฒนาความเร็วในการอ่าน เช่น การเคลื่อนสายตา การอ่านจับเวลา และการอ่านตามเวลาที่กำหนดให้ การเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านเร็ว การอ่านเพื่อจับใจความและสมิทธิภาพหรือความสามารถทั่วไปในการใช้ภาษาอังกฤษของนิสิตก่อนและหลังการฝึกฝนกับความสามารถดังกล่าวของนิสิตที่ไม่ได้รับการฝึก ผลปรากฏว่านิสิตกลุ่มทดลองฝึกโปรแกรมการอ่านเร็วภาษาอังกฤษได้พัฒนาความเร็วในการอ่านอย่างมีนัยสำคัญ นิสิตกลุ่มทดลองยังได้พัฒนาการอ่านภาษาอ้งกฤษเพื่อจับใจความและสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษมากขึ้น แต่มีผลไม่แตกต่างอย่างมีนัยสำคัยจากนิสิตกลุ่มที่ไม่ได้รับการฝึก จากผลของการวิจัยนี้จึงควรนำโปรแกรมคอมพิวเตอร์ที่ใช้สอนการอ่านเร็วมาใช้ในการเรียนการสอนภาษาอังกฤษด้วยเพื่อช่วยให้อ่านได้เร็วขึ้น |
en |
dc.description.abstractalternative |
This research investigated the use of the computer in developing reading abilities, including speed reading and reading comprehension. In this study, 99 students from the Faculty of Commerce and Accountancy, Chulalongkorn University were trained in speed reading usinhg a computer in English. The program contained activities aimed at increasing reading speed such as eye movement, timed reading and paced reading. The performance of these students in speed reading, comprehension and general English proficiency pre-tests and post-tests was compared with that of students who did not take part in the training. The results show significant gains in the reading rates of the experimental group. Their reading comprehension and proficiency also improved but this improvement was not significantly different from that of the control group. The results of the study suggest the incooooorpiration of a speed reading computer program to improve students' reading rate. |
en |
dc.description.sponsorship |
Ratchadapiseksomphot Endowment Fund |
en |
dc.format.extent |
3951604 bytes |
|
dc.format.mimetype |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
en |
en |
dc.publisher |
Chulalongkorn University |
en |
dc.rights |
Chulalongkorn University |
en |
dc.subject |
Reading--Ability testing |
en |
dc.subject |
Reading comprehension |
en |
dc.subject |
Reading (Higher education) |
en |
dc.subject |
Reading--Study and teaching |
en |
dc.title |
The assessment of the reading speed and reading ability of Chulalongkorn University Commerce and Accountancy students who are trained by using a computer reading program |
en |
dc.title.alternative |
การประเมินผลความสามารถในการอ่านเร็วเพื่อจับใจความภาษาอังกฤษของนิสิตชั้นปีที่ 3 คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ที่ได้รับการฝึกการอ่านด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์ |
en |
dc.type |
Technical Report |
en |
dc.email.author |
Kulaporn.H@Chula.ac.th |
|
dc.email.author |
Prakaikaew.O@Chula.ac.th |
|