Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10034
Title: การสื่อสารในการจัดการประชาคมทับเที่ยง
Other Titles: Communication in Tapteing civic group's management
Authors: อรุณีวรรณ นาศรี
Advisors: ปาริชาต สถาปิตานนท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Parichart.S@chula.ac.th
Subjects: การพัฒนาชุมชน -- การมีส่วนร่วมของประชาชน
การสื่อสารในการพัฒนาชุมชน
ประชาสังคม -- ไทย -- ทับเที่ยง (ตรัง)
ทับเที่ยง (ตรัง) -- ภาวะสังคม
Issue Date: 2544
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาพัฒนาการของประชาคมทับเที่ยง ปัจจัยที่เกื้อหนุนต่อการก่อตัวของประชาคมทับเที่ยง กลยุทธ์การสื่อสารในการจัดการประชาคมทับเที่ยง โดยใช้ระเบียบวิจัยเชิงคุณภาพ ดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสังเกตแบบมีส่วนร่วม และการสัมภาษณ์เจาะลึกผู้ให้ข้อมูลสำคัญ ผลการวิจัยพบว่า 1. พัฒนาการของประชาคมทับเที่ยงสามารถแบ่งได้เป็น 4 ระยะคือ ระยะเสียงสะท้อนของพลเมือง ระยะพลังแห่งแรงบันดาลใจ ระยะจากเสวนาสู่ปฏิบัติการ และระยะแตกหน่อเติบโต 2. ปัจจัยที่เอื้อต่อการก่อตัวของประชาคมทับเที่ยง ประกอบด้วย 5 ปัจจัยคือ ลักษณะของแกนนำ ลักษณะของเนื้อหาหรือสาร ลักษณะของช่องทางการสื่อสาร แนวคิดของบุคคลในการเข้าร่วม ลักษณะเฉพาะของสังคมทับเที่ยง 3. กลยุทธ์การสื่อสารในการจัดการประชาคมทับเที่ยง ประกอบด้วย กลยุทธ์ด้านการเข้าถึงกลุ่มเป้าหมาย ประกอบด้วย การใช้ความสัมพันธ์ส่วนตัวในการสร้างและการขยายเครือข่าย กิจกรรมต้องขยายฐานกลุ่มเป้าหมายออกไปอย่างกว้างขวางไม่หยุดนิ่ง เพื่อนำไปสู่ความเป็นประชาคมที่เข้มแข็ง การจัดพื้นที่สาธารณะซึ่งเปิดกว้างสำหรับทุกคน กลยุทธ์ด้านการสร้างการมีส่วนร่วมประกอบด้วย การเลือกประเด็นที่ทุกฝ่ายสามารถเข้ามาร่วมมือกันได้คือ ประเด็นเมืองน่าอยู่ การจัดกิจกรรมที่สอดคล้องกับความจำเป็นขั้นพื้นฐานของมนุษย์ การจัดกิจกรรมที่สอดคล้องกับฐานกิจกรรมเดิมที่มีอยู่ และกลยุทธ์ด้านสื่อคือ การเลือกช่องทางการสื่อสารที่สอดคล้องกับกลุ่มคนและกิจกรรม
Other Abstract: To study the development of Tapteing civic group, the supporting factors of Tapteing civic group's formation, and the communication strategies in managing of Tapteing civic group by means of qualitative research. Participation observation and in-dept interview with key informants were used to complete this study. The results are as follows 1. The development of Tapteing civic group is found to be 4 phases ; Echo of population phases, Power of inspiration phases, From talking to action phases, and Growing up phases. 2. There are 5 factors that support the formation of Tapteing civic group. Those factors can be categorize as following (1) Characteristics of the leaders (2) Characteristics of the massage (3) Characteristics of the communication channel (4) The ideas of participants (5) The specific characteristics of Tapteing social. 3. The communication strategies in managing of Tapteing civic group can be analyzed as following (1) Approaching target group Strategies includes Using the private relation in building and increasing network, Activities have to expand the target group for being the powerful civic group, Having public sphere (2) Participation Strategies includes Choosing the participial issue, Activities suited basic needs of human, Activities related with the originally activities (3) Communication channel Strategies includes Choosing communication channel approximates groups and activities
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตรพัฒนาการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10034
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2001.413
ISBN: 9740309186
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2001.413
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aruneewan.pdf4.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.